Gå til innhold
  • Bli medlem

Dr Gonzo

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Jeg er ikke noe psykolog på noen måte. Men jeg har gjennom jobb, hatt endel med psykologer og prosesser, og ikke minst mennesker som har en eller annen form for diagnose som desverre påvirker sosiale evner osv.... Og en ting jeg har lært, er å på noen måte ikke "dømme" en person! Ville bare si det fra egen erfaring, for her har jeg gjort mye feil Skal man se og dømme et menneske utifra personlige erfaringer, evt fra media/TV, bøker osv. Så er det lurt å ta seg selv i betrakning. Vi er for det første ofte ute etter noe negativt... Og som regel har vi mennesker dårlige dager i livet,
  2. Vil bare legge til at selv i våre dager er det vanskelig å finne noe som er bra på alt. Jeg ha jobbet i butikker, og brukt endel penger på støvler og sko. Men det finnes desverre noe som passer til alt. Så hvertfall i min erfaring, må man velge noe som man personlig foretrekker. Eller et skoplagg som vil passe i de fleste typer terreng man havner opp i. Og siden vi alle er så forskjellige, er det bare best å prøve ut det selv. Og da er det kanskje lurest å teste ut det som er billigst først. Og evt det man vil ha mest brukt for ellers. Kjenner godt typen som skal gå over 200m isbre. Og m
  3. Takker Trollveggen blir ikke i år, men til neste år! Har klatret endel teknisk. Og endel kortere ruter på vinter. Men bare litt is. Så det er nok best jeg lærer mer om isklatring aller først. Da har jeg hvertfall noe å gjøre i vinter!
  4. Reverso sliter mindre. Dette er noe jeg ikke kan forklare deg men kun gjette meg fram til. Dette er noe som er blitt sagt i ganske lang tid nå. Og Petzl skrev dette om rappell på sidene deres for et eller to år siden. Mulig står der ennå. Det var en helt vanlig test. Derfor stoler jeg på det. Før det ble jeg fortalt det av en tindevegleder. Reverso slipper for meg tauet fortere og mer problemfritt. For meg er det alltid treigt på rappell i begynnelsen. Uansett hengende eller ikke. Jeg er heller ikke så stor og tung, så kan ha noe med saken å gjøre. Men for meg er det mer logisk at s
  5. Ville sett på Hilleberg sine også, men ikke de med tynnest duk. Ellers er vel Biblertelt omtalt som selve "teltet" av diverse blader. Merket er ikke så kjent i Norge virker det som.
  6. Heisann! Stort sett velger jeg Norrøna. Av den grunn av at de alltid har best polstring på skinka , albue,knær osv. Jo tykkere stoffet er jo bedre uansett, men det veier litt.... Har ikke testet alt, men noe. Jeg er ikke noe Norrøna patriot etc. Men virker som andre merker ofrer mye stoff på slitasjesteder pga vekt. Så kommer an på formålet ditt. Men ta en titt og se litt selv og ta en vurdering. Ellers sjekk jakkene skikkelig, snurp deg skikkelig sammen i butikken, føl om jakka er irriterende i ansiktet osv. Om stoffet gnager på munnen/nesa når du beveger deg (blir fort sår når det
  7. Jepp. Enig med at Reverso/Reversino er en ypperlig taubrems. Istedenfor åtter og tube/sticht/ATC. I tillegg sliter åtter mer på tau enn reverso. Og du slipper problemet med treige åttere i begynnelsen, som gjør du må sparke/dytte ned med beina. Tauet går også lettere gjennom på Reverso. Og gjør at alt dette lager mindre belastning på rappellfester. Ellers vil jeg bare nevne noe jeg leste i et hefte fra Mammut. Der stod det at tauet burde kveiles ut fra kveilen, slik det ble kveilet opp. Jeg gjorde akkurat dette, pga av at jeg som dere irriterer meg over snurr og tull på rappell. Og det ha
  8. Dr Gonzo

