Gå til innhold

Dr Gonzo

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Jeg er ikke noe psykolog på noen måte. Men jeg har gjennom jobb, hatt endel med psykologer og prosesser, og ikke minst mennesker som har en eller annen form for diagnose som desverre påvirker sosiale evner osv.... Og en ting jeg har lært, er å på noen måte ikke "dømme" en person! Ville bare si det fra egen erfaring, for her har jeg gjort mye feil Skal man se og dømme et menneske utifra personlige erfaringer, evt fra media/TV, bøker osv. Så er det lurt å ta seg selv i betrakning. Vi er for det første ofte ute etter noe negativt... Og som regel har vi mennesker dårlige dager i livet, og det er ofte de dagene som folk husker mest. Jeg tror nok at en som Messner forventer vi ganske mye. Og da vi ser hans dårlige sider, så glemmer man kanskje alt det som er bra. Det er vel heller ingen ukjent ting at folk som har kjente navn, kanskje også blir litt arrogante, evt litt blir litt vel ærlige med tiden også?
  2. Dr Gonzo

    Hva har du på beina på tur?

    Vil bare legge til at selv i våre dager er det vanskelig å finne noe som er bra på alt. Jeg ha jobbet i butikker, og brukt endel penger på støvler og sko. Men det finnes desverre noe som passer til alt. Så hvertfall i min erfaring, må man velge noe som man personlig foretrekker. Eller et skoplagg som vil passe i de fleste typer terreng man havner opp i. Og siden vi alle er så forskjellige, er det bare best å prøve ut det selv. Og da er det kanskje lurest å teste ut det som er billigst først. Og evt det man vil ha mest brukt for ellers. Kjenner godt typen som skal gå over 200m isbre. Og må da ha fullt utstyr (stegjern, "brestøvler" osv). Og de som insisterer at tunge og stive fjellstøvler er et must i jotunheimen. Og i butikken blir man utstyrt til Man får høre alt mulig, men igjen av grunnen til at vi har litt forskjellig ting vi liker. Problemet er om man skal ha noe som er behagelig i helt flatt lende, og samtidig fint i ur/steinrøys, til slafsete snø og til isbre. Og kanskje evt klatre litt etterpå... Da blir det ofte til at man har med to par skoplagg. Ellers fryser noen mer på beina , og noen plages mer med våte sko enn andre. Problemet mitt generelt er at jeg havner i våte partier, myr, elver o.l. Da er noe som kan motstå noe vann å foretrekke i midt tilfelle. Bare husk at det kan bli kalt, ha nok plass til tykkere sokker. Jo stivere jo mer stabil gange. Goretex og vanntette ting puster/ventilerer mindre, men tåler vann. Nye sko må ingås, ellers gnagsår. Tar man vare på utstyret får man mye for pengene. Og ellers bare dra på tur, og la turen gi lærdom!
  3. Dr Gonzo

    Greit fjell å teste vinterklatring?

    Takker Trollveggen blir ikke i år, men til neste år! Har klatret endel teknisk. Og endel kortere ruter på vinter. Men bare litt is. Så det er nok best jeg lærer mer om isklatring aller først. Da har jeg hvertfall noe å gjøre i vinter!
  4. Dr Gonzo

    Tauet tvinner seg ved bruk av 8'er

    Reverso sliter mindre. Dette er noe jeg ikke kan forklare deg men kun gjette meg fram til. Dette er noe som er blitt sagt i ganske lang tid nå. Og Petzl skrev dette om rappell på sidene deres for et eller to år siden. Mulig står der ennå. Det var en helt vanlig test. Derfor stoler jeg på det. Før det ble jeg fortalt det av en tindevegleder. Reverso slipper for meg tauet fortere og mer problemfritt. For meg er det alltid treigt på rappell i begynnelsen. Uansett hengende eller ikke. Jeg er heller ikke så stor og tung, så kan ha noe med saken å gjøre. Men for meg er det mer logisk at større overflate sliter mer. Desto mer varmt metall i kontakt med tau, desto mer slitasje. så her er vi uenige. Og en ujevn rappell som det for meg med 8'r. Lager mer belastning på sikringer enn noe som går jevnt, og det gjør Reverso på meg. Ellers så tror jeg jevn kroppsvekt er mer sikker belastning, enn alt for mange rykk og napp som det blir når jeg må dytte meg ned. Jeg kan justere farten helt uten problemer med Reverso. Og det er mindre krøll og floker med tau i min erfaring. Tauet går gjennom bremsene på helt forskjellige måter. Og for meg virker det som jo mindre forandring på tauet, jo mindre tull. At tauet gjennomgår minimalt med forandring før og etter det har vært gjennom selve bremsen. Men ja det er kun antakelser Og av den grunn lurte på hva andre tenkte. Tau og problemer er fra egen erfaring på turer. Og de gangene jeg har brukt typiske crag/bolte-tau. Så har det vært mest tull med tauet. De strekker seg mer under klatring og rappell.
  5. Ville sett på Hilleberg sine også, men ikke de med tynnest duk. Ellers er vel Biblertelt omtalt som selve "teltet" av diverse blader. Merket er ikke så kjent i Norge virker det som.
  6. Dr Gonzo

