Gå til innhold
  • Bli medlem

Breitinden, 1797m, Rauma


g-arnt

Anbefalte innlegg

En kort oppsummering fra dagens tur.

Geir, Svein, Oddis og meg (Troll ble forhindret i siste liten...) møttes ved Trollstigen denne nydelige søndags morgen. Målet var Breitinden, samt noen avstikkere som Geir hadde sett for seg.

Etter et par hundre meter til fots, kom endelig skia på bena, og med et par ørsmå unntak, satt de på
helt opp til Søndre Trolltind (1535m). Denne toppen består av 2 topper, og det ble littegranne klyving
for å komme opp på den søndre av disse to. Utsikten mot Romsdalen, Trolltindene og Trollveggen var
helt vanvittig sinnsyk, for å bruke litt av det jeg lærte i Bergen.

Derfra bar det - bratt - opp til Breitinden, dagens hovedmål. En ørliten bris kom her og der, men for det meste var det shortsvær. Dvs. det var vel bare Geir som hadde det...

Etter fin rast på toppen skled vi ned mot en morsom "spur" (Fortopp?) som var ca. 1718m (rundt regnet). Litt klyving måtte til her også, men det var gode tak. Vel oppe ved varden gikk diskusjonen om returvei. Geir og Svein skulle helt klart kjøre en renne, men hvilken?
For en skinovise som meg, syntes det nok å velge blandt, men for den kresne var valget vanskeligere. Etter hvert bestemte jeg meg for å ta samme vei som jeg kom. Oddis slo følge. Eller jeg slo følge med ham, for å være presis. Så skulle vi møtes i Stigbotnen etterpå.

Svein og Geir fant seg en renne, og vi kunne observere dem mens Oddis og jeg kom ned fra fjellet. Vi kom til Stigbotnen ganske samtidig og fortsatte videre nedover. På nedtur fulgte vi et snøfelt som skulle ta oss helt ned til stien, men i bunnen av snøfeltet hadde det skjedd et uhell eller en ulykke. I alle fall var et redningshelikopter på vei inn fra Trollstigen, og ambulansepersonell ble firt ned til skadestedet. En trist avslutning på turen for noens del. Håper inderlig at det ikke var veldig alvorlig, og at vedkommende kommer seg raskt!

Vi kom tilbake til parkeringsplassen v/Trollstigen, drøyt 7 timer etter start. Helt klart en av mine beste skiturer i fylket, spesielt takket være Geir's avstikkere.

Noen utvalgte glimt (h..jemini så mange bilder jeg tok..) følger under

(Det ble litt kjapt dette her. Gutta får kommentere..)

post-1088-133474469537_thumb.jpg

post-1088-133474469544_thumb.jpg

post-1088-133474469553_thumb.jpg

post-1088-133474469563_thumb.jpg

post-1088-133474469573_thumb.jpg

post-1088-133474469585_thumb.jpg

post-1088-13347446961_thumb.jpg

post-1088-133474469619_thumb.jpg

post-1088-13347446963_thumb.jpg

post-1088-133474469639_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra bilder Arnt :P

Klyvebildet på vei mot SV-toppen, ikke akkurat galant med klumpete plastsko.. :)

(Det ble litt kjapt dette her. Gutta får kommentere..)

Kan jo nevne at føret var bra i solvendte/bratte sider selv om det var varmt. I flatere partier ble det litt "lugging"...

Helt klart en av mine beste skiturer i fylket, spesielt takket være Geir's avstikkere.

Avstikkere er viktig, halve turen det :P

Krysser fingre for den uheldige som måtte fraktes ut med helikopter.

Jeg har laget et oversiktsbilde over hele ruta, bildet er tatt fra Finnan i juli 2006.

post-283-133474469773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk landskap dette! :)

Blir like fascinert hver gang jeg ser disse fjella.

Sist jeg sto på parkeringsplassen v/ Stigfossen ble jeg bare stående og strekke hals og kope,

nøt landskapet i lange drag, ble liksom aldri ferdig. Til slutt måtte kona gå å hente meg!

Sto storøgd og trollbundet, naglet fast på samme stedet, så turistene trodde sikkert jeg var stiv av høgdeskrekk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktfulle bilder igjen g-arnt! :P Et landskap som trollbinder hver gang jeg ser det. Neste gang jeg kjører over Trollstigen SKAL det bli en lengre stopp for å få tatt en tur opp på en av Trollveggens høydepunkter.

Føler med deg eaa. :) Jeg sliter litt med å kjøre bil i dette landskapet. Man bør jo liksom se noe på veien også som sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Angrer på at jeg ikke blei med nå. Jeg fikk ikke fisk engang :P .

