Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsloven og ferdsel av grupper


Detlef

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg ser at noe ble litt uklart, vi har forsåvidt aldri diskutert pålegget med lensmannen, for han har vi aldri møtt på. det er nok internt i gruppa vi har diskutert dette.

Hensynet til villrein tror jeg er irrelevant så tett på bebyggelsen på finse. Å betrakte turen som et "organisert opplegg" tror jeg blir å dra begrepet langt. Dette er en flott tid til å ferdes på vidda, og det er mer slik at vi møtes på finse på lørdag, for en fest.

Når det gjelder argumentet om redde barn, så skjønner jeg at det ikke nytter å si at "mine hunder er snille" men hvis man som forelder er positiv og åpen, så kanskje det går an å komme bort til oss å slå av en prat, det har skjedd, mer ennn en gang at både foreldre og barn har fått sitte på en tur, eller fått lift et stykke, ved å stå på ski etter i slepeline. vi er stort sett hyggelige mennesker som liker å være på fjellet, og bikkjene er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel:

§ 9. (Rasting og telting.)

Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke.

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.[...]

Her er vel "eieren"/"brukeren" det du kaller grunneier og "andre" slike som f.eks. meg, vil jeg tro (men jeg er ingen jurist).

Da tolker du feil, for "bruker" som det her henvises til er en som bruker eiendommen på vegne av grunneier, f.eks ved utleie. Det er ikke sånn at en annen turgåer kan gi andre turgåere tillatelse til "rasting, solbad, overnatting eller liknende..." på grunneiers vegne (første linjen i §9) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolker du feil, for "bruker" som det her henvises til er en som bruker eiendommen på vegne av grunneier, f.eks ved utleie. Det er ikke sånn at en annen turgåer kan gi andre turgåere tillatelse til "rasting, solbad, overnatting eller liknende..." på grunneiers vegne (første linjen i §9) :wink:

Nå tror jeg du tolket min setning noe feil..... men det hadde jo vært lettvint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.