Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en en "våt" drøm siden 2022, da jeg padla fra Vestfossen til Drammen, om å starte oppe ved Fiskumvannet. (Har så mye på lista så ting blir utsatt og utsatt, og nye ting planer kommer til)

Vet at det er en rasteplass ved overgangen til Eikeren (sykla forbi), og en av ideene har vært å ta toget til Darbu å rusle bort... ikke lange betan. Heller ikke langt å går fra Vestfossen.

Men nå må kan jeg kikke gå så alt for mye grunnet skade, og der at på foto og gps-kart at det kanksje er mulig å starte ved Darbu kirke

Skjermbilde2025-11-03194534.png.bc74cf8a313869ca4e1dcb2f3141b2d3.png

Enten ved brygga her, 

Skjermbilde2025-11-03194601.png.c2916020bdb9ad76cb75632cfe491b8b.png

Eller å gå litt ned mot vannet, om det er mulig. 

Bildet siker ikke mye om det er myr, gjørme, busk, kratt etc. som gjør det kjipt å komme ned til vannet.  

Noen som har peil? 

Satser på opphold og padleforhold på lørdag... da kan det padles ned til Mjøndalen, og se på foppball. 

Annonse
Skrevet (endret)

image.thumb.png.b1135500e34cce325e2a33b1ff78ac33.png

Hvis jeg skjønner det riktig er det bare snakk om å padle denne relativt korte strekningen på 200 meter? Eller lurer du på om det er mulig å padle lengre i elven? 

Ut i fra det jeg kan se så ligger det en båt der, og det ser også ut til at det går en gårds/traktorvei helt ned til elven forbi Fiskum Gamle Kirke. Sjekk gulesider flyfoto, det var beste bildet jeg fant. 

Det er også tydelig at det er mer enn dypt nok til å padle den korte strekningen. Så her tør jeg påstå det vil gå helt fint forutsatt at du har lov til å kjøre frem til Fiskum Gamle Kirke. 

Endret av Gabs88
Skrevet (endret)

Jeg ser brygga ja. Foto er 1881.

Skal jeg padle på nye steder hvor det ikke er 100% åpenbart optimalt, sjekker jeg foto (eller sjekker ut på en sykkel/fottur). Hadde jeg ikke hatt "forbud mot unødvednig gange" av fysio, hadde det vørt null stress. Da hadde jeg rusla fra Darbu/Vestfossen stasjon til rastepallsen ved Eikeren. 

Har gått på noen bommer, både ved utsett og opptak... når jeg har sett på foto. Brygga der ser jo ganske safe ut, ja, ville bare sjekke om det var noen lokale som visste. Tviler på det, og ser ikke sånn ut, men den kunne jo være låst. 

Selve vannet, er jeg ikke bekymra for, det ser jeg jo at er tipptopp. 

Endret av DenGladeVandrer
Skrevet

Har aldri vært der selv, men om du går in på norgeibilder.no så finner du flyfoto fra 2025 med bedre kvalitet. Der ser man tydelig gangbrua som også er tegnet inn på topografisk Norgeskart, så det peker jo mot at det er farbart til fots der :)  Ut fra nasjonal høydemodell DTM ser det ut som traktorveien går helt ned til vannkanten også (den kan være fin for å se litt konturer i skogbunnen som man ikke ser på flyfoto).

bilde.png.a35c066657517b7ac642957a825e3cc6.png

For moro skyld kan man også "se" området sånn halvveis i 3D:

bilde.png.d1e9e5ee4d5ffdbee7cf045421276105.png

Ser altså ikke ut som det bær være veldig problematisk å komme seg ned til vannkanten. Alternativt kan det kanskje være en idé å følge det som ser ut som en oppgrusa (eller klopplagt?) sti østover? Blir ikke mange meter ekstra, og der ser det hvertfall åpent og greit ut, muligens litt bløtt på slutten.

bilde.png.75f74de55881edea57507b729fcbcdcd.png

• Liker 1
Skrevet

Bruker flyfoto og streetview ganske hyppig... eller befaring til fots/sykkel.... for å se om steder jeg drømmer om er ideelle. 

Operer ofte med å første se på kart... deretter foto. (eventuelt streetview)...Om det ikke gir klart nok svar, og det er forholdsvis lett tilgjengelig å stikke å se på, gjør jeg det. Har da, konkludert noen ganger at noe jeg trodde kunne funke, ikke gjorde det.

Men takk for tips om norgeibilder... ikke vært borti den.. bruker oftest 1881, da ofte har klarere bilder en Google en del steder. 

Et eksempel på en bom.... som løste seg..

Skjermbilde2025-11-04162147.png.bf292e539da5c917ae361f2dfa96f96a.png

Innesrst i en vik, vest for Øyeren... der var marina gjerda inn gitt...men gikk greit å komme ved kraftverket innerst. Ved fjordpadling er det ofte lettere å se på foto om en brygge er gjerda inn. (her burde jeg ha sykla å sjekke først... flaut)

Skjermbilde2025-11-04162526.png.5117b848689e565e20aa3d671fb8ab48.png

Her kan det jo i utgangspunktet se ut som det ok å komme opp.. (for noen)... men da synker du ned i gjørme. 

Har jo også gått på smeller på kjente steder, da det var kombinasjon av lavere vannstand enn forventet kombinert med at det var grodd igjen. 

Satser på go'vær og at man kan få tatt sesongs 32 tur med det oppblåsbare vidunderet. 

Skrevet
43 minutes ago, DenGladeVandrer said:

Satser på go'vær og at man kan få tatt sesongs 32 tur med det oppblåsbare vidunderet. 

Packraft? Oppblåsbar kano? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.