Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! 

Hva foretrekkes av dere som har erfaring med turer i Alaska - ta med våpen hjemmefra eller leie der? Det er snakk om bjørnebeskyttelse, ikke jakt.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Kokanee skrev (På 9.1.2026 den 20.23):

Noise er din våpen. Bjørnespray, finnes på friluftsbutikker. Ta være på maten din, bear can er enkelt å bruke, sitteplass,  men man må prøve litt og tenke på hva slags mat pakkes tett. Større poser er bedre.

https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=livingwithbears.bearcountry

Jeg var i Alaska for en del år siden og lå kun 5 netter ute, bl a på Chilkoot Trail og ved Denali nasjonalpark. Jeg hadde ikke med noe beskyttelse, men burde nok hatt det. Å heise opp maten minst 70 m fra teltet bør være obligatorisk. Bjørnebokser (bear cannister) er også en grei løsning for oppbevaring av mat. Dette er bjørnesikre plasttønner som plasseres utenfor campen. Jeg er usikker på om skytevåpen er noen god idé. Bjørnen kan nok bli skremt av smellet, men skadeskyting er ganske sannsynlig om du sikter på bjørnen. En skadeskutt bjørn blir neppe mindre agressiv. Bjørnespray er nok et bedre tiltak. En spray av det, og bjørnen bråsnur. Hadde med bjørnespray på en 80 dagers tur i svartbjørnterreng. Møtte 10 bjørner. De fleste stakk av i det samme de oppdaget meg. Tre måtte jeg snakke strengt med og de ruslet videre. Jeg hadde sprayen klar tre ganger, men fikk aldri bruk for den. Både spray og bjørneboks får du tak i USA. Slike sprayer er forbudt i Norge, og også forbudt å ha med i fly.

Endret av peik
Skrevet (endret)
peik skrev (3 timer siden):

Hadde med bjørnespray på en 80 dagers tur i svartbjørnterreng. Møtte 10 bjørner. De fleste stakk av i det samme de oppdaget meg. Tre måtte jeg snakke strengt med og de ruslet videre. Jeg hadde sprayen klar tre ganger, men fikk aldri bruk for den. 

Hvor gikk denne turen? Appalachian trail? Du var ikke høyt nok. 🙂

Ah, jeg ser at du har noen videoer! Det er en spesiell opplevelse. Jeg kjenner bare noen deler. White Mountains og rundt Great Smokey Mountains NP. Mye var ødelagt i det siste? Men engasjement er stor...

Endret av Kokanee
Funnet
Skrevet (endret)

Jeg gikk halve Appalacian Trail i 2024. Det har vært en del flom- og stormskader siste årene i sør. Jeg opplevde en tordenstorm med ekstremt mange trær som gikk over ende. Det var nesten ufremmkommelig på enkelte strekk, men det er utrolig mange frivillige som er ute og rydder opp.

Endret av peik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.