Gå til innhold
  • Bli medlem

Multisnøre


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hallo! 

Har lenge vært en trofast og fornøyd bruker av Simms windtamer pro multisnøre. Nå er ikke denne å oppdrive lenger på det norske markedet, så må prøve noe nytt. Har sett litt på denne https://www.skittfiske.no/berkley/253367/berkley-sick-braid-300m-mossgreen-0-12mm-høyytelses-supermykt-multifilament-snøre, noen som har prøvd den?

Brukes til fjellfiske etter ørret. Kom gjerne med andre tips til gode multisnører om dere har en favoritt:) Jeg fisker stort sett med fortom av flurcarbon eller mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke godt å forstå seg på braid. Men jeg har god erfaring med Berkley sine braid, både X9 og Fireline Fused. Fireline Fused er den jeg tradisjonelt har brukt, den har ikke den høyeste slitestyrken men tåler vistnok mer av feks skraping mot steiner og liknende. Og i tester så viser det seg at den faktisk gjør det, men det er bare snakk om ca 30-40% ekstra tåleevne. 

Men kommer til å gå over til X9 i fremtiden, har allerede et par stykk liggende hjemme klare til bruk når den tiden kommer.

Sick har jeg ikke testet, den lover igjen at den skal ha god "abrasion resistance" eller skrapemotstand men stiller meg tvilende til om det utgjør en vesentlig forskjell. Sick er også en X8 line, noe jeg anser som positivt. X5 er for grovt i min erfaring, X8 og X9 er bra, og X12 / X16 ender ofte opp med at man mister mye sluker på grunn av at linen ryker.

Uansett, så har jeg en veldig god erfaring med Berkley sine liner, de leverer jevnt over god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne og venter på gode anbefalinger. Må skifte på to sneller nå. Jeg hadde en grønn Berkeleysene som jeg følte var litt for "grov" i flettingen, og ble fort slitt ganske langt ned bare av kasting. Jeg aner ikke om det var den i lenken. Ellers har jeg stort sett brukt denne. Jeg klipper en drøy meter av tuppen ganske ofte og knyter ny monofortom, nettopp på grunn av slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 timer siden):

Det er ikke godt å forstå seg på braid. Men jeg har god erfaring med Berkley sine braid, både X9 og Fireline Fused. Fireline Fused er den jeg tradisjonelt har brukt, den har ikke den høyeste slitestyrken men tåler vistnok mer av feks skraping mot steiner og liknende. Og i tester så viser det seg at den faktisk gjør det, men det er bare snakk om ca 30-40% ekstra tåleevne. 

Men kommer til å gå over til X9 i fremtiden, har allerede et par stykk liggende hjemme klare til bruk når den tiden kommer.

Sick har jeg ikke testet, den lover igjen at den skal ha god "abrasion resistance" eller skrapemotstand men stiller meg tvilende til om det utgjør en vesentlig forskjell. Sick er også en X8 line, noe jeg anser som positivt. X5 er for grovt i min erfaring, X8 og X9 er bra, og X12 / X16 ender ofte opp med at man mister mye sluker på grunn av at linen ryker.

Uansett, så har jeg en veldig god erfaring med Berkley sine liner, de leverer jevnt over god kvalitet.

Er så mye å velge mellom at jeg blir helt matt. Vurderer også Powerpro, brukte den for mange år siden, mener å huske den var god da. Har også sett på denne  https://www.salarsport.no/produkt/sportsfiske-diverse/snorer-liner/shimano-kairiki-8-150-meter. Håper uansett flere kommet på banen med sine favoritter👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anders Eriksen said:

Er så mye å velge mellom at jeg blir helt matt. Vurderer også Powerpro, brukte den for mange år siden, mener å huske den var god da. Har også sett på denne  https://www.salarsport.no/produkt/sportsfiske-diverse/snorer-liner/shimano-kairiki-8-150-meter. Håper uansett flere kommet på banen med sine favoritter👍

Fireline eller x9 er et fint valg i min mening, sick er sikkert også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 minutter siden):

Fireline eller x9 er et fint valg i min mening, sick er sikkert også bra.

Har troa på x9, den rykker opp på listen:) kjøre 0,10 på 1000 snella, og 0,12 på 2500 snella👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2024 at 7:49 PM, Anders Eriksen said:

Har troa på x9, den rykker opp på listen:) kjøre 0,10 på 1000 snella, og 0,12 på 2500 snella👍

0.10 på 2500 snelle fungerer helt fint og vil gi bedre kasteavstander.

 

0.10 har også bruddstyrke på 9 kilo, langt i overkant av hva du kan forvente under fjellfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 minutter siden):

0.10 på 2500 snelle fungerer helt fint og vil gi bedre kasteavstander.

 

0.10 har også bruddstyrke på 9 kilo, langt i overkant av hva du kan forvente under fjellfiske.

Den er grei. Da går jeg for 0.10 på begge snellene. Gleder ,meg til fjellfiskesesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.