Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjeterhytter


andrerav

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Nei!!!!

Sitat: Husvære i samband med seterbruk eller skogsdrift kjem inn under omgrepet «driftsbygning», jf. § 81 femte ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av en lokal gjeterhytte.. Det er vel noen sauer på denne veiløse holmen. Vakkert? Næhh...

Det der er å ødelegge naturen ja. Tviler på at det der er lov. Hvis noe sånt skal settes opp så bør det lages av råstoffer fra naturen og så minst synlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe sånt skal settes opp så bør det lages av råstoffer fra naturen og så minst synlig som mulig.

For å kverulere litt så kommer faktisk alt vi omgir oss med, det være seg metall, plast, olje, kjemikalier etc, etc, fra råstoffer fra naturen. :D

Forøvrig så syns jeg ikke at oppsett av gjeterhytter gjør noe, faktisk syns jeg det er et gode, og man burde støttet gjeteting mye mer enn hva man gjør i dag. Ved aktiv gjeting holder man rovdyr på avstand fra sauer, rein og andre husdyr, noe som igjen reduserer skadene, og som igjen åpner for at man kan oppretteholde en levedyktig stand av rovdyr her til lands uten at dette går nevneverdig utover husdyrholdet.

Forøvrig er gjeting av husdyr en fin sommerjobb for ungdom. :shock:

Jeg forutsetter selvsagt at gjetingen da skjer til fots eller på hesteryggen og ikke ved hjelp av motorsykler, ATV, snøscooter, helikopter eller annet.

Gjeting til fots har forresten størst effekt på rovdyr fordi vi mennesker stinker noe helt for jævlig. :shock:

Og, ja, den campingvogna var ikke pen. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kverulere litt så kommer faktisk alt vi omgir oss med, det være seg metall, plast, olje, kjemikalier etc, etc, fra råstoffer fra naturen. :D

Forøvrig så syns jeg ikke at oppsett av gjeterhytter gjør noe, faktisk syns jeg det er et gode, og man burde støttet gjeteting mye mer enn hva man gjør i dag. Ved aktiv gjeting holder man rovdyr på avstand fra sauer, rein og andre husdyr, noe som igjen reduserer skadene, og som igjen åpner for at man kan oppretteholde en levedyktig stand av rovdyr her til lands uten at dette går nevneverdig utover husdyrholdet.

Forøvrig er gjeting av husdyr en fin sommerjobb for ungdom. :shock:

Jeg forutsetter selvsagt at gjetingen da skjer til fots eller på hesteryggen og ikke ved hjelp av motorsykler, ATV, snøscooter, helikopter eller annet.

Gjeting til fots har forresten størst effekt på rovdyr fordi vi mennesker stinker noe helt for jævlig. :shock:

Og, ja, den campingvogna var ikke pen. :shock:

Nå mente jeg f.eks tømmer og stein fra naturen og ikke det du får kjøpt på butikken. Jeg vil ikke kalle plast, olje, kjemikalier etc. for naturlige råstoffer fra naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg f.eks tømmer og stein fra naturen og ikke det du får kjøpt på butikken. Jeg vil ikke kalle plast, olje, kjemikalier etc. for naturlige råstoffer fra naturen.

Men ikke desto mindre kommer det fra naturen. :wink:

Så kan man selvsagt diskutere graden av etterbehandling, men da beveger man seg fort ut i et minefelt. Selvsagt er gaden av etterbehandlig stor hos plast, men dersom man skal male hytta eller spikre den sammen så har både spiker og maling høy grad av etterbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke desto mindre kommer det fra naturen. :wink:

Så kan man selvsagt diskutere graden av etterbehandling, men da beveger man seg fort ut i et minefelt. Selvsagt er gaden av etterbehandlig stor hos plast, men dersom man skal male hytta eller spikre den sammen så har både spiker og maling høy grad av etterbehandling.

Det er en mulighet å utvinne tjære av gamle røtter osv i naturen da. Og hvorfor skal det males. En ny måte som er oppfunnet nå er at treverk holder seg lenger og bedre uten maling da treverket blir herdet av solskinn. Og da blir det en naturlig farge på hytta som er mye finere. Først blir den grå som alt annet i fjellet og senere blir den brunere og brunere. Setter du den opp med tømmer så trenger du ikke spiker. Dette er den billigste måten og bua blir finere enn alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny måte som er oppfunnet nå er at treverk holder seg lenger og bedre uten maling da treverket blir herdet av solskinn. Og da blir det en naturlig farge på hytta som er mye finere. Først blir den grå som alt annet i fjellet og senere blir den brunere og brunere. Setter du den opp med tømmer så trenger du ikke spiker. Dette er den billigste måten og bua blir finere enn alt annet.