Nå er det for sent å angre sei...

Det var en bra tur, neste korsvei.. :)

Neste gang jeg kjører over Trollstigen SKAL det bli en lengre stopp for å få tatt en tur opp på en av Trollveggens høydepunkter.

Ifølge gi er det "drepen" å gå innover steinura etter at snøen er smeltet, jeg har sett bilder fra området og tviler IKKE på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge gi er det "drepen" å gå innover steinura etter at snøen er smeltet, jeg har sett bilder fra området og tviler IKKE på det...

Dette kan jeg ikke si meg enig i. Sommerturene jeg har hatt fra Trollstigen til Trollveggens høydepunkter, synes jeg har vært kjempeflotte turer.

Ellers flotte bilder (som vanlig) fra g-arnt. Tøff nedkjøring som Svein og gi bedrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger. Spesielt fra de som leverer så fine bilder at tungen må rulles for hånd tilbake der den kom fra..

Vi får tro at vi alle er mer opptatt av motivene enn #pixels, etc..

Turrapporten pluss 63 bilder, inkl. en "haug" med panoramaer er ute på

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/breitinden1.html

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tur. Lunsjen i dag var ikke like spennende gitt...

Skulle gjerne ha tatt følge ned renna Svein og Geir, men kjente på låra at det var helt uaktuelt. Hadde mer enn nok med å komme meg ned den breie flanken :-P

Vil også nytte høvet til å takke for glimrende dokumentering av turen på både Arnt og Svein sin side. Har aldri vært med på en tur med så høy nettfaktor før.

Og selv om det nok er blokkmark håper jeg å kunne returnere til området i god tid før våren-08, Store Trolltind så virkelig spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en av mine beste skiturer i fylket, spesielt takket være Geir's avstikkere.

Bare hyggelig :wink: Kjekt å være "aktør" i dine fornøyelige og leseverdige turrapporter på westcoastpeaks av og til

Ifølge gi er det "drepen" å gå innover steinura etter at snøen er smeltet, jeg har sett bilder fra området og tviler IKKE på det...

Vil gjerne understreke at det er min personlige, subjektive oppfatning. Om en trives i Jotunheimens høyere dalfører og skråninger er en på hjemmebane :lol: Selv synes det jeg er genialt med sommerskiturer inni dette området. Da kan tid og krefter brukes på ekstremitetene langs kanten av stupet.......

Neste gang jeg kjører over Trollstigen SKAL det bli en lengre stopp for å få tatt en tur opp på en av Trollveggens høydepunkter.

Og selv om det nok er blokkmark håper jeg å kunne returnere til området i god tid før våren-08, Store Trolltind så virkelig spennende ut.

Dere har vel ikke glemt Bakdør '06, det kan fort bli Bakdør '07 :P

Herlig tur. Lunsjen i dag var ikke like spennende gitt...

Hadde de ikke pizza i kantina ? :lol:

Skulle gjerne ha tatt følge ned renna Svein og Geir, men kjente på låra at det var helt uaktuelt. Hadde mer enn nok med å komme meg ned den breie flanken :wink:

Vil også nytte høvet til å takke for glimrende dokumentering av turen på både Arnt og Svein sin side. Har aldri vært med på en tur med så høy nettfaktor før.

Renna var i allefall ikke brattere enn den breie flanken, bare lengre bratt. Føret var bedre.

Artig da de vi møtte på toppen oppdaga hvem som sprang rundt og knipsa. Nettkjendiser......

Takk for en fin tur alle tre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "tatt turen" et par ganger til jeg også nå, og må bare si at rapportene og ikke minst bildene på både

Fjellinordvest.net og Westcoastpeaks.com gir skikkelig inspirasjon og fjellyst! :lol:

Takker igjen for at dere deler dette med oss!

Vil også nytte høvet til å takke for glimrende dokumentering av turen på både Arnt og Svein sin side. Har aldri vært med på en tur med så høy nettfaktor før.

Er jo artig presentere en slik kremtur også da, og høre andres reaksjoner på resultatet.

For som "g-arnt" antyder i sin rapport, er dette landskap som langtfra enhver er forunt å oppleve.

Så for den interesserte som måtte være forhindret fra opplevelsen, er jo stoff som dette av uvurderlig verdi! :P

Hadde de ikke pizza i kantina ? :wink:

Ja, for "oddis" ser ut som å ha med pizza til lunch-spot'n (bilde 21 på Westcoastpeaks)?

Eller er det kanskje bare kartmappa? For kartet blir vel omtrent like brunt som en pizza med den kurvaturen som er i dette landskapet?! :wink:

Artig da de vi møtte på toppen oppdaga hvem som sprang rundt og knipsa. Nettkjendiser...

