Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg et par Alfa Impact 2.0, og de er veldig gode å ha på, innersålen er myk og de er brede over vristen. 
På vinteren bruker jeg stort sett fotposer hvis jeg skal gå med sko, så på vinteren kan Impact 2.0-skoene bli litt overflødige. Jeg lurer også på om disse kanskje blir litt varme på sommeren, selv i høyfjellet. De veier også drøye 780g per sko. Er det andre litt lettere (og sannsynligvis billigere) alternativer dere ville gått for som f.eks. Alfa Juvass eller Alfa Holt hvis man går turer på rundt 5 dager i områder som Jotunheimen eller Rondane? En annen sko jeg har sett litt på er Alfa Lynx, har noen erfaring med disse? 

Annonse
Skrevet

Ingen av de du nevner, men jeg er "godværsturist" I Jotunheimen og Rondane om sommeren, og redd for overkill med for varme støvler (allerhelst skulle jeg hatt uten goretex).Kjøpte meg den nye modellen Alfa Stette. Lettere materialer og "nettere". 

Skrevet
Guggen skrev (Akkurat nå):

Ingen av de du nevner, men jeg er "godværsturist" I Jotunheimen og Rondane om sommeren, og redd for overkill med for varme støvler (allerhelst skulle jeg hatt uten goretex).Kjøpte meg den nye modellen Alfa Stette. Lettere materialer og "nettere". 

Har du prøvd de på tur enda? I så fall, hva synes du om skoene?

Skrevet (endret)

Jeg har ikke Juvass eller Impact, men jeg har Holdt.

Juvass er vel en topptursko? Altså en sko beregnet til litt lett klatring/klyving og stiv slik at den er godt egnet til å trakke på små «lister» og bruke med stegjern. Slike sko pleier vel å være veldig stive?

Alfa Holdt er mine topptursko, jeg har de derfor i ett nummer mindre enn mine andre sko, slik at de skal sitte tight på bena når jeg klatrer. De er lette, relativt lave/halvhøye, og mer enn stiv nok i både sålen og ankelen til at jeg trenger. Antagelig en del mykere/lettere enn Juvass (ut i fra produktbeskrivelsen).

Jeg synes Holdt er en knallsko. Men på grunn av at det er en sugende tekstilsko, og den ikke er så høy, går goretex-sokken bare til rett over ankelen (som på alle andre halvhøye fjellstøver). Derfor bruker jeg gamasjer sammen med slike sko om jeg skal gå lenge i veldig mye regn, da suger ikke vannet over skokanten/goretex-sokken.

En helt super sko, med rikelig stivhet og støtte, synes jeg.

(om du vil ha størrelse 42 kan du få kjøpe mine, slik at jeg kan kjøpe størrelse 43).

Endret av Marius Engelsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.