    Grefsenåsen

    Det er nok ganske løst med tanke på legge sikringer der. Men det er hvertfall nye bolter, fra bolteprosjektet. Så de er ikke mer enn par år gamle, om ikke det engang. Boltediskusjonen er en evig debatt og har ikke tenkt å få den inn her.... Men jeg syns det er greit med noe bolter her. Fin måte å bevege seg fra topptauklatring, med tanke på at det er lav grad der. Grefsen kan man trene med kiler, men det er noen ruter som er for løse, eller ikke har noe særlig riss osv... Men ja det er mange ruter man ikke burde bolte. Men Grefsen er helt grei i mine øyne, der er det en god miks... Men bolte f
  9. Kan ikke oppsummeres noe veldig mye bedre. Det er lett å tenke seg om å si ting på en riktig måte. Men like lett at ting kanskje kommer litt feil ut noen ganger tror jeg også. Men enkelte er kanskje litt mer arrogante enn andre virker det som også. Men det grunner vel ned til følgende: en som prøver hjelpe deg, eller om det er en som bare skal vise seg fram, og framtrer på en måte som om han vet mest og er best osv. Sistnevnte har jeg ikke møtt i klatring enda, men mange ganger ellers i livet. Men virker som her at noen har... Jeg syns det er fint vi diskuterer her og på klatrefelt. Så j
  10. Hver sele medfølges en instruksjonsmanual. Denne må leses, og uansett hva enkelte sier, så må og skal den følges. Det er den beste garanti du har for at utstyret skal fungere. I tillegg vil jeg også nevne at seler er forskjellige. Det finns hvertfall to utførelser hvor en sele kun har en sentralløkke, og en som har to... Og jeg vet folk som har hatt begge, er litt forvirret hvordan de skal inbindes osv. Men vil bare si igjen at klatreutstyr er kun testet og beregnet for å ta den maksimale påkjenning som instruksjonene sier. Og dersom du skulle bruke den på en annen måte, så må du selv ta konse
  11. Moms ja om gjennom tollen. Og toll på noen varer. Men telt utgår her tror jeg.
  12. Vel siden det ikke er noe diskusjon om frisoloering, og klatring uten sirkingsmidler. Så regner jeg med folk skjønner at man må ha det med seg. Da jeg mener "stash" så er det mobil, GPS, bærbar PC, radio, TV, nyheter, jobb og stress. Det syns jeg er deilig å dra fra. Og ja det virker nok som et flåsete utsagn for de av dere hvor jeg tar feil. Men jeg er også sikker på at det stemmer i endel tilfeller. Hadde jeg ment samtilige som bruker radio, hadde jeg nok skrevet akkurat det. Dersom du vil ha det formulert på en annen måte er det bare å si fra!
  13. Dr Gonzo

    Bolter i fjellet

    Er ikke helt besatt av bevaring... Men akkurat her syns jeg det rett og slett sier seg selv. Og grunnen er at det å legge igjen en slynge er mindre inngrep, og det holder i massevis. Og man trenger ikke mer der. Legge igjen en slynge er ikke forsøplende, i såfall er det en nødvendighet. Kjekk regel er å ta med seg en gammel slynge som ligger der på vei ned, når man legger igjen en selv. Da blir det ingen fler der i hvertfall. Men jeg tar gjerne med med litt mer enn en slynge. Om alle gadd dette hadde det vært få eller ingen der. Men det er vel heller det at du ikke liker rapel
  14. Da blir det glatt der ja! Er nok mange situasjoner det er kjekkt med det. Man har store spørsmål og avgjørelser under klatringa noen ganger. Og man vil da gjerne selvklart ha svar, vite hva som er den beste avgjørelsen å ta. Lærer man seg å gjøre dette med hjelpemidler som radio, kan det bli spennende når den ikke er i orden, evt mistet. Jeg vet bare fra andre at folk som bruker og har med, får litt panikk når de ikke får brukt den. Og siden jeg klarer meg uten ser jeg ingen grunn til ha det. Ingen vits å utsette seg selv for situasjoner hvor man føler man ikke har kontroll over. Jo mer
  15. Kom fra Leirungsdalen i går. Stikkene er borte nå, men jeg hadde 16 stk på venstre skulder alene! Og sikkert 30 til 40 stk over helga. Nett over hodet er sikkert ikke nok heller, ettersom det var for varmt til å ha på noe særlig klær når vi var der. Ta med litt tigerbalsam, hjelper mot kløe. Og la de bite, så slutter du irritere deg over dem
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.