Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøheimveien stenges


Gaupe04

Anbefalte innlegg

Ja, og hvem gjør ikke det Svein? Fjellet som fjell er ødelagt så fort man sitter i en bil og kjører over det. Freden og det man forbinder med å være på fjellet er borte. Opplevelsen er en annen. Det må du være enig i!?? Hvem gidder traske milesvis langs en vei om man kan kjøre. Ingen som gjør det eller det er svært få.

Det har lokalt vært planer om å lage bilvei opp til Torghatthullet. Hva slags opplevelse ville det da bli, annet enn å kjøre i gjennom en hvilken som helst tunnell!?

Du må være veldig lat. Tydeligvis veldig glad i bilkjøring. Må da være mye bedre å gå isteden for å kjøre bil.

Syntes jeg tydelig du skrev tidligere at folk må komme seg ut å røre på seg. ( Feite nordmenn) Hint hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 477
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du må være veldig lat. Tydeligvis veldig glad i bilkjøring. Må da være mye bedre å gå isteden for å kjøre bil.

Syntes jeg tydelig du skrev tidligere at folk må komme seg ut å røre på seg. ( Feite nordmenn) Hint hint.

Var ikke du selv veldig bekymret for hvordan det ville bli med reinsdyrjakt da, hvis snøheimveien blir borte?

Vanskelig å få frem kjøttet osv??

Hvem er lat da? Den som er redd veien blir borte eller den som innrømmer at han bruker veien i bil,

så lenge det er en bilvei der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke du selv veldig bekymret for hvordan det ville bli med reinsdyrjakt da, hvis snøheimveien blir borte?

Vanskelig å få frem kjøttet osv??

Hvem er lat da? Den som er redd veien blir borte eller den som innrømmer at han bruker veien i bil,

så lenge det er en bilvei der?

Alle kjenner vel noen som ikke klarer å bære kjøtt så langt. Veien vil stå. Bjørnøy må gå av etterhvert. Selv har jeg gått langs snøheimveien på sommerstid og jeg har aldri vært på toppen av snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner at du ikke har vært på Snøhetta, det går jo ingen vei opp dit :lol: Der må du nok fint finne deg i å gå i terrenget. Du må nok bare innse at veien blir fjernet for nå er det vedtatt. Siden du klarer å gå inn der så tipper jeg du klarer det selv om veien blir borte. Det er ikke så mye tyngre å gå på sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner at du ikke har vært på Snøhetta, det går jo ingen vei opp dit :lol: Der må du nok fint finne deg i å gå i terrenget. Du må nok bare innse at veien blir fjernet for nå er det vedtatt. Siden du klarer å gå inn der så tipper jeg du klarer det selv om veien blir borte. Det er ikke så mye tyngre å gå på sti.

Har du vært på snøhetta? da kjørte du vel bil inn til snøheim for så å gå opp fjellet.

Jeg har en drøm å gå på toppen av snøhetta. Da blir det 17mai. Jeg gikk veien som går til snøheim i et annet ærend enn gå på toppen. Der jeg går mest i fjellet og topper er mange andre plasser her i norge.

Du kan jo hive deg med på en tur å se om du klarer å holde følge. ( i fjell utenom stier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner at du ikke har vært på Snøhetta, det går jo ingen vei opp dit :lol: Der må du nok fint finne deg i å gå i terrenget. Du må nok bare innse at veien blir fjernet for nå er det vedtatt. Siden du klarer å gå inn der så tipper jeg du klarer det selv om veien blir borte. Det er ikke så mye tyngre å gå på sti.

Det bilde du har er jo en stein du har i hagen din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som nekter folk i å starte å gå fra E6 og velge en annen rute enn langs Snøheimveien. Det å hindre folk i å få lett tilgang synes å være minst like viktig som det å selv kunne gå lange turer. Det er faktisk plass til begge deler. Kryk synes imidlertid å ville ha vekk veien fordi det blir for mange som bruker området. Hvilket argument er det? Det blir bare tullete. Det må være et mål at flest mulig kommer seg ut og bruker naturen, aktivt.

Du har ikke fått med deg meningen med å fjerne Snøheimvegen, Svein. Argumentet er ene og alene for å bedre vilkårene for villreinen. Det har lite eller ingen ting med å hindre folk enkel tilgjengelighet til attraktive steder. Villreinen omkring Dovrefjell er av helt spesiell opprinnelse, og er ekte genetisk villrein, imotsetning til andre rein-stammer i Norge. Noen mener vegen kan opprettholdes, samtidig som det tas hensyn til villreinen på forskjellig vis.

Jeg har derimot en klokkeklar mening om at den bør fjernes, først og fremst for generelt å begrense tilstrømningen av folk. Om du tror det først og fremst er lokalbefolkningen som bruker vegen, så får du jaggu ta deg en tur opp dit å undersøke. Det er møteplass for en gedigen mengde trøndere og østlendinger.

Med den voldsomt frie linja du går for, Svein, kan jeg godt skjønne hvorfor det slippes til heli-skiing på Sunnmøre og andre plasser på nordvestlandet. :lol::P

Se her: http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070303/LOKALNYTT/103030037/1164/CUPQUIZ

Hvