Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvad er meget sne?


Jakob

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmm... ikke lett å svare på. Det begynner å bli litt snø på nordvestlandet nå, faktisk var det så gale i dag at jeg måtte slite big-time for å gå på ski. Det kom 80-90cm snø fra fredag - søndag. Men likevel, snødybden var 100-120cm, og det er ikke mye snø. På nordvestlandet. I Rondane der i mot.. :)

5mm snø, vet ikke hva du mener her. Er det nedbørsvarselet til yr.no? Fredag meldte de 40-50mm nedbør på Stranda (Sunnmøre) de neste 48t, og det kom 80-90cm tørrtørr snø. Avhengig av hvor tørr eller våt snøen er kan du multiplisere nedbørsmengden med ca 10-15-20 så får du snømengden. Altså 5mm nedbør ville gitt inntil 10cm snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hei.

Hvis du lurer på snøforholdene i norge kan du gå på http://www.senorge.no/mapPage.aspx Her finner du alt om regn og nedbør og snøforholdene på et sted. Plundret selv en del før jeg fant ut at det symbolet som ser ut som et siktekors bruker du til å velge det stedet du vil til. Så er det bare å dra zoomspaken nedover til du kommer så nært du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for jeres svar.

Jeg spørger fordi at jeg er lidt i tvivl om, hvad "2 mm" sne betyder i en vejrprognose. Betyder 2 mm at der kommer meget sne, lidt sne?? Jeg kan nu forstå, at sneens kvalitet (våd eller tør sne) også er medstemmende for den mængde, som bliver liggende tilbag. Men jeg er dog stadig i tvivl om hvad der er en "jævn, normal" mængde sne-nedbør?

Jeg forsøger i øvrigt at finde en statistik over temperaturer for Hardangervidda de sidste par år. Hvad var minimum tempatur i fx februar 2006, varmeste dag, største mængde nedbør, hvornår stod solen op og gik ned osv.

Jeg har fundet Meteorologisk instituts eklima data, men findes der andre

http://shimmer.oslo.dnmi.no/portal/page?_pageid=35,96278,35_96303&_dad=portal&_schema=PORTAL

En kammerat og jeg skal til Hardangervidda i uge 9, og vil gerne være så godt forberedt som muligt.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spørger fordi at jeg er lidt i tvivl om, hvad "2 mm" sne betyder i en vejrprognose. Betyder 2 mm at der kommer meget sne, lidt sne?? Jeg kan nu forstå, at sneens kvalitet (våd eller tør sne) også er medstemmende for den mængde, som bliver liggende tilbag. Men jeg er dog stadig i tvivl om hvad der er en "jævn, normal" mængde sne-nedbør?

Hva som er lite og mye snø kommer helt an på hvor i landet du er, årsnedbøren er 10 ganger større noen steder enn andre. 2mm snø (eller nedbør for den saks skyld) er lite samme hvor hen du er i Norge. Hva som er mye/normalt osv er geografisk betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, strålende, Jeg forsøger at danne mig et mere præcist overblik over vejrforholdene på Hardangervidda i februar.

Jeg har fået et login til Met.no og har dannet en vejrprofil for de sidste 6 år, med minimum og maksimum temp, vindhastigheder osv. FANTASTISK VÆRKTØJ. Hurra for met.no

Mange tak for jeres informative svar.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Jakob skrev: Jeg forsøger i øvrigt at finde en statistik over temperaturer for Hardangervidda de sidste par år. Hvad var minimum tempatur i fx februar 2006, varmeste dag, største mængde nedbør, hvornår stod solen op og gik ned osv.

Har du sjekket det nettstedet jeg ga deg. Der kan du innstille for om du vi ha visning pr. dag, pr uke, pr måned eller pr år. Når solen står opp står det ikke, men øvrige meteorologiske forhold kan du finne mange år tilbake. Gå inn på nettstedet og prøv deg frem med knappene og menyene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, strålende, Jeg forsøger at danne mig et mere præcist overblik over vejrforholdene på Hardangervidda i februar.

Værforholda på Hardangervidda i februar kan variera kraftig. Mitt råd må vera å forbereda seg både på låge temperaturar og sterk vind, samtidig som det er verdt å ta med i beregningen at det også kan bli mildt, noko som kan føre til ganske utfordrane forhold. Dei gongene eg har vore på vidda i den aktuelle perioden, har det vore alt frå strålande sol til skikkeleg uvær.

YR.no skriv "Ver merksam på at vindstyrke og –retning er avhengige av svært lokale forhold. Modellane som ligg bak yr.no vil i nokre situasjonar varsle svakare vind og feil vindretning. (...)Vi vil rå deg til å lese meteorologens varsel i tillegg til å sjå på symbola. Meteorologen veit ofte når modellane varslar for svak vind, og tek høgde for dette i «Meteorologens varsel»."

Når det gjelder dataprognoser av typen som presenteres på met.no/yr.no/storm.no, så er det ein tommelfingerregel å legge til minst ein vindstyrke, det er iallefall min erfaring. Meldes det t.d. Frisk Bris, så kan dettebli stiv/sterk kuling, så les tekstvarselet. Eit ekstremt godt eksempel for dette var påsken 2007, der datasimuleringen ofte ga låge vindstyrker i forhold til det som var reelt (og i høgste grad gjaldt dette Hardangervidda!). Mogleg at statitikken tar opp i seg noko meir relle værforhold, men vindmålerane/værstasjonane står vel ikkje så veldig høgt i terrenget (Finse, Dyranut, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket det nettstedet jeg ga deg. Der kan du innstille for om du vi ha visning pr. dag, pr uke, pr måned eller pr år. Når solen står opp står det ikke, men øvrige meteorologiske forhold kan du finne mange år tilbake. Gå inn på nettstedet og prøv deg frem med knappene og menyene der.

Jo tak Otto. Et meget informativt og fint sted at danne sig et overblik.

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.