    Klattermusen

    Heisann! Stort sett velger jeg Norrøna. Av den grunn av at de alltid har best polstring på skinka , albue,knær osv. Jo tykkere stoffet er jo bedre uansett, men det veier litt.... Har ikke testet alt, men noe. Jeg er ikke noe Norrøna patriot etc. Men virker som andre merker ofrer mye stoff på slitasjesteder pga vekt. Så kommer an på formålet ditt. Men ta en titt og se litt selv og ta en vurdering. Ellers sjekk jakkene skikkelig, snurp deg skikkelig sammen i butikken, føl om jakka er irriterende i ansiktet osv. Om stoffet gnager på munnen/nesa når du beveger deg (blir fort sår når det er vått og regner) Og at jakka ikke avdekker magen og livet når du strekker deg max med armene. Ellers er det mange jakker som er vanskelig å justere når man har den på. Og med handsker/votter/ryggsekk etc et blir det et mareritt. Så fint om man kan lett justere uten å ta av seg/se ned og rundt omkring hele tiden.
  7. Dr Gonzo

    Tauet tvinner seg ved bruk av 8'er

    Jepp. Enig med at Reverso/Reversino er en ypperlig taubrems. Istedenfor åtter og tube/sticht/ATC. I tillegg sliter åtter mer på tau enn reverso. Og du slipper problemet med treige åttere i begynnelsen, som gjør du må sparke/dytte ned med beina. Tauet går også lettere gjennom på Reverso. Og gjør at alt dette lager mindre belastning på rappellfester. Ellers vil jeg bare nevne noe jeg leste i et hefte fra Mammut. Der stod det at tauet burde kveiles ut fra kveilen, slik det ble kveilet opp. Jeg gjorde akkurat dette, pga av at jeg som dere irriterer meg over snurr og tull på rappell. Og det har fungert kjempe bra. Meningen var nok at det kun skulle "kveiles ut" når det var helt nytt. Men prøv uansett. Har gjort på de andre taua mine også alt fra 8.5mm til 11, og jeg må si jeg inbilder meg at det hjalp på de også Ellers kan man putte tauet i sekken på rapell, start med legge enden på tauet nederst, stapp det ned i ikke alt for store mengder med tau om gangen. Og på vei ned glir tauet lett ut. Lite krøll, og tauet henger seg ikke opp eller lander i en klase som du må løse opp etterhvert. Mest sannsnylig så kommer problemet av at strømpa på tauet får en forflyttning. Enten pga bremsene som glir nedover det, eller at den dynamiske kjernen blir strekt ut maksimalt. Så etter en rapell kan det hjelpe med å holde en hånd i tauet og dra igjennom det. (Bruk handske) Uten at jeg har så mye erfaring så er nok tau som er beregnet på klatring i høyfjell mindre problematisk. For jeg har en liten tanke om at dette er snakk om "allround tau" som dere sliter litt med?, og som oftest tau som kanskje er beregnet på å ta endel fall osv. Dette er tau som er i stor grad mer dynamiske. "Flertaulengderstau" er dynamiske, men i tillegg så forsvinner mye av elastikken pga de har strømper som skal tåle mer friksjon og tåle skarp stein. Noen som har noen lignende erfaring?
  8. Dr Gonzo

