Gå til innhold
  • Bli medlem

Glidende opphenger


Andso89

Anbefalte innlegg

Hei. Har fisket med dette en del men sliter med å få fisken til å sitte på opphengeren da det virker som tilslaget ikke blir bra nok når knuta glir. Dette har gjort at jeg har gått tilbake til "fast" knytt opphenger noe som øker sjansen for bunnapp under kjøring av fisk. Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke annet enn at dersom du bruker flere tørn i knuten og strammer enda hardere så øker friksjonen og dermed reduseres krafttapet i tilslaget.

 

Det blir litt balansegang mellom tilslag og sklifunksjon. Opplever ikke at jeg har krokete noe dårligere med opphenger, men så sklir ikke opphengerknutene mine veldig lett heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi meite, sjøørretfluer eller småfluer til ørret?
Det er ikke store rykket som skal til for å sette ei flue i munnviken på en ørret. Det er mye vanskeligere å kroke med en større krok. Så etter min mening er det flere svar på spørsmålet, avhengig av hva man fisker med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større fluer er det jo vanskeligere å kroke. For disse liker jeg bedre å henge flua en halvmeter bak sluken. Lettere å unngå at sluken setter seg fast da. Ellers bruker jeg glidende knute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.