Gå til innhold
  • Bli medlem

Snipp, snapp, snute ..


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Annonse
Er det snøen som legger hinderet på verstingryggene i Hurrungane? Uansett grunn så har dere gjort en SOLID innsats i år. Er imponert over pågangsmotet dere har vist

Ja, snø på verstingrygger liker vi ikke. Er for spesielt interesserte, som sikkert er godt fornøyd nå.

Skulle nok valgt et sommer til sommer prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kunne vel kanskje sett litt annerledes ut hvis 07 hadde blitt en knall sommer med tanke på været. Fått unna alt det tekniske i sommermåndtene og hatt igjen det lette på høsten. Men det var sikkert planen deres og. Å klyve på verstingeggene i regvær midtsommers kan være ille nok. Jeg har tro på prosjektet dere hadde, altså innen for et vanlig år, men dere var usedvanelig uheldige med å få en slik sommer akkurat da. Jeg kan ikke huske slik møkkasommer siden, hmm må være tidlig på 90 tallet. Nei maks uflaks sier nå jeg, tror ingen er i tvil om at dere ville greid det under litt mer normale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er noen tvil om at de ville greid det under en normal til god sommer. Riktignok hadde dem delvis en fin vinter og veldig fin vår / forsommer, men det er tross alt turer tiltenkt sommeren som er cruxet. Mye av det som ble gjennomført på våren kunne strengt tatt også vært gjort i oktober, men jeg er også uansett kjempeimponert over pågangsmotet, stayerevnen og at alle tre fullførte helt til nå uten å bryte av, skader eller noen ting. En kjempeprestasjon!!! I tillegg har dere vært svært grundig og gravd frem noen "nye" helt sikre "listemedlemmer" som tydeligvis var glemt eller oversett av andre.

Dere har sikkert tenkt selv over om andre ting kunne vært gjort annerledes. Kjenner fortsatt ingen andre enn Knut Stabell som har drevet med dette all in one year opplegget. Husker ikke i farta hva og hvor mye han var oppom, men det var i alle fall ikke alle timetringene, selv ikke etter den gamle lista. Dessuten valgte han sommer til sommer modellen.

Apropos dårlig sommer, sist sommer i fjellet jeg husker som kan måle seg med denne var sommeren 1998. Ikke akkurat mye finvær da nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med at dere har klart 313! At dere ikke har klart alle i år, vil jeg betegne som uflaks pga været. Jeg har fulgt med dere, og håper dere holder liv i hjemmesiden deres. Håper også at dere presenterer en kandidatliste, gjerne med koordinater :D

Lykke til med de siste 39 til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg er også uansett kjempeimponert over pågangsmotet, stayerevnen og at alle tre fullførte helt til nå uten å bryte av, skader eller noen ting. En kjempeprestasjon!!!

Så enig! Jeg synes det er helt utrolig at dere orker et sånt kjør. Ikke minst at dere greier å grave fram motivasjon nok til å ta turene så tett og intensivt. En ting er form og kondis, som man bygger opp underveis, men med et utg.punkt som bør være brukbart. Noe annet er viljen til å ta turer i nesten uansett vær, til å vagle og rangle i steinrøysa i tåke, vind, snødrev, regn osv. Den manglet ihvertfall jeg ofte de årene jeg samlet på 2000-metere. Det var stort sett aktuelt å reise når værvarslet var nærmest bombesikkert pent, eller så godt som.

Så dette er uansett en stor prestasjon Ranglefanten & co :lol: , selv om det manglet skarve 10% av toppene på fullførelse. En tiendedel som selvsagt inneholdt mye av det mest krevende.

Jeg har tro på prosjektet dere hadde, altså innen for et vanlig år, men dere var usedvanelig uheldige med å få en slik sommer akkurat da. Jeg kan ikke huske slik møkkasommer siden, hmm må være tidlig på 90 tallet. Nei maks uflaks sier nå jeg, tror ingen er i tvil om at dere ville greid det under litt mer normale forhold.