Hehe, aner jeg en gryende Hollywood-holdning her? :lol:

PS.

Hvordan er vansklelighetsgraden på adkomsten til Store Trolltind slik fra "baksiden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for at dere deler dette med oss!

Takk selv. Har hatt mange fine stunder med dine turrapporter, eaa. Av og til føles det litt kjipt å ta bilder etter å ha sett dine...

For ordens skyld er det http://fjellinordvest.net og http://westcoastpeaks.com :wink:

For som "g-arnt" antyder i sin rapport, er dette landskap som langtfra enhver er forunt å oppleve. Så for den interesserte som måtte være forhindret fra opplevelsen, er jo stoff som dette av uvurderlig verdi!

Mange finner veien opp uten hjelp og informasjon. Min primære målsetning er å hjelpe andre som trenger en "dytt" for å komme seg dit. Dersom de som er av ulike grunner er forhindret fra å gjennomføre turer som denne, også kan føle at de har vært på tur, så er det en flott bonus for min del.

Jeg synes det er veldig bra at Norges fjell blir dokumentert i en slik eksplosiv fart på nettet. Det var ikke mange nettsteder da jeg startet med min i 1999. Husker faktisk bare etojm, selv om det selvsagt var flere. Nå er nesten alle fjellområder dokumentert, og det er veldig nyttig som inspirasjonskilder.

Ankepunkter mot at det blir "overdokumentert" kjøper jeg ikke. Ingen behøver lese alt som står.

Ja, for "oddis" ser ut som å ha med pizza til lunch-spot'n (bilde 21 på Westcoastpeaks)?

Steike, observasjonsevnen står til pluss her. :wink:

Så det ikke sjøl engang.

Hvordan er vansklelighetsgraden på adkomsten til Store Trolltind slik fra "baksiden"?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3559&highlight=trolltind

Her kan du sikkert finne god info.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel ikke glemt Bakdør '06, det kan fort bli Bakdør '07 :wink:

Hehe, og neida, Bakdøra er reservert til den forhåpentligvis kommer til nytte en vakker dag. :lol:

Jeg synes det er veldig bra at Norges fjell blir dokumentert i en slik eksplosiv fart på nettet. Det var ikke mange nettsteder da jeg startet med min i 1999. Husker faktisk bare etojm, selv om det selvsagt var flere. Nå er nesten alle fjellområder dokumentert, og det er veldig nyttig som inspirasjonskilder.

Så enig g-arnt! Lista over topper som "må besøkes" en gang er etterhvert blitt temmelig lang grunnet infoen som er blitt så lett tilgjengelig på nettet. Og jeg vet hvem som har brorparten av skylden for alle toppene jeg sikler på på vest- og nordvestlandet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke pizza i kantina ? :wink:

haha, faktisk ikke. Ble traust bondekost med skinke,ost og egg med kaviar i går.

Imponerende observasjoner her må jeg si. Pizza på tur er meget bra. Snakker ikke om Grandis så klart, men en grov hjemmelaget søtsak. Det var et enkelt valg å la de moste brødskivene bli liggende i sekken :lol:

Bakdør-07 ja.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. det var vel .no på slutten av westcoastpeaks g-arnt presiserte :lol:

Operasjon Bakdør -07, får vurdere hva som er lettest å bære - døra eller fallskjerm :wink::lol:

Haha - at det går an! :lol:

Korrigert - igjen!

(klipp og lim er farlige greier... :lol: )

Og hva den bakdøra angår, så husker jeg å ha sett noe slikt omtalt, men hva det gikk ut på aner jeg ikke!

Please explain?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noen som tok munnen litt vel full og skulle bære ei (bak(?))dør opp eggen fra Nordre Trolltind til Store?

Å sånn ja - til Trolltinden via bakdøra altså?

Imponerende observasjoner her må jeg si. Pizza på tur er meget bra. Snakker ikke om Grandis så klart, men en grov hjemmelaget søtsak. Det var et enkelt valg å la de moste brødskivene bli liggende i sekken :wink:

Enig! :lol:

Hjemmelaget pizza er topp på tur! Bruker det innimellom sjøl også. Mister som regel matlysten helt i fjellet,

så noe smakfullt og litt saftig er da godt, mye bedre enn ei ihjelklemt, tørr og skrånet leverposteiskive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg kjente trakter, hvor jeg i årene 1967–88 har kommet der 11 ganger og vært på alle de toppene som er ett besøk verd. Deilig å få se de kjære toppene igjen :lol:

Du er velkommen igjen, Bjarne!

Men nå har du vel ambisjoner over 2k har jeg skjønt? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.