Gå til innhold
  • Bli medlem

Daiwa Ninja eller Shimano Sedona?

Ninja eller Sedona  

1 stemme

1. 1. Ninja eller Sedona?

• Ninja
      0
    • Sedona
      0
    • Annet (oppgi i tråden)
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter en ny snelle, helst til under tusenlappen, og foreløpig har jeg kikket mest på de to ovennevnte. Bruksområdet er fiske etter storørret i vann på høyfjellet (ett bestemt vann). Tanken er å bruke snella sammen med en firedelt Berkley Twilight 9 fots 8-34g stang. (Denne har jeg fra før.) Slukstørrelsen blir i all hovedsak 10-12 gram (unntaksvis tyngre og lettere), og sene blir Stroft GTM 0,18 eller 0,16 mm. Multifilament er helt utelukket. 

Jeg vurderer også Shimano Sienna eller Nexave. Disse er enda billigere, men kvaliteten er vel også deretter? 

Jeg antar at jeg må ha minst 2000-størrelse på snella? Eller helst 2500? 

NB! Snella må kjøpes i morgen (på en bestemt lokal butikk), da jeg drar opp til vannet på lørdag, omtrent samtidig som isen forsvinner der oppe (har sett på satellittbilder). Jeg vet ikke nøyaktig hva slags sneller den aktuelle butikken har på lager nå (mulig den er utsolgt for akkurat de to jeg nevnte i tittelen), men forhåpentligvis har den noe Daiwa og/eller Shimano. Jeg har forstått det slik at disse to er de ledende produsentene av haspelsneller? 

(Og for ordens skyld: Jeg har mange sneller fra før, men det er stort sett rimelige Abu Garcia o.l. billigsneller.) 

Annonse
Skrevet

Velg str 2500 til den stangen.

Det er i grunn umulig å si hva som blir det beste kjøpet, det blir gjerne det som er på tilbud. 

Jeg foretrekker Shimano sine sneller, liker følelsen i snellene bedre. Legg gjerne litt penger i det, hvis du skal fiske storørret på 0.18mm monofilament bør du helst ha en snelle med god brems. 

Forøvrig er ikke merke så alt for nøye når du uansett er i såpass lav prisklasse. Da blir det mye samme uansett produsent, og mindre kjente merker kan gjerne gi bedre valuta for pengene, feks Abu eller Penn. 

Skrevet

Det aller meste fungerer, til og med Biltema eller Jula for den del. Men ikke sikkert de varer like lenge så klart. Jeg pleier å kjøpe Shimano, muligens av gammel vane. Personlig ville jeg valgt noe tykkere sene, 0.20-0.25 til formålet på en 2000-3000 snelle. 

Skrevet

Hvorfor er multisene helt utelukket? Jeg synes 0,16 mono høres litt vel tynt ut til det oppsettet. Vel er den sterk nok til å få inn en ørret på flere kilo, men marginene blir veldig små. Det skal lite knoting til får å ryke en slik sene i kastet og du har lite å gå på ved bunnapp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.