Gå til innhold
  • Bli medlem

Okv

Anbefalte innlegg

I går vart det WC på Nordre Sætretind.

Den kan absolutt anbefales.

Etter en uskapelig forvinter med håpløse forhold ble det nå mulighet til å gjøre forskjellig moro.

Rekognosering på lørdag, med to 'artipeerer', viste stort sett stabil, men varm snø, kjøreforholdene var dog ikke de beste.

Med andre ord tid for noe mer alpint.

Nordre har ei flott renne på vestsida, Vestrenna, som går fra toppen (rett sør for søre toppunkt) og 500 hm ned sida mot Kvanndalen.

Renna har en trang exit nederst nede, ellers er den veldig bred og fin.

Renna er vestvendt og skjermet av en fjellvegg på sørsida, slik at selve renna ikke får sol før sent på dagen.

Imidlertid så vender høyresida (skiers right) mot sola og kan bli noe varm, spesielt i toppen, derfor må man likevel være passende tidlig ute, i hvertfall ute av renna rundt 1300 - 1400 på denne tida av året, avhengig av forhold og sol og temperatur selvsagt.

Renna er 38 grader over 500 hm i følge kartet, noe brattere nederst, slakkere i midten, ned mot 30 grader, siste biten mot kanten i toppen er det skikkelig halvbratt.

Jeg tok de små, korte skia, regnet med at manøvrerbarhet, og ikke minst fart oppover, var bedre å ha enn mulighet for å bli tatt i radar på vei ned i renna (..'hei, du der, inn her.. gjekk noke fort ditta.. verte dyrt..' - vet jo aldri hvor de kan stå og lure..).

Så det bærer i vei, ganske seint på formiddagen, men med god fart oppover.

Snøen var en del mer gjørmete enn antatt, derfor ble det tildels strevsomt opp renna.

Starta nedi exiten med å trampe nedi til knes, men regner jo med at det blir bedre oppover.

Regner også med å være oppe ganske snart.

På det tidspunktet jeg hadde tenkt å være på toppen stod jeg midtveis nedi renna med snø opp på låra.

Skulle hatt Bjørn Sande foran til å trampe spor.

Så ille var det ikke hele veien, og jeg kom opp til slutt.

Renna er brei og fin å kjøre, det er bare exiten som er noe smal og trasig.

Jeg la linja for det meste oppi høyresida, der var det jevn snø, dessverre noe tung.

Nedi bunnen av renna er det som vanlig ikke kjørbart, der ser det ut som er arktisk Irak.

Hadde nok vært bedre med Bamseski ned på dette føret, men det gjør ikke så mye.

Kan ligge og kjøre oppi sida, og passe på at snøen som når meg igjen reiser ned exiten mens jeg får en kort pause.

Nedenfor exiten er snøen fin og jamn ned til bunnen av dalen, der det passer med en pause med utsikt til dagens herjing.

Denne turen er overraskende grei, renna er ikke så bratt, det verste er snø og is som kommer ned fra toppen og sidene, spesielt fjellveggen mot sør.

Så man må passe sola og klokka.

Selv om det er god plass oppe i renna så er det neppe noen fordel å være for mange på tur her, det blir fort trangt på vei ned når både skikjørere og snøen som løses ut skal være der samtidig.

Nedi exiten kan ingen være når det kjøres i renna lenger opp, og det er vanskelig å se hele renna fra toppen.

Men man kan jo kjøre en og en fra toppen og ned på flata i dalen.

Bildene fra oppi er ekstremt dårlige fordi jeg glemte kameraet i bilen.

Det er forsåvidt ingen krise, dere skjønner at det skal forestille fjell likevel.

--------------------

Om 'Nordre':

Nordre Sætretind er et flott, alpint fjell i Sunnmørsfjella, mellom Standalseidet og Hjørundfjorden.

Nordre ligger rett over for Kolåstinden, på begge fjellene har man god utsikt til det andre.

Det er mange veier opp på Nordre, slik som Vestryggen, fra nord, gjerne via Insterenna, fra Flatdalen, og Vestrenna.

--------------------

post-1275-133474456183_thumb.jpg

post-1275-133474456191_thumb.jpg

post-1275-133474456194_thumb.jpg

post-1275-133474456196_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min observasjon, som ikke må brukes som grunnlag for vurdering om hvorvidt Søre fra øst er 'trygt':

Stabil snø, tildels hard i skyggesidene, men det er litt varmt enda, og den har ikke satt seg helt.

Ting, slik som is og snøskavler, kommer ned når sola tar utover dagen.

Dette skulle ikke være noe større problem opp mot ryggen på søre fra Flatdalen.

Hadde tenkt meg på tur i dag, men slo det fra meg pga for varmt i været i går kveld.

Denne turen går i øst og sørvendt terreng, og jeg vil ikke risikere for varm snø som ikke har sunket sammen skikkelig enda.

Kanskje er det bedre til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.