Gå til innhold
  • Bli medlem

selvstående telt til 2 voksene og 1 barn,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ingen teltekspert og har ikke så veldig mye erfaring med valg av telt, så jeg trenger litt hjelp her.

Jeg skal kjøpe telt som skal brukes av meg, fruen og jentungen. Hva anbefales? Har kikket på Helsport Reinsfjell Pro 3, men har ingen erfaring med det.

Mine kriterier er:

• Minimum 3-mannstelt
  • Romslig, og helst med en takhøyde som gjør at barn på 4–6 år kan stå inne i teltet
  • Selvstående – ved fint vær er det kjekt å slippe å bardunere
  • Gode innganger
  • God kvalitet

Helsport Reinsfjell Pro 3 oppfyller de fleste av disse kriteriene, men med en vekt på 4,2 kg er det jo ganske tungt. Fjellsport selger dette til 4 199,- nå.
Barents Outdoor har Stetind 3 Ultralight til 12 500,- med total vekt på 3 kg. Innerteltet er B160 L230 H125, mot Reinsfjell som har B180 L235 H120.

Bruksområdet er primært sommer, med mulighet for vår/høst. Komfort er viktig, da fruen ikke er særlig glad i å sove i telt (erfaring fra små 2-mannstelt), og jeg ønsker at jentungen skal bli glad i å sove ute.

Hva tenker dere? Kom gjerne med forslag til telt og om mine kriterier er riktig.

takk

Skrevet (endret)

Et forslag som tikker alle boksene dine er Fjällräven Abisko Dome 3. Jeg har skrevet en del om dette i andre tilsvarende tråder, bare søk opp :) 

Vekt er noe under 4 kg, men ikke like lett som Stetind Ultralight. 

Jeg hadde først et Dome 2 som var ganske prima for 2 personer, men med hund i tillegg ble det byttet ut med 3-eren, og vi har nå rikelig med plass, og teltet er blitt vårt "go-to" for turer der god plass og teltkos prioriteres.

20 cm bredere innertelt-plass enn Stetind 3 Ultralight (180 vs 160 cm), men på papiret noe lavere takhøyde på det høyeste (115 vs 125 cm), men selv jeg på 180 klarer å ta på meg buksa "stående" med krummet rygg i teltet.

Er man litt tålmodig hender det titt og ofte at flere Fjällräven-telt er å finne kraftig rabattert. For noen uker siden var vel nesten samtlige modeller å finne til halv pris hos Sportsnett (?). Da dukker det også opp mye ubrukt og pent priset på Finn.

Endret av sneakyowl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.