Vil ikke påstå at dette er en ny måte, forfedrene mine har gjort dette i århundrer. :wink: (Men de var kanskje forut for sin tid....)

Det er forøvrig ikke riktig at kledningen blir brunere og brunere, som oftest blir den gråere og gråere, dette avhenger av klimaet på stedet. Som regel blir husene tjærebredd og da får man den vakre brunfargen som man ser på mange gamle hus i f.eks. Gudbrandsdalen.

Forøvrig er det vanskelig å legge tak og lage innredning uten spiker eller skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke påstå at dette er en ny måte, forfedrene mine har gjort dette i århundrer. :wink: (Men de var kanskje forut for sin tid....)

Det er forøvrig ikke riktig at kledningen blir brunere og brunere, som oftest blir den gråere og gråere, dette avhenger av klimaet på stedet. Som regel blir husene tjærebredd og da får man den vakre brunfargen som man ser på mange gamle hus i f.eks. Gudbrandsdalen.

Forøvrig er det vanskelig å legge tak og lage innredning uten spiker eller skruer.

Det har aldri vært noe problem å lage tak osv uten spiker. Spiker er en måte å gjøre det enklere på. Og ja du har helt rett, de første årene blir det selvfølgelig grått som jeg skrev selv også. Etter mange nok år vil sidene solen tar, "koke" ut harpiks som ligger inne i treet. Dette gir en brunfarge. Og det blir veldig værbestandig. Og det er ikke bare i Gudbrandsdalen dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange nok år vil sidene solen tar, "koke" ut harpiks som ligger inne i treet. Dette gir en brunfarge. Og det blir veldig værbestandig.

Dette skjer ikke overalt. Neste gang jeg er i Romsdal kan jeg ta et bilde av en 500 år gammel seterbu som kun er grå. (Dersom jeg husker på det da, kommer nok ikke dit igjen før til neste år.)

Og det er ikke bare i Gudbrandsdalen dette skjer.

Jeg har aldri påstått at dette "bare" skjer i Gudbrandsdalen, jeg skrev at man tjærebredde husene i for eksempel Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det er ikke all trevirke som tåler slik behandling uten å råtne.

En forutsetning er at det er mye kvae i veen.

Gran egner seg ikke spesielt godt, har du ordentlig furu rik på kvae så duger det.

Og kunn alved kan brukes.

Ett annet moment er klima, ei slik ubehandlet hytte vill ha betydelig kortere levetid på fuktige steder enn tørre steder.

Råteskader og slikt øker på steder med fuktig klima.

Sibirsk lerk som var så i skuddet en periode, har ikke stort bedre egenskaper en skikkelig god alved. Hva angår å tåle og stå ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer ikke overalt. Neste gang jeg er i Romsdal kan jeg ta et bilde av en 500 år gammel seterbu som kun er grå. (Dersom jeg husker på det da, kommer nok ikke dit igjen før til neste år.)

Jeg har aldri påstått at dette "bare" skjer i Gudbrandsdalen, jeg skrev at man tjærebredde husene i for eksempel Gudbrandsdalen.

Er det lagd av skikkelig malmfuru med mye harpiks så vil det skje ja. Det vil også skje innvendig om den varmes opp skikkelig.

Den seterbua du prater om har tydeligvis ikke det i tømmeret.

Blir hytta satt opp på riktig måte med skikkelig tømmer og riktig lufting under, i veggene og taket så står den i mangehundre år selv på fuktige plasser. Man er jo ikke så dum å setter treverk ned i myra.

I dag er det desverre mange som setter opp forskjellig som begynner å rotne etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står der enda, og det er ikke tegn til råte på den, så tømmeret er vel bra nok, men nei, den er ikke brun, og det er ikke noen av de andre seterbuene i området heller, med unntak av en som er tjærebredd og går under navnet "nybua". (Den er ikke mer enn ca. 120 år.)

Det er et fjøs under bua som er oppmurt i stein, så jeg antar at den har lufting nok.

Jeg vet ikke hva den er bygd i, men jeg antar at det er furu som er hugget ikke langt fra stølen, evt. på stølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.