Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

...men plukk ut glassullskiva først. Burde være unødvendig å vaske Omnifuel, børsting og fuktig klut holder lenge. Om du likevel skal vaske den er det såpevann (som beskrevet over) utvendig, og bensin innvendig som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

Men, blir ikke særlig klokere. Jeg har skrudd hele greia i småbiter og renset hver minste millimeter. De delene som ikke er laget av plast og gummi, har fått ei omgang med forgasserrens. Jeg har kjørt gjennom en hel liter renset bensin gjennom pumpe og slange, byttet dyse, satt inn nye filter, bannet og svertet, men neida. Den lille gule flammen kommer krypende ut likevel. Jeg har ikke noen lupe, så får ikke sjekket for sprekk. Det brenner helt fint på lav varme, men så snart jeg skrur opp varmen, kommer stikkflammen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til dysa, og det later til å gjøre susen når det gjelder stikkflammen. Men det som jeg likevel ikke forstår, er at når jeg skrur fyren på fullt, så brenner den veldig ugjevnt. Da høres den omtrent sånn ut "puff puf puff puff..." Jeg begynner rett og slett å lure på om det er drivstoffet mitt som ikke egner seg. Nå fyrer jeg med Aspen 4-takt alkylatbensin. Trodde jo det skulle være kurrant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trykk pumper du i flaska ift. mengde? Skal pumpes til det kjennes tungt...

Står regulatoren på flaska fullt åpen, og sikkert at det ikke er rusk i dysa?

Du bruker 37 dysa, og ikke 45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dyse 37, 30-40 pump på flaska og full åpning på flaskeregulatoren. Satt på brenn ny dyse, så den ville jo være pussig om den allerede var skitten, men skal ta en sjekk på den i morra. Nå kan primus være primus. Leggetid! Takk for hjelp igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik det skal være det...

Mulig selve slangen har noe rusk i seg da. Vanskelig å komme til der. Du kan forsøke å skru slangen fra brenneren, stenge regulatoren på flaska, og pumpe opp skikkelig hardt trykk, for så å åpne regulatoren på full guffe. Slik kan du muligens skylle ut det som ligger og tetter. Kommer bensinen fossende ut, og problemet vedvarer etterpå, har du i det minste isolert feilen til brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med en gammel Høvik No41 trebener som ikke greier å holde parafinen ute fra pumperøret. Sikkert det klassiske problemet med slike gamle greier. Jeg forstår jo at det er enveisventilen som ikke greier å holde tett, men hvordan får man fikset det? Har prøvd å spraye 5-56 ned i røret og la stå natta over, men det hjalp ikke. Enten er fjæra blitt slapp og/eller den lille korkbiten er tørket ut og blitt utett. Kan man skru ut ventilen fra pumpehuset med spesialverktøy? I tilfelle hvilken vei skrur man, og hva slags verktøy kan brukes? Alle tips og råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen på min Omnifuel lekker bensin når jeg rister på flaska. Det ser ut som at lekkasjen er der stanga går inn i pumpen. Hører også at lufta siver ut igjen når jeg pumper trykk i flasken. Har prøvd å smøre lærpakningen på stangen uten at det hjalp.

Det er noen måneder siden jeg har brukt bensin på min Omnifuel. Er det lærpakningen som er ødelagt og må byttes eller er det noe annet som er galt? Håper at det er noen her som har noen godtips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker ut pumpehuset, er det enveisventilen din som streiker. Den åpner du ved å skru ut den lille svarte plastskruen i nedre enden av pumpehuset. Pass på så du ikke mister nippelen og fjæra. Rengjør grundig med bensin og en tannbørste el. lign, sjekk den lyseblå gummiringen på nippelen for brudd eller sprekker, har den det må gummiringen byttes, evt hele nippelen (av en eller annen idiotisk grunn finnes ikke denne delen i repsettet). Om nødvendig strekk fjæra en liten smule. Sett sammen igjen, og det skal være løst.

