Gå til innhold

Meget tvilsomt fra Klatrefører for Jotunheimen

Er Storgrovtind enkel å bestige uten sikring?  

23 stemmer

1. 1. Er Storgrovtind enkel å bestige uten sikring?

• Nei, Føreren er ute og kjører
      3
    • Det er uvesentlig. Føreren skrives ikke for kjærringer!
      7
    • Aner ikke. Har ikke vært i området.
      12
    • Ja, den er ikke vanskelig i det hele tatt. Tullete innlegg.
      1

Anbefalte innlegg

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Gjest Anonymous
Skrevet

Tullete innlegg i utgangspunktet. Ligner på graderingsdiskusjonen på SS. Det er i klatreføreren (les KLATRE) at det står lett. Da forutsetter det at man har skjønn til å vurdere om man bør sikre.

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
  • 8 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er tross alt en klatrefører - man trenger da ikke å si at det er nødvendig med utstyr...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Tom !

Du er ikke alene om å føle at Føreren for Jotunheimen ofte gir liten veiledning.

For tinderangling har den etter mitt syn to vesentlige svakheter.

-Beskrivelsene er ofte for enkle og mangelfulle (når du forsøker å følge beskrivelsen kjenner du deg ikke igjen).

- Den sier ofte lite om forhold som har betydning for risikovurderinger, - eks løst, mose og sand på sva.

Sammenligner du beskrivelsen av ruter i "Føreren" og bøkene til Thommesen, så vil Thommesens bøker etter min erfaring gi bedre veiledning, spesielt ved tinderangling (på 2000 meterstopper).

Det er godt mulig at "Føreren" er god på mere utfordrende klatreruter.

knut

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Gjest Anonymous
Skrevet

En klatrefører beskriver som *hovedregel* ruter hvor det må brukes utstyr. Enten fordi det er et generelt behov for utstyr pga objektive klatretekniske vanskeligheter eller så bør man ha utstyr tilgjengelig i tilfelle f.eks værforholdene forværrer seg (glatte sva, etc som går greit i tørt vær kan være ekstremt farlige under nysnøforhold eller underkjølt regn.). Hvis det ikke står uttrykkelig at det ikke er behov for klatreustyr bør man derfor legge til grunn at det er behov for grunnleggende klatreutrustning som tau, sele, slynger og kilesett.

• 9 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det flere år siden jeg var i jotunheimen og klatret, men slik jeg husker det, så syntes jeg føreren var helt ok. Men som sagt litt lenger opp i tråden, den er skrevet av klatrere for katrere. Er du ikke klatrer, så bruker du heller ikke en klatrefører som veiledning. Som klatrer bestemmer man jo selv hvor man vil sikre eller ei. Det er jo flere som mener man fint kan gå over feks skagastølsryggen uten å sikre et eneste sted. (jeg mener det er galskap) Det er jo også vanlig at taulag som går opp søre dyrehaugstind fra bandet, jogger over dyrehaugsryggen uten å sikre over der. Er det utsatt? Jepp, jeg synes det. Er det _nødvendig_ å sikre der? Nei, strengt tatt ikke. Det hele koker ned til hva en selv er villig til å ta av risiko. Men skal uansett _aldri_ stole blindt på føreren. Det er jo også kjent at svert mange returer fra klatreruter er guffene. Ta hornaksla i romsdalen feks, er mange returer der som får deg til å bli kvalm, selv om det helt vanlig å gå mye av dette uten tau, så tok jeg frem mitt når jeg gikk der.

• 2 uker senere...
Skrevet

Savner litt informasjon jeg også. Men går stort sett greit. Er bare det at jo mer man vet jo bedre føles det :roll:

Ellers så er boka i forhold til andre førere litt hardere syns jeg. Dvs det forutsetter at du er erfaren i større grad enn andre. Men dette tar jeg i betraktning når jeg er på tur. Men det er mange som finner desverre ut under selve klatringen.. Og det er ikke alltid like morro.

[[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] [[Template forums/front/topics/postContainer is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Skrevet

Ser det er mange som har vært oppe ved Storgrovtind/Heimre Illåbretind/navnløs NØ for Skardstind.

Går det an å nå disse toppene fra Leirdalen ved å opp langs Heimre Illåbreen UTEN å måtte over breen?

Skrevet

Takk for svar. Det høres jo ganske greit ut. Får se neste sommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.