Gå til innhold
  • Bli medlem

Reisebøker om Tenerife / Teide


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt gode turkart over Teide og omkringliggende topper på Tenerife?

Har ikke rukket å kjøpe kart, så jeg må prøve å få tak i et, og jeg regner ikke med at de er lette å skaffe i i Bodø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale en serie kart fra forlaget Reise Know-how. Har ikke kartet over Tenerife selv, men andre kart fra serien som jeg er veldig fornøyd med. Målestokken på Tenerife-kartet er 1:120.000. Målestokken er kanskje litt stor, men dette er utrolig gode planleggingskart. Denne serien er blant de få som har høydekoter.

:(Kart over Tenerife

Kan også anbefale en bok med mange turbeskrivelser fra Tenerife:

:DTenerife: The finest valley and mountain walks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode kart men de er vanskelige å få tak i der nede. Anbefaler deg å skaffe det på forhånd. Når det gjelder Teide har du en side med kart og rutebeskrivelser her: http://teideascension.tk/ Jeg gikk ruten som er beskrevet her, kun med en utskrift av kartet på denne siden. Jeg surret litt i starten gjennom det bebygde området, men fra jeg kom opp på den lange fjellryggen var det plankekjøring. Med tåke i høyden ville det nok vært verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var på Tenerife i julen og tok en tur til Teide + en tur langs kammen fra Guadajara og videre over de to neste toppene. Brukte Kompas 1:50.000 kartet som jeg kjøpte på forhånd her i Nederland. Høydekoter og ruten opp til Teide er tegnet inn. Terrenget er ellers veldig åpent, så vanligvis trenger du egentlig ikke særlig mye kart.

Se elllers for mer detaljer min beskrivelse av turen her på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt gode turkart over Teide og omkringliggende topper på Tenerife?

Petter har kjøpt kart lokalt (og skriv også om korleis ein går fram for å skaffa seg det idiotiske "toppløyvet") sjå:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/3000mtn.html#teide

Sjølv handla eg karta som Petter omtalar i denne nettbutikken (har både 1:50000 og 1:25000 kart):

http://www.tiendaverde.es/mapasesp/en/mapas.php?lang=en

Når det gjeld turbeskrivelsar, kan det vera verdt å ta ein titt på denne boka (finst hjå norske bokhandlarar):

http://www.sunflowerbooks.co.uk/tenerife.htm

---

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for tips!

Vi fant et kart i en bokhandel i Santa Cruz, etter et detektivarbeide i superhastighet for å rekke dette løyvetullet før de stengte butikken for dagen..

Ingen vakter viste seg under toppen av teide, som forøvrig lå innhyllet i skyer. Ned igjen snødde og blåste det fælt at vi ble medlemmer av den eksklusive klubben "turister som nesten har pådratt seg forfrysning i syden".

Tok også Guadajara (2700) noen dager før. Perfekt dag, ikke 1 sky! Så vi fikk ihvf SETT Teide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Sent svar, har nettopp blitt medlem.

Sjekk ut turguide som selges av det norske forlage Explore Interactive (

www.explore-interactive.com) Turguide for Tenerife har detaljerte kart for Teide, Guajara samt den flotte turen langs den sørvestre fjellkammen

mvh

Pål Gjerden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.