Jeg har også tenkt litt på når det sist var så ugunstig sommer og høst i denne delen av fjellet. Siden 1992 har jeg travet i Jotunheimen med omkringliggende fjellområder vår, sommer og høst. Selv om 2007 har vært nedprioritert hva fjellet angår for min del, har jeg fått med meg værvarsler og hva slags vær folk har hatt på turene i sommer og til nå i høst. Og, jeg må si at dette året fremstår som det verste jeg kan huske siden jeg begynte å gå mye i fjellet (1992). :( Mulig jeg ubevisst har glemt tidligere gråværssomre-/høster og drittværsperioder, men det kom stort sett godværsdager innimellom som kunne benyttes.

Husker godt 1998 som Morten nevner. Den sommeren var det langt mellom høytrykkene ja. Husker mange kansellerte turer pga mye drittvær i fjellet det året. Andre år kom det snøfall gjerne i slutten av august og fra september og utover, men det smeltet stort sett bort igjen, og/eller så ble det noen finværsdager innimellom.

Nei, dere har vært ekstremt uheldige med valg av år Rangelfanten! Dette hadde dere klart med en grei sommer hvor et og annet høytrykk kunne fått innpass over sør-Norge noen dager i slengen. I år kom altså høytrykksryggen noen dager rundt 22. august, noe vi heldigvis hadde mulighet til å utnytte! 8)

Lykke til med fullførelse neste år ihvertfall! Skal bli artig å følge med på avslutningen på prosjektet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på et dere hadde gjennomført dette med en normalsommer samt er sommer-til-sommer opplegg.

Og så grundige som dere har vært, så tar jo det noe ekstra tid også.

Men det er nå et rimelig så respektabelt resultat dere klarte likevel da!

Det har vært spennende å følge prosjektet (og også å møtes), så jeg takker for moroa,

og ikke minst for all grundig og interessant info/facts, et stort og nyttig tilfang for oss andre samlere dette.

Så takk igjen, og lykke til med fullførelsen av de siste 10% neste år!

Så får dere heller trøste dere med at det blir en adskillig mer sedat og komfortabel sesong enn årets! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, været var slettes ikke på vår side i sommer. Ekstra forargelig er det når peneværet åpenbarer seg i den nest siste uka av august, og dette er den eneste uka i sommer hvor vi pga jobb ikke kommer oss opp. Hurrungane på ca. 5-6 dager tipper jeg er realistisk for oss. Om vi hadde klart det? Tja, kanskje. Tipper det hadde blitt hardt læll. Men med Hurrungane unnagjort hadde nok motivasjonen for hesteskoen i Gjendealpene vært noen hakk høyere.

Men jeg skal ikke bare klage på været. Morten skriver om en delvis fin vinter. Joda, dårlig før midten av mars og bra etter. Påsken var middelmådig med mye vind og variable forhold. Bortsett fra et par dårlige helger i mai/juni var våren og forsommeren perfekt. Jeg glemmer aldri de 7 fantastiske dagene i månedskiftet april/mai hvor vi var oppom 52 topper. Snøen som lavet ned i vinter gjorde det enkelt for oss. Så kom sommeren da. Eller den tiden hvor sommeren normalt burde komme. Planene var klare. Stabilt finvær = Hurrungane ...

Kunne vi gjort noe annerledes? Joda, det er enkelt å si nå at vi burde gutset mer på Hurrungane tidligere i stedet for å gamble på bedre forhold senere. Men slik kan vi si om alt vi har gjort: Vi kunne ha vært dristigere i rutevalgene, tatt større sjanser når det buttet og gått rett på istedet for å omgå. Jeg velger å si at for oss var ikke forholdene slik at prosjektet kunne gjennomføres.

De som fulgt med har nok skjønt at det ikke er den fysiske formen som avgjør om et slikt prosjekt skal lykkes eller ei. Normal god form er det som trengs. Vår filosofi har vært relativt lange dagsturer i moderat tempo. Dette opplegget har passet perfekt for oss. Noen av oss fikk innslag av "kne-skrangling" dag 13 og 14 i ferie del I, men det er slikt en må regne med når alderen tynger :-D.

Sta må en derimot være. Veldig sta. Faktisk pokker så sta.

Det å alltid skulle pakke torsdag kveld for så å kjøre 4-5 timer rett fra jobb hver bidige fredag ettermiddag, og så komme hjem igjen natt til mandag har til tider vært en hard prøvelse. Det hjelper på når alle er like sta. Er man alene er det nok lettere å gi etter. Spesielt når værmeldingene sier klart ifra at man bør innta sofaen foran tv'n med en kald pils.

