Gå til innhold
  • Bli medlem

Veps


Anbefalte innlegg

Veps er den som dreper flest mennesker i verden av alle dyr og insekter vi har.

De sier at hvis du møter på en diger bjørn og en veps så er det størst sjansje for at det er vepsen som dreper deg.

Men det er vel mange som ikke reagerer på vepsestikk også. Men de som ikke er alergiske kan også få det kritisk hvis stikket sitter i halsen.

I norge så har vi vel de to vanligste artene. Den ene er jordveps. Er de mørkere? Er jordvepsen den vi bør skygge unna?

Selv har jeg aldri blitt stukket av veps, men jeg var på tur i skogen en gang og satte meg ned på en fin plass. Plutselig hørte jeg en enorm summing og så opp mot himmelen for det hørtes ut som et småfly, men fant fort ut at lyden kom fra under der jeg satte meg. Opp kom det sikkert hundrevis av jordveps og livredd som jeg er den lille vepsen så løp jeg unna. Kan nok takke full bekledning for at jeg ikke ble stukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var ca 1-2 år så tok jeg en veps i munnen og den stakk meg bak på tunga, måtte til lege, men var ikke noe spess alvorlig. Ifølge mor.

Tilsammen så har jeg to vepsestikk i mitt liv og det svir å bli stukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Elginnen gikk siste år ca. 5 skritt foran på et sauetråkk og klarte å tråkke på et jordvepsebol med stor effekt!!

Huns skjønte ikke mye banning og stepdans bak, for de kom som raketter akkurat da jeg og hunden passerte hullet og mine kortebuksebein så ganske "Donald- vepsestikk-aktige" ut i noen timer, men det stoppet alltså også i løbet av et par timer.

Hunden var også ganske utilfreds med det overraskende overfaldet!

Er man overfølsom er det klart et problem!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mitt værste tilfelle med veps var også da jeg var bitteliten.. sparka fotball, også endte ballen i et jordvepsebol.. man kan jo tenke seg hvem det var som løp etter for så å snuble i en liten kvist og ramle midt oppi hele jordvepsebolet.. joda, det var meg..

veit ikke helt hvor mange stikk jeg fikk, men nok var det.. ingen reaksjon på det.. så er nok ikke allergisk jeg nei :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet har aldri jeg hatt problem med vepseangrep. Derimot kan klekk være svært plagsomme på varme dager. De hang på heilt opp i 1500m høyde rundt Utladalen, og det var bare en ting å gjøre: Stå stille til en satt sig, og slå i hjel bestet.

Er aldri blitt bitt av noen klekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malariamyggen dreper ca 1 mill mennesker årlig, er den utryddet nå...? :)

Malaria er vel en sykdom som malariamyggen har. Jeg vet ikke hvordan de regner ut dette. Jeg har bare lest at veps en den som dreper flest i verden av alle dyr og insekter vi har.

Det var noen tullinger, tror det var i Usa. De krysset en type veps fra usa med en annen vepserase fra søramerika. Jeg husker ikke helt hvor det var men tror jeg er på rett spor. Det resulterte i en ny rase og forsøket ble totalt ødelagt. Det som skjedde var at vepsen reagerte helt motsatt av hva de hadde håpet på. Tror de kaller den tigerveps?? Den ble giftigere og veldig hissig. Den angriper alt og alle og har blitt en stor plage. Kanskje noen her vet noe mer om den.!!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglehunden tenker kanskje på "morderbier"? det har iallfall vært forsøk med å krysse europeiske og afrikanske bier for å få en ny type som produserte mer honning, og ble mer gemyttlig. dette slo iallfall feil på gemyttfronten, og da noen dronninger slapp fri fra en forskningsstasjon i amazonas spredde de seg og er nå vanlige helt nord til det sørlige usa,,, de er særdeles opptatt av å beskytte sitt revir, og har drept flere...

når det gjelder mygg så er den det dyret i afrika som påfører flest mennesker død, ved å overføre malaria... flodhesten er forøvrig en hissig og "god" nr to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen tullinger, tror det var i Usa. De krysset en type veps fra usa med en annen vepserase fra søramerika. Jeg husker ikke helt hvor det var men tror jeg er på rett spor. Det resulterte i en ny rase og forsøket ble totalt ødelagt. Det som skjedde var at vepsen reagerte helt motsatt av hva de hadde håpet på. Tror de kaller den tigerveps?? Den ble giftigere og veldig hissig. Den angriper alt og alle og har blitt en stor plage. Kanskje noen her vet noe mer om den.!!?!

Det du snakker om er "killer-bees".

De hentet en rase med bier som var "late" men produserte honning av bra kvalitet fra Afrika.

Disse biene krysset de med en bieart fra Sør-Amerika som ikke produserte like bra honning men var litt mer effektive.

Dette førte til det de i dag kaller "killer-bees".

De er ufarlige helt til du dreper en, da kommer alle i kollonien og angriper den som drepte den.

De følger CO2 dunsten fra munn og nese og flyr rett og slett inn i munnen/nesen på personen(e) og stikker.

Folk som har kommet til akuttmotak etter angrep (og som har overlevd så langt), spyr ofte opp flere hundre bier.

Kjipt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å nøste opp sånne spørsmål fuglehunden. Jeg synes så tydelig det var noe om bier jeg leste - ikke veps. Birøkterne mister kubene sine. De overtas av disse mere hissige - giftigere biene. Jeg synes jeg leste de var importert fra et annet kontinent. Nå sier wikipedia at bier er en vespeart. F.eks i en tråd på søk om bier (bees) stod det at bier dreper flere folk i Afrika enn slanger gjør. Engelsk er bier=bees vesp heter vel wasps.

Nå er det visst et hetere tema i verden at det er massedød blant bier. Nyeste teori er at de mister orienteringsevnen og finner ikke tilbake til kuben igjen pga stråling fra mobiltelefoner.

Der kom det visst en webadresse til morderbiene mens jeg skrev dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det var de jeg mente ja. Jeg som prøver å drepe alle bier og veps som skal "ta" meg må vel slutte med det da. Iallefall hvis jeg skal dit en gang.

Er det noen andre insekter her i Norge vi skal frykte da? Eller er alle egentlig helt harmløse?

Vet det skal finnes ei lita sort flue som er veldig sjelden. Den kan bite å resultere i alvorlige komplikasjoner. Leste om den for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være en lur tanke å tenke at det er smitten du skal frykte ikke dyra selv i Norge. Selv en flue som setter seg i maten kan være full av noe møkkabakterier el.l. Men det er jo spesielt blodsugerne som bærer i seg smitte da fra forrige vertsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malaria er vel en sykdom som malariamyggen har. Jeg vet ikke hvordan de regner ut dette. Jeg har bare lest at veps en den som dreper flest i verden av alle dyr og insekter vi har.

Malariamyggen har en parasitt som overføres ved stikket, ikke en sykdom som myggen har. Sykdommen oppstår i mennesket fordi vi ikke har naturlig forsvar mot den.

Googler man så finner man mye om den, bl.a http://www.forskning.no/Artikler/2004/mars/1080307267.53

Edit: Kan jo legge til at det selvfølgelig er i fattige land folk dør av dette, fordi det ikke finnes penger eller medisiner til behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.