GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Portabel lagringsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har drone med internt minne og kunne tenkt meg "super"lett/liten ekstern lagring av film (og noen bilder)

Til daglig bruk er internminne tilstrekkelig, men pÄ flerdags turer kan det bli snaut. Kan ogsÄ vÊre greit Ä overfÞre dagens klipp i tilfelle den "drar sin vei"

Øvrig kamerautstyr har minnekort, sÄ ekstra minnekort i baggen lÞser bÄde Ä sikre opptak + utvidet kapasitet pÄ en enkel og grei mÄte.

Noen som har egne erfaringer med ekstern lagring pÄ tur. Tenk lett sekk / bikepacking hvor volum og vekt er helt avgjÞrende.

OverfĂžring med kabel (USB C i drone) er fint.

Skrevet
rayun skrev (PĂ„ 28.1.2026 den 13.44):

Noen som har egne erfaringer med ekstern lagring pÄ tur.

Det enkleste er Ä laste de over i mobilen, men mobilen mÄ ha nok minne, eller om du har en hvor du kan bruke mobilen som overfÞringsenhet til et stort SD kort. 

• Liker 1
Skrevet

Jag har tagit en gammal M2 hÄrddisk satt i ett kabinett och för över frÄn telefonen om den har otg pÄ en ny kamera sÄ gÄr det ju dela som mellan 2 telefoner eller till en liten dator 12-13 tum.

• Liker 1
Skrevet

@Memento mori Jeg kan bruke mobil til "mellomlagring" og overfÞring til f eks sky, som jeg har litt betenkeligheter med, men det er jo en mulig lÞsning. Jeg Þnsker helst overfÞring til en knÞttliten/lett ekstern enhet. Permanent lagring pÄ mobil tror jeg ikke jeg har plass til da den er full av kart og ruter, turer, treningsapper etc.

@HÄkan S Jeg har noen smÄ SSDŽer fra Samsung, men de er for store selv om de kun mÄler 74x57,3x10,5mm og veier 51g. Jeg er pÄ jakt etter en lÞsning som er mindre og lettere enn dette.

Tar gjerne i mot konkrete forslag, eller tanker rundt dette.

Skrevet
rayun skrev (8 minutter siden):

Permanent lagring pÄ mobil tror jeg ikke jeg har plass til

Har du iPhone eller Android med plass for et SD-kort?

Du fÄr opptil 2 TB store SD kort, og de veier ikke mange grammene.

Er drona DJI Neo? 

Er lettere Ä gi rÄd om du oppgir type mobil (helst eksakt) og type drone, slik at vi ser helheten og ikke bare hvilke lÞsning du tenker. 
For det er et lett lite og funksjonelt system som helst bruker minst mulig strÞm du er ute etter? 

• Liker 1
Skrevet

KlÞnete av meg, men ja, Iphone 13 og Neo drone. Og som du sier sÄ skal det vÊre lett og lite etc etc. Har nettopp fÄr tips om Samsung SSD typeC som kanskje kan vÊre aktuell.

Skrevet
rayun skrev (10 minutter siden):

Iphone 13 og Neo drone. Og som du sier sÄ skal det vÊre lett og lite etc etc.

IMG_0096.thumb.jpeg.8e5db0310eb82c77eaa0d6893dd158b5.jpeg

Da kjÞper du en SD-kortleser til iPhone og med Lightning-kontakt, slik som denne og SD-kort som er stort nok. Jeg kjÞpte et 256 GB kort av beste kvalitet til 338kr nÄ denne uka. Da laster du bare over fra DJI appen og inn pÄ det ekstra SD-kortet. Den veier 18 gram inkl SD-kortet. 
Testet det nÄ, med iPhone 13 Pro Max fra DJI appen. 

• Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.