Skader og alvorlige uhell har vi vært skånet for. Det skumleste var ned Galdhøpiggen en sen kveld i april. Det ble kaldt på returen og tiden stod praktisk talt stille da vi karret oss nedover isbratta. Vi lærte noe der. Ikke sett igjen kritisk utstyr med mindre du er 100% sikker på at det ikke får bruk for det. På Gråhøe i Breheimen durte jeg ned ei snøfonn på et par meter under retur på sporlogg. Det minnet oss om noe som vi jo alle vet. GPS er kun et hjelpemiddel som ikke skal stoles blindt på. Arne sklei på isen på toppen av Lindbergtinden. Skiene han bar på forsvant raskt i skodda. Heldigvis var fellene på slik at vi fant dem igjen et par hundre høydemeter lenger ned, og ikke nede i Visdalen. Turid durte kontrollert ned en 4-5 meter snøbakke med ski etter seriøs testing av stålkanter.

Etter måneder med pakking av utstyr inn og ut av bil, hytte og sekk, slår det meg at vi aldri har glemt noe. Jeg husker at en av oss en gang glemte matpakken, men siden vi andre hadde rikelig gikk jo det bra. GPS og kamera har alltid hatt strøm. Vi har sporlogg for alle turene og Olympus Mju'n sviktet oss aldri.

Det ble langt det her. I reneste eaa stil :wink:. Nå skjønner jeg hvordan det er å være fjellfant med god tid :lol::D. For oss har turrapportene til eaa med flere her på FF vært en uunværlig kilde til informasjon i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet. Ja, og så boka til Morten og Julia da, selv om den lista bak der snart er moden for utskifting :). Takk !

Hjemmesida vår, www.tinderangling.no, kommer til å bestå. Neste år skal den kompletteres med de resterende 39 toppene. Og ja Espen, det kommer kandidatliste, med koordinater :lol:

Dere har vel alle et prosjekt gående?

Lykke til og god tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vi gjort noe annerledes? Joda, det er enkelt å si nå at vi burde gutset mer på Hurrungane tidligere i stedet for å gamble på bedre forhold senere.

Joa, vi har jo snakket om dere/dette. Tidvis har vi kommentert at vi nok ville ha satset på å ta de teknisk vanskeligere toppene tidligere. Men det kan jo være for at vi har vært på flere av dem allerede da, og derved vet hva disse innebærer på dårlig føre. Uten den erfaringen kan det jo hende man vurderer annerledes. Men innenfor ei tidsramme er det ofte ikke dumt å unnagjøre det verste først. Det gir ofte en mer tilfreds og avslappet holdning til resten, samt at usikkerheten rundt tidsforbruk og utfordringer dempes betraktelig. Man skyver ingenting foran seg, for å si det sånn... 8)

De som fulgt med har nok skjønt at det ikke er den fysiske formen som avgjør om et slikt prosjekt skal lykkes eller ei. Normal god form er det som trengs.

Det har vi skjønt ja! Og dere ligger vel ca. 2000 hm over "normalt god form" vil jeg si! :-D

Sta må en derimot være. Veldig sta. Faktisk pokker så sta.

Det å alltid skulle pakke torsdag kveld for så å kjøre 4-5 timer rett fra jobb hver bidige fredag ettermiddag, og så komme hjem igjen natt til mandag har til tider vært en hard prøvelse.

Bent fram beundringsverdig. Snakker om besluttsomhet. Kan bare ane hvilken selvdisiplin dette krever. Sjøl har jeg til tider etter en lang tur bar sukket av velvære dagen derpå, og prist meg lykkelig over å slippe ny tur umiddelbart. Men - slikt varer ikke lenge..! :D

At du går på alt på nytt er jo helt hinsides. Men nå vil du bruke myyye mindre tid, nå som du kjenner veiene...

Etter den bragden bør champagneglasset bli stort! :):lol:

Skader og alvorlige uhell har vi vært skånet for.

Viser bare at dere ferdes med vett og årvåkenhet. Det er ikke rare glippen som skal til - og det skjer blitzende fort.

GPS og kamera har alltid hatt strøm. Vi har sporlogg for alle turene og Olympus Mju'n sviktet oss aldri.

Jepp - Olympus er bra saker! :P

Det ble langt det her. I reneste eaa stil :lol:. Nå skjønner jeg hvordan det er å være fjellfant med god tid :D:D. For oss har turrapportene til eaa med flere her på FF vært en uunværlig kilde til informasjon i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.

