Gå til innhold
  • Bli medlem

"Veidemanns lov" ???


kongstein

Anbefalte innlegg

Hei ! Skal på fjellet i en uke. Hadde ikke tenkt å kjøpe fiske-kort for alle vanna, da jeg skal gå litt på måfo. Har hørt om en "Veidemanns lov" som sier at en kan fiske den fisken en spiser på plassen, uten å måtte betale fiske-kort. Har prøvd å finne denna "loven", uten hell. Er det noen som kan hjelpe mæ me detta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at det finnes en slik lov som er aktiv. Da ville det ha vært fritt fram for alle å fiske uten å løse fiskekort. Det legges ned store ressurser for å kultivere vann rund om kring i fjellene. Betal ditt fiskekort med glede. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette komer veldig an på hvert enkelt tilfelle. Men det går ikke an å anbefale "tjuvfiske", og fiskeretten tilhører grunneier uansett. Du har rett og slett ikke noe du skulle ha sagt om du blir tatt med buksene nede. Men som sagt det kommer nok veldig an på forskjellige ting. I for eksempel statsalmenning blir du vel garantert anmeldt, mens en privat grunneier kan kanskje ta saken på et annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den loven fantes, men det er svært lenge siden. Det forsvant på slutten av 1800-tallet. Folk på reise kunne fangste til eget bruk undeveis. Husker jeg ikke feil så ble faktisk fisket regulert før jakta. Det er nok ikke å anbefale å følge den tradisjonen lenger :roll:

Skitt jakt og fiske, med kort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg betaler også gjerne fiskekort, det blir gjort mykje godt og viktig arbeid i kultivering av vassdrag. Men eg kunne vel ønske meg ei større samkøyring her. No er det ofte komplisert å finne ut kvar ulike fiskekort gjeld og korleis ein skaffer seg slike fiskekort. Før du veit ordet av det er du inne i nytt fiskekortområde. Eg kunne gjerne betalt for eksempel 500 kroner for eit nasjonalt sesong-fiskekort (utanom lakselever etc sjølvsagt) og sluppe å tenke på grenser (Harald Heide Steen sleit med å sjå grenser under vatn, dei er ikkje alltid like lette å sjå i fjellet heller!). Dei lokale fiskelagene kunne fått tildelt midlar frå eit slikt fiskekortfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del andre land finnes nasjonale ordninger, men i Norge vrimler det fortsatt av småkonger som ikke kan samarbeide. Skal du være lovlydig, må du derfor ofte gå rundt med en kortstokk, i tillegg til at du må gjøre en mengde forarbeid for å finne ut om kortgrenser, hvordan få tak i kort, reise halve Norge rundt for å kjøpe kort når du har funnet ut hvor de kan kjøpes o.s.v.

Det finnes imidlertid flere unntak, du kan fiske store deler av øst-Jotunheimen på ett kort. Det eksisterer også et kort som dekker store deler av Sunndalsfjella, Lesjafjella, Romsdalsfjella og Dovrefjell - det heter Snøhettakortet, men omsettes omtrent ikke fordi det er lite kjent og vanskelig å få tak i - er lagt ut for salg svært få steder - men etter en smule research har jeg funnet ut at ordningen administreres av Sunndal fjellstyre på vegne av alle rettighetshaverne. I tillegg at det omtrent ikke selges av noen av de vanlige kortselgerne i området, kan det heller ikke kjøpes på nett, men jeg har nå blitt enig om at jeg kan betale sesongkort kr 250.- til Sunndal Fjellstyres konto med henvisning til Snøhetta-kortet, og ta med kvitteringen som fiskekort. Puh.

Dety skal ikke være enkelt å være lovlydig i Norge.

I tillegg til alt dette må du passe deg for å fiske i private vann som plutselig dukker opp i alle almennninger, og hvor noen av eierne kan være riktig så bøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.