Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skaffet meg turhund, og siden sjøen er svinkald så må jeg nok bli mer landkrabbe på vinteren enn jeg har vært. Da dukker det opp noen problemstillinger jeg ikke har erfaring med fra tidligere, da det er første gang jeg har hund.

Det første er jo ski – jeg har naturligvis ski med stålkanter fra før. Det er åpenbart ikke bra for hund, så pass har jeg fått med meg. Men noen sier at det holder om jeg runder disse av med pussing så de ikke blir så skarpe, hva tenker dere? Blir det trygt nok, eller bør jeg kjøpe meg et par "hundeski" hvis jeg skal gå på ski? 

Egentlig har jeg gått lite på ski, jeg foretrekker egentlig truger når det er snø. Men hvordan blir det med det, de har jo sånne skarejern under. Hvor stor er sjansen for at en hund havner under der? Hva er deres erfaring med truger og hund? Ser ikke ut som det er stort utvalg med truger uten sånne greier under?

Det er full vinter her, og så kaldt at det neppe blir særlig med padling, så jeg må få rigget meg for tur til fots i marka før denne bikkja er blitt helt asfalthund. 

Skrevet
Miamaria skrev (41 minutter siden):

Det første er jo ski – jeg har naturligvis ski med stålkanter fra før. Det er åpenbart ikke bra for hund, så pass har jeg fått med meg. Men noen sier at det holder om jeg runder disse av med pussing så de ikke blir så skarpe, hva tenker dere? Blir det trygt nok, eller bør jeg kjøpe meg et par "hundeski" hvis jeg skal gå på ski? 

Selv ski uten stålkanter har skarpe kanter og kan skade. Det har jeg fått høre fra vetrinær som har behandla mange skader på hund relatert skigåing. Dette med stålkanter eller ikke, handler mer om dine skiferdigheter, erfaring og type hund. En del hunder liker dårlig å gå i dypsnø og kan ofte gå bak eller tett på eier som går på ski "for ungå" å bakse i snøen. Selv om hunden går først og "lager spor" i starten av turen, kan man oppleve at de blir sliten eller lei. Da vil de ofte heller gå bak, som medfører at de "trør" bevist på bakskia dine. Har en AH/malamute blanding som er kronisk på dette når det er mer 10 cm dyp snø. Heldigvis har jeg flere og hun er perfekt som wheel dog i spann (bakerst) :-) 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Dompappen said:

Selv ski uten stålkanter har skarpe kanter og kan skade. Det har jeg fått høre fra vetrinær som har behandla mange skader på hund relatert skigåing. Dette med stålkanter eller ikke, handler mer om dine skiferdigheter, erfaring og type hund. En del hunder liker dårlig å gå i dypsnø og kan ofte gå bak eller tett på eier som går på ski "for ungå" å bakse i snøen. Selv om hunden går først og "lager spor" i starten av turen, kan man oppleve at de blir sliten eller lei. Da vil de ofte heller gå bak, som medfører at de "trør" bevist på bakskia dine. Har en AH/malamute blanding som er kronisk på dette når det er mer 10 cm dyp snø. Heldigvis har jeg flere og hun er perfekt som wheel dog i spann (bakerst) :-) 

Dette er snakk om en dverg-/mellompuddel, så det er nok rimelig sikkert at han blir å holde seg bak meg i mine spor. Jeg har neppe skiferdigheter å skryte av, da jeg stort sett har tilbragt vintrene i voksen alder på havet eller innendørs. Men det er litt det jeg lurer på, om avrundede stålkanter kan være bedre enn skarpe kanter uten - men kanskje bør jeg kjøpe uten, og avrunde kantene på dem, helst?

Skrevet

Skal du gå i oppkjørte løyper eller på fjellet/skogen uten løyper? Om du skal gå 80 - 90 % tiden i løyper, trenger du strengt tatt ikke stålkanter. Greit med stålkanter når det er iset og hardt føre. Noen sier at det kan være lurt å ha stålkanter når du er uerfaren eller nybegynner på ski, men det mener jeg er bare tull, da nybegynner eller veldig uerfaren person ikke får nytte av stålkantene på skiene uansett på grunn av feil teknikk/ferdighet. Er det nysnø eller bra føre, er det heller ingen vits med stålkanter på fjellet eller i skogen, selv i bratt terreng. 

Avrunder du stålkantene, mister de litt mening og effekt når du virkelig trenger de, er min mening. Har hatt kjørt mange år på telemark og alpint, har brukt mange timer i garasjen på kvesse stålkanter, så har god erfaring med hva dårlige stålkanter på ski gjøre med kjøreegenskapene på skia.

Jeg tenker spørsmålet ditt om stålkanter eller ikke er enkelt. Svaret er ski uten stålkanter, basert på erfaring og ferdighetene dine. Det er ingen skam å gå ned en bakke uten ski om det er bratt eller isete, spesielt om du har en hund. Jeg gjør dette selv :-), selv om jeg har over middels skiferdigheter og har 2-3 hunder i trekk.

Puddel raser er veldig lett trent rase. Min anbefaling er at du trener i lag med hunden, feks trener den til å gå foran å trekke med stram line, samt at den lærer å gå høyre og venstre og der du vil at den skal gå. Samt at du trener den til å gå bak uten å tråkke på skia dine. Du kan også få til et godt samarbeid med hunden når du går på truger. Når det gjelder trekk line til 1-3 hunder anbefaler jeg denne på sterkeste: https://troll-hundefor.no/produkt/troll-snorekjorestrikk-m-karabinkrok/ Har testa mye forskjellige, men mange av disse forsvinner elastikken i løpet av noen turer. Viktig å ha god elastikk, men usikker på om denne kan bli for hard for din hund.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Dompappen said:

Skal du gå i oppkjørte løyper eller på fjellet/skogen uten løyper? 

Det vil neppe bli så mye løyper på oss, hvis i det hele tatt. 

Endret av Miamaria
Skrevet
22 minutes ago, Dompappen said:

Noen sier at det kan være lurt å ha stålkanter når du er uerfaren eller nybegynner på ski, men det mener jeg er bare tull, da nybegynner eller veldig uerfaren person ikke får nytte av stålkantene på skiene uansett på grunn av feil teknikk/ferdighet. Er det nysnø eller bra føre, er det heller ingen vits med stålkanter på fjellet eller i skogen, selv i bratt terreng. 

Nei vits, men poenget er at det er ski jeg har. Jeg står ikke her uten ski og skal velge med eller uten stålkanter - men hvis avrundede stålkanter er samme eller mindre farlig enn skarpe kanter uten stål så kan jeg jo slippe å kjøpe nye ski. Hva er det mest hensiktsmessige å gjøre i min situasjon, er vel spørsmålet, ikke om jeg har nytte av stålkantene (som jeg allerede har, ikke vurderer å få meg) eller ikke.

Skrevet
Miamaria skrev (52 minutter siden):

kan jeg jo slippe å kjøpe nye ski.

Skjønner, tenkte at du skulle kjøpe nye ski jeg. Avrunding av stålkanter for å kun bruke de samme skia som før kan absolutt funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.