Hehe - må jo innrømme at jeg er ei skravlebøtte til tider. Men jeg blir så ivrig, har så mye inntrykk å formidle.

Og jeg liker å lage en turrapport, ikke bare en tørr rutebeskrivelse. At den i tillegg gjøres litt dokumentarisk er en bevisst vinkling,

for nettopp å kunne være litt matnyttig også for andre enn meg selv.

Og da skal sies at jeg også har hatt samme nytten av Tinderangling.no! Takk så mye! :P

Hjemmesida vår, www.tinderangling.no, kommer til å bestå. Neste år skal den kompletteres med de resterende 39 toppene. Og ja Espen, det kommer kandidatliste, med koordinater :wink:

Ypperlig. Helt uvurderlig infokilde dette. Altfor verdifullt til å fjernes!

Dere har vel alle et prosjekt gående?

Lykke til og god tur !

You bet!

Og jeg har igjen mer enn 39...! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på han her da !

http://www.ostlendingen.no/article/20070917/NYHETER/709170019#

Jeg skal ordne sporlogg til deg Arne, men hold på skia, for jeg kommer ikke til å være der å hente dem hvis de glipper :!:.

Hehe, så du feiger ut neste år altså Ranglefanten? :wink: Neida, jeg skjønner deg meget godt der. Er meg en gåte hvordan det er mulig å gå løs på alle 313 på nytt året etter! :arrow::arrow:

For det er bare Arne og Turid som satser på nytt i 2008? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstod artikkelen rett, var det langt fra sikkert, snarere heller tvilsomt om Turid ble med på en helt ny runde - altså blir det i tilfelle noen soloturer på han Arne - men han får jo i det minste følge på de fleste av de krevende :arrow:

Ja, ser visst slik ut. Turid kommer sikkert til å sitte og heie på han fra godstolen eller nede i dalene, og piske'n når motivasjonen skranter. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som blir det neste når Arne har besteget alle med pf. 10 på et år? At noen går alle solo på et år? Eller alle innenfor et kalenderår. Litt kjipt hvis man skulle utelate noe som har pf. 10 selv om det meste skulle være dekket i kandidatlister osv. Men en skal aldri si aldri. Uansett er det stålvilje når han vil prøve igjen så fort, bare å ta av seg hatten for det :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som blir det neste når Arne har besteget alle med pf. 10 på et år? At noen går alle solo på et år? Eller alle innenfor et kalenderår.

Det ultimate 2000m prosjekt: 4 måneders ferie i fjellet med alle pf 10 fra 1. mai til 31. august. 80-100 turdager.

Hehe, så du feiger ut neste år altså Ranglefanten?

Det gjør jeg. Lyst til å overta min plass eller?

Egentlig er jeg motivert til å kjøre på igjen, men med tanke på hvor mye tid et slikt prosjekt tar gir jeg meg her. Jeg har så mange andre prosjekt som også skal realiseres.

Hehe, utskiftning var vel litt drøyt, men suppleringer og korreksjoner skal jeg være med på. Det kom forresten en ganske omfattende, om enn langt fra komplett kandidatliste i 3. opplaget nå i sommer.

Jeg kom over et 3. opplag nå sent i sommer og så at det hadde kommet et tillegg der. Det var interessant å lese om dine subjektive vurderinger av kandidatene. Nå er det vel flere "listesæringer" som kanskje ikke har sett denne? Hva med å legge den ut på feks glittertindforlag.no, under hjemmesidene til boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg. Lyst til å overta min plass eller?

Egentlig er jeg motivert til å kjøre på igjen, men med tanke på hvor mye tid et slikt prosjekt tar gir jeg meg her. Jeg har så mange andre prosjekt som også skal realiseres.

Hæ?

Står det ikke nettopp det motsatte i avisartikkelen da, at du går på igjen fra sommeren neste år? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Står det ikke nettopp det motsatte i avisartikkelen da, at du går på igjen fra sommeren neste år?

Neia, jeg står i artikkelen omtalt som "en tredjemann" :roll:

Jeg har min "Hall of Fame" her:

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article1387294.ece

Jeg ser av bildene at jeg har en jobb å gjøre når det gjelder etterprosessering av digitale bilder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.