Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Snøhetta 3 Mars 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Etter å ha brutt en gang tidligere i februar i år, så var målet denne gangen å klare å bestige toppen. Har begynt å erfare at å rekrutere personell kan være vanskelig til tider, så jeg rekruterte en venns hund til å bli med. Frykten for å bli med kan være at jeg deltok på vasaloppet samme uken, noe som heller burde gi en motsatt effekt: ;)

Jeg kom til Hjerkinn klokken 01.15 denne natten, og begynte å gå innover i fjellet i mørke med hodelykt, GPS og nok utstyr til å leve der i en halv uke om det måtte være nødvendig. Det var tette snøbyger til tider den natta, noe som gjorde en forhåndsprogramert rute på GPS'en til et must.

Kom frem til Larsbua på Snøheim, hvor jeg og hunden fant det fornuftigt å sove i et par timer. Kom frem på Larsbua klokka 05.30, og sov godt frem til klokken 09.00. Det var fortsatt snøbyger da jeg våkna. Jeg hadde en lang frokost i håp om at snøbygene skulle gi seg, og klokken 10.30 hadde det blitt et fint og sprukket skydekke.

Jeg var på toppen klokken 14.00, hvor jeg skimter at det kommer flere mennesker bak meg. Møter dem på vei ned, samtidig som jeg er glad for å ha vært på årets første topp over 2000 meter.

Var tilbake klokken 21.00 på Hjerkinn, etter at Jonas (hunden) hadde fått i seg en stor posjon mat og vann på Snøheim.

Da er det bare 184 topper igjen over 2000 meter å bestige. (p.f 50).

Startet på scrath med tindesamlingen i år, og har som mål å bestige de innen jeg er ferdig på LKSK i 2010. Er det noen som vil bli med, er det bare å si fra.

Alexander :roll:

post-2512-133474454332_thumb.jpg

post-2512-133474454346_thumb.jpg

post-2512-133474454359_thumb.jpg

post-2512-133474454374_thumb.jpg

post-2512-133474454388_thumb.jpg

post-2512-133474454401_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut som en flott tur!!

Hvordan var snøforholdene? Hadde selv en litt amputern tur dit i januar og da var det lite snø. Vurderer turen i påsken. Har du noen formening om hvordan snøen er der da?

Ber deg ikke være spåmann, men hvordan var inntrykket på snøen når du var der? på vei tilbake eller fremdeles kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene er ikke så mye bedre enn i januar. Var der en tur selv i desember, og en tur i februar, og snøforholdene er mye likt hver gang jeg er der oppe. Neste plan for bestigning er Store Skredahøe og Svånåtindene. Jeg har ikke annledning før etter påske en gang grunnet en lang øvelse, men håper selvsagt at snøen holder seg.

Snøen der oppe var veldig tynn, og bestod av en stor del is og fokksnø. Jeg gikk på ski helt frem til foten av Snøhetta, og gikk de siste høydemetrene til fots. Snøen til toppen er veldig skavlete og hard, så det kan bli en liten utfordring å stå ned.

Mvh Alexander :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.