Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av GTX-sko med nubuck-lær


vulpus

Anbefalte innlegg

Hei. Beklager hvis dette har kommet opp tidligere, men jeg klarte ikke å finne noen liknende tråd tidligere.

Jeg har nettopp kjøpt meg et par Hanwag Alaska GTX sko, som har nubuck-lær. Jeg har fått forskjellig informasjon om hvordan disse skoene best skal behandles, så jeg er litt i villrede. Jeg fikk anbefalt å bruke noe som heter for Fox Wax, som inneholder fett, mens det på jemmesiden til Hanwag står at man ikke skal bruke fett eller olje på skoene. Hva er da best å bruke? Jeg har brukt NikWax på de gamle skoene mine, men er ikke helt fornøyd med den. Kan man bruke samme type behandling for "glatt" lær og nubuck-lær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg købte for 2 år siden et par Scarpa Ladakh: http://www.friluftsland.dk/default.aspx?load=main&&Data=productprops&Key=10733

Ligesom modellen på linket, men UDEN GTX.

Efter råd fra forhandleren bruger jeg med stor tilfredshed Sno Seal til mine støvler. Bemærk! De ændrer udseende i læderet ved brug af dette!

Det er en type bivoks. Der findes også andre produkter, men disse skal sprayes på støvlen, dem fravalgte jeg.

http://www.friluftsland.dk/default.aspx?load=main&&Data=productprops&Key=12356

Håber det kan bruges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruge voks til dem, men du minsker også støvlens åndbarhed (pusteevne). Jeg ville bruge noget a la: http://www.nikwax.dk/da-da/products/productdetail.php?productid=234&activityid=1. Når du vælger en nubuk støvle får du jo bla. en lettere støvle, og ofte i kombinasjon med gore-tex for at maximere pusteevnen, hvis du mætter nubuken med voks, lukker du også for gore-tex'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en kombinasjon av bivoks og nikwax på mine Crispi Nevada (GTX), og er meget meget fornøyd med det... Vokser de ca. 4 ganger årlig, mens jeg bruker nikwaxen foran hver tur... Denne gjør de veldig motstandsdyktige mot skitt og smuss... Har ikke problemer med at de har sluttet å puste, eller at svettenivået har gått opp.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt og hjelpsomt svar. Prøvde meg på friluftsliv.no/diskusjon også, men der begynte alle bare å klage på GTX. Jævla tullinger :D

Jeg sendte en mail til Hanwag og spurte om dette, og fikk til svar at de anbefalte deres egen waterproof creme (selvfølgelig). Er det noen som har erfaring med denne? Er det samme greiene som sno seal? Jeg ser fra utstyrserfaringer og slikt at sno seal'en bare trenger å påføres 4-5 ganger i året. Trenger læret noen annen næring enn dette for å holde seg bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.