Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt med plass til utstyret (eler tomanns), med "integrert" yttertelt, under 2 kg. ??

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 11/12/2025 at 11:28 AM, Anemone said:

Hvordan synes du Niak fungerer på kalde/vindfulle høstnetter? Jeg har vurdert det teltet fram og tilbake, men er redd for at skjørtvenrilasjonen i kombinasjon med nettingdør vil føre til at jeg fryser i innerteltet.

Brukt det mest ifb reinsjakt på høsten, og det har fungert greit. Har så vidt jeg husker ei natt hvor jeg har reagert på at det ble litt kaldgufs og hustrig, men ellers har det funka fint. Blir sjelden kaldere enn 5-6 minus på natta på den tida, men det kan være en god del vind så prøver å finne noenlunde le, det har gått ganske greit. Aldri hatt noe utfordringer med hundeklør i bunn av teltet. De er normalt ganske rolige når vi kommer oss inn og får på dekkenet.

Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du ikke allerede har handlet så er Tarptent Double Rainbow DW et svært godt alternativ. Veldig god plass innvendig, to vestibyler, mulighet for å gjøre det selvstående (med enten vandrestaver eller ekstra stenger fra produsenten), og veier 1,2kg. Prisen er også svært god ift hva du får (439USD + 50USD i frakt og 25 % norsk moms). Der har du også "porch mode" som gjør at du kan gjøre om vestibylen til en Tarp, for å få litt skygge eller når det regner. Den er ganske fin å bruke.

Det er et godt design-trekk ved teltet at du bare må ha flat mark på arealet som bunnduken dekker, slik at arealet som vesibylene dekker kan være litt skjevt - ettersom vestibylen "svever" over bakken. Ikke alltid lett å finne teltplass i Norge.

Har selv fire telt fra Tarptent (Notch Li (620g), Double Rainbow DW (1,2kg), Stratospire 2 (1,2kg), og Arcdome 1 (1,6kg)), og er utrolig fornøyd med alle som for meg har hver sin bruk. Skulle jeg bare hatt ett av de gjennom 3 sesonger (ikke vinter) ville det vært Double Rainbow DW. Her er en set-up video, og det er fra 4:13 (fly first) som er den mest relevante - selvom man kan ta av ytterduken for å kikke på stjerner også;

Det tåler en god del vind - se bl.a. denne videoen hvor eieren har Dyneema-utgaven og carbonstenger (jeg anbefaler aluminium 9,3mm). Han har ikke forsterket teltet med vandrestaver slik man kan når vinden drar hardt til; 

.

Endret av hesm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.