Pumpelæret ser du om er i orden ved å dra det ut litt. Forsikre deg om at det ikke har sprekker eller revner, og er godt innoljet. Greier du å pumpe trykk, er som regel pumpelæret i orden. Har du hatt bensinlekkasje opp i huset, må du være grundig med å olje læret etter at problemet er løst. Gni det inn med motorolje mellom fingrene til det er godt mettet av olje, og bensinen i læret er borte. La den så stå i motorolje over natta

Lykke til, og spør igjen om det ikke løser problemet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilliten Rune :). Nå har jeg faktisk aldri testet en Nova, der er det andre på forumet som har ekspertisen. Men jeg kan Omnifuel som ikke er helt ulik, og forstår prinsippene som får stillebrennere til å fungere og ikke fungere (oftest det siste).

Ta en titt på denne tråden, og følg med fremover:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20734

Jeg er ganske sikker på at prinsippene som vises her kan overføres på Nova. Det kommer flere innlegg etterhvert også på andre måter å lage stillebrenner av de fleste slangeprimuser med traktformet hus uten forvarmingsbøyle, som Nova, Omnifuel, Dragonfly, XGK, etc.

Det enkleste, beste, dyreste og minst tilgjengelige alternativet er å bestille en Dawg-A-Nova fra Bluewater, grave dypt i lommeboka og smøre deg inn med tålmodighet til sent i høst en gang :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toresc, jeg skylder deg en stor, feit ørret. :D

Jeg sjekket enveisnippelen i går, men da blåste jeg kun litt på den. Tok en grundig puss med tannbørsten i dag og nå virker pumpa mye tettere. Lufta som jeg pumper inn holder seg der, men det kommer fremdeles et par dråper innimellom når jeg slenger hardt med flaska. Er det normalt? Har aldri prøvd å slenge den så hardt som jeg gjør nå.

Hva er egentlig riktig prosedyre for å oppbevare pumpa? Vanligvis pleier jeg å sette bort flaska med bensin og pumpe i, men sist gang jeg brukte bensin var flaska tom etter turen, så jeg lot pumpa stå i den tomme flasken. Kan det ha påvirket gummien i nippelen på noen måte?

edit: Om jeg lar flaska stå litt før jeg slenger den, så kommer det noen dråper ut ved de to første "slengene". Er det et tegn på at nippelen ikke er tett nok og bensinen lekker sakte ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toresc, jeg skylder deg en stor, feit ørret. :)

Jeg sjekket enveisnippelen i går, men da blåste jeg kun litt på den. Tok en grundig puss med tannbørsten i dag og nå virker pumpa mye tettere. Lufta som jeg pumper inn holder seg der, men det kommer fremdeles et par dråper innimellom når jeg slenger hardt med flaska. Er det normalt? Har aldri prøvd å slenge den så hardt som jeg gjør nå.

Hva er egentlig riktig prosedyre for å oppbevare pumpa? Vanligvis pleier jeg å sette bort flaska med bensin og pumpe i, men sist gang jeg brukte bensin var flaska tom etter turen, så jeg lot pumpa stå i den tomme flasken. Kan det ha påvirket gummien i nippelen på noen måte?

edit: Om jeg lar flaska stå litt før jeg slenger den, så kommer det noen dråper ut ved de to første "slengene". Er det et tegn på at nippelen ikke er tett nok og bensinen lekker sakte ut?

Ørret er favoritten, så det er veldig hyggelig :).

Kan tyde på at det fortsatt går litt tregt for nippelen inni der. Mulig det beste er å tvinne litt kjøkkenpapir og stappe godt oppi for så å vri rundt noen ganger. Tørk godt av gummien på selve nippelen for å fjerne mulige avleiringer. Stram også fjæra med å dra den litt ut, så skal du se det blir helt tett.

Ang oppbevaring så oppbevarer jeg pumper både tørt og med drivstoff uten å tenke særlig over det, så jeg vet ikke om det ene er bedre enn det andre. Trikset er vel uansett å dra på tur så ofte at oppbevaring aldri blir noe tema :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang har du rett. Tørket godt med tørkepapir og nå er den helt tett. Ser ut som at jeg har vært så raus med det hvite smørefettet som fulgte med primusen at det tøt ut der nippelen går inn.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk løst det! Er alltid kjedelig med kranglete utstyr, og dessverre umulig å helgardere seg mot problemer på apparater som brenner ett eller annet... Omifuel er forøvrig en glimrende oppfinnelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.