Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko/støve overgang vår/høst


Magnus Lorentsen

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg bruker i all hovedsak kun terrengløpesko i fjellet, da i hovedsak for trening, men også på lengre turer ellers. Har i utgangspunktet ingen problemer med å være våt på føttene over en dag på sommeren. Snakker da lave sko med lav vekt, og godt grep. Jeg har et par tekniske fjellstøvler som ikke blir brukt noe særlig, i all hovedsak da fordi jeg føler jeg mister mye kontakt med underlaget, ofte trør feil og gjør små feilsteg. 

I disse overgangsperiodene vår og høst, hvor det ofte er veldig vått og samtidig forholdsvis kjølig, er jeg på utkikk etter en lett fjellsko/støvel med lav vekt, men først og fremst en sko som gir kontakt og følelse med underlaget. Over ankelen er da ønskelig, men ikke høyere enn det. Er det noen som har gode erfaring med en sko som kan passe for mitt bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La Sportiva TX4 eller TX5 kan være fine alternativer. 
Endte med å velge Ultra Raptor mid fordi dempingen er litt bedre enn i dem, og jeg kan fint jogge korte turer. 
Elsket TX5 sin følelse med underlaget, kanter, topper av steiner og glipper mellom røtter. Utrolig enkle å plassere foten nøyaktig riktig. 
Ultra Raptor er nesten like bra og lettere. 
Ville valgt TX5 neste gang bare for å variere litt og pga utseende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vet ikke om sko er kjøpt. Jeg har ultra raptor ii mid. Var på tur for et par uker siden på barmark men der det var veldig vått (Sandnes. Rogaland). Kunne vri opp sokkene da keg kom hjem.. jeg har ikke modellen med lær som det står om fra hekta på tur - men kan bekrefte at mine heller ikke er vantette.. men gode sko ellers - og veldig god såle som er lite glatt..

IMG_5182.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om sko er kjøpt. Jeg har ultra raptor ii mid. Var på tur for et par uker siden på barmark men der det var veldig vått (Sandnes. Rogaland). Kunne vri opp sokkene da keg kom hjem.. jeg har ikke modellen med lær som det står om fra hekta på tur - men kan bekrefte at mine heller ikke er vantette.. men gode sko ellers - og veldig god såle som er lite glatt..

IMG_5182.png

Jeg opplever det samme med samme skoene, samt med Alfa Walk King, Alfa Holt og Alfa Kvist.

Men ikke hvis jeg bruker gode tette gamasjer :) ! Grunnen er nok fordi gore-tex sokken i disse skoene bare går til ankelen. Og all fukt som trekker over ankelen vil havne inni skoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Marius Engelsen skrev (På 29.1.2024 den 12.11):

La sportiva Ultra Raptor Mid er min favoritt.


Skriver under på dette. Etter mange år med Crispi Besseggen ble jeg lei av tunge skinnsko med svært dårlig grep. Da var det en åpenbaring å begynne å gå med lette, syntetiske sko som faktisk sitter klistret til underlaget (ofte er de også bedre på is enn piggsko er, har jeg erfart). Har dessuten brukt dem på flere teltturer med 20 kg+ tung sekk osv. Nå har jeg vel gått noen hundre mil med dem (mye på asfalt og grus nede i sivilisasjonen vel å merke), men har fortsatt ikke slitt dem ut. Så er meget fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morino skrev (På 29.1.2024 den 21.56):

La Sportiva TX4 eller TX5 kan være fine alternativer. 
Endte med å velge Ultra Raptor mid fordi dempingen er litt bedre enn i dem, og jeg kan fint jogge korte turer. 
Elsket TX5 sin følelse med underlaget, kanter, topper av steiner og glipper mellom røtter. Utrolig enkle å plassere foten nøyaktig riktig. 
Ultra Raptor er nesten like bra og lettere. 
Ville valgt TX5 neste gang bare for å variere litt og pga utseende :)

Eg har også brukt både ultra Raptor og TX4 og 5, samt Bushido. Den siste vert i underkant om det er steinet og ein har ein del oppakning, men dei to andre er supre sko med godt grep. Raptor har best demping, men det er også enkelt å få til med sålar i TX. Eg likar betre tåboksen i TX (eg har føter som er breie heilt fremst, omlag som ei and).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.