    Grefsenåsen

    Det er nok ganske løst med tanke på legge sikringer der. Men det er hvertfall nye bolter, fra bolteprosjektet. Så de er ikke mer enn par år gamle, om ikke det engang. Boltediskusjonen er en evig debatt og har ikke tenkt å få den inn her.... Men jeg syns det er greit med noe bolter her. Fin måte å bevege seg fra topptauklatring, med tanke på at det er lav grad der. Grefsen kan man trene med kiler, men det er noen ruter som er for løse, eller ikke har noe særlig riss osv... Men ja det er mange ruter man ikke burde bolte. Men Grefsen er helt grei i mine øyne, der er det en god miks... Men bolte f.eks Bloodway eller Fandens Hekletøy på Kjelsås osv, det håper jeg ingen våger Ellers har boltinga som ble gjennomført tatt hensyn til rutene og ikke gjort noe overdrevent. Men jeg er veldig enig med at bolting kan være en uting. Men det er ikke alle som kan klatre med naturlig sikringer (enda), og for de er det glimrende. Så vi må nok finne oss i det Det at det er løst er ikke noe problem, så lenge man har hjelm. Og er forsiktig om man fester topptau. Man slipper hvertfall få trehjulsykler i hode som man gjør på Hellerud
  9. Dr Gonzo

    Innbinding i klatresele

    Kan ikke oppsummeres noe veldig mye bedre. Det er lett å tenke seg om å si ting på en riktig måte. Men like lett at ting kanskje kommer litt feil ut noen ganger tror jeg også. Men enkelte er kanskje litt mer arrogante enn andre virker det som også. Men det grunner vel ned til følgende: en som prøver hjelpe deg, eller om det er en som bare skal vise seg fram, og framtrer på en måte som om han vet mest og er best osv. Sistnevnte har jeg ikke møtt i klatring enda, men mange ganger ellers i livet. Men virker som her at noen har... Jeg syns det er fint vi diskuterer her og på klatrefelt. Så jeg prøver heller ignorere besserwissere, og dere ignorere evt meg om jeg hører ut som en For det er alltid folk som har gode erfaringer å lære bort. Men ikke alltid lett for alle å lære det bort. Og synd å gå glipp av slikt.
  10. Dr Gonzo

    Innbinding i klatresele

    Hver sele medfølges en instruksjonsmanual. Denne må leses, og uansett hva enkelte sier, så må og skal den følges. Det er den beste garanti du har for at utstyret skal fungere. I tillegg vil jeg også nevne at seler er forskjellige. Det finns hvertfall to utførelser hvor en sele kun har en sentralløkke, og en som har to... Og jeg vet folk som har hatt begge, er litt forvirret hvordan de skal inbindes osv. Men vil bare si igjen at klatreutstyr er kun testet og beregnet for å ta den maksimale påkjenning som instruksjonene sier. Og dersom du skulle bruke den på en annen måte, så må du selv ta konsekvensene. Feil bruk av utstyr dreper flest klatrere, så å anbefale noen noe over net må jeg si er noe skummelt. Og hadde aldri anbefalt noen noe uten at jeg hadde personlig erfaring med akkurat samme produkt. Utsyret er under forandringer hvert eneste år. Og med det følger noen ganger nye måter å bruke det på. I min erfaring så vet de som selger klatreutsyret hvordan det skal brukes korrekt. Ta en prat med de, evt ta med utstyr og vis. Er sikker på de vil hjelpe deg. Men selvfølgelig kun butikker som har selgere som klatrer selv. God tur!
  11. Dr Gonzo

    kjøpe Hilleberg fra utlandet

    Moms ja om gjennom tollen. Og toll på noen varer. Men telt utgår her tror jeg.
  12. Dr Gonzo

    Taulagskommunikasjon

    Vel siden det ikke er noe diskusjon om frisoloering, og klatring uten sirkingsmidler. Så regner jeg med folk skjønner at man må ha det med seg. Da jeg mener "stash" så er det mobil, GPS, bærbar PC, radio, TV, nyheter, jobb og stress. Det syns jeg er deilig å dra fra. Og ja det virker nok som et flåsete utsagn for de av dere hvor jeg tar feil. Men jeg er også sikker på at det stemmer i endel tilfeller. Hadde jeg ment samtilige som bruker radio, hadde jeg nok skrevet akkurat det. Dersom du vil ha det formulert på en annen måte er det bare å si fra!
  13. Dr Gonzo

    Bolter i fjellet

    Er ikke helt besatt av bevaring... Men akkurat her syns jeg det rett og slett sier seg selv. Og grunnen er at det å legge igjen en slynge er mindre inngrep, og det holder i massevis. Og man trenger ikke mer der. Legge igjen en slynge er ikke forsøplende, i såfall er det en nødvendighet. Kjekk regel er å ta med seg en gammel slynge som ligger der på vei ned, når man legger igjen en selv. Da blir det ingen fler der i hvertfall. Men jeg tar gjerne med med litt mer enn en slynge. Om alle gadd dette hadde det vært få eller ingen der. Men det er vel heller det at du ikke liker rapell fra "uberørt" fjell, og hellst vil ha bolter? Er egentlig få andre grunner, og jeg mener det er litt feil å bolte fordi du syns det er litt skummelt. Legg igjen en backupslynge, eller noen kiler om du syns det er litt spennende.
  14. Dr Gonzo

    Taulagskommunikasjon

    Da blir det glatt der ja! Er nok mange situasjoner det er kjekkt med det. Man har store spørsmål og avgjørelser under klatringa noen ganger. Og man vil da gjerne selvklart ha svar, vite hva som er den beste avgjørelsen å ta. Lærer man seg å gjøre dette med hjelpemidler som radio, kan det bli spennende når den ikke er i orden, evt mistet. Jeg vet bare fra andre at folk som bruker og har med, får litt panikk når de ikke får brukt den. Og siden jeg klarer meg uten ser jeg ingen grunn til ha det. Ingen vits å utsette seg selv for situasjoner hvor man føler man ikke har kontroll over. Jo mer av disse uønskede situasjonene man erfarer jo mer effektiv, bedre og tryggere blir man neste gang. La oss si radioen datt ut mens du tok radioen ut av sekken, eller den bryter sammen pga regn? (billige saker gjør det). Mange får litt panikk her, og i de situasjonene gjøres mye rart. En som f.eks binder seg ut, eller sikrer tar tauet ut av bremsen av en eller annen grunn, eller noen drar i tauet mens noen leder. Vanskelig å si hvordan man reagerer, deg eller taukammerat.... Folk som har radio vil jeg tørre tippe har dårligere rutiner for hva man gjør i en sånn situasjon. Om ikke det kanskje ikke har noen måte å sende signaler til hverandre på, når radioen er kaputt. Hittill så er det å gi ting god tid det som løser alt, for meg i hvertfall. Så jeg ville aldri anbefale f.eks en som er fersk klatrer å ha med radio. Dersom det skjer noe med radioen, vil jeg tro at ting kan bli spennende for han/hun! Det å foretrekke å ha med radio, det skjønner jeg godt. Har tenkt på det selv endel ganger også. Men fant ut for meg selv, at det er best å klare seg med minst mulig hjelpemidler, og ikke skape unødvendig behov. Kanskje jeg er litt sta, eller gammeldags. Men det er litt befriende følelse syns jeg, det å legge fra seg alt "stashet" hjemme, når jeg drar på klatretur også. En annen herlig følelse er når taukammarat blir forlatt fra standplass, og det er kun deg, fjellet og klatringa... Alene til dere møtes igjen på neste standplass. Også bytte og se din venn fare av sted videre opp med samme glede!. Vil ikke forandre noe her! Har jeg med meg litt ekstra mat, vindsekk, regntøy og førstehjelpsutstyr, så er det nok føler jeg. For å ikke glemme sjekke ruta så godt som man kan. Ellers så er dette diskutert litt før. Og klatreinstruktører, guider og folk fra Alpinredningsgruppe anbefaler å la være med radio. Stol på dere selv, og det dere kan! Trenger ikke noe mer enn det
  15. Dr Gonzo

    Marerittet snart over

    Kom fra Leirungsdalen i går. Stikkene er borte nå, men jeg hadde 16 stk på venstre skulder alene! Og sikkert 30 til 40 stk over helga. Nett over hodet er sikkert ikke nok heller, ettersom det var for varmt til å ha på noe særlig klær når vi var der. Ta med litt tigerbalsam, hjelper mot kløe. Og la de bite, så slutter du irritere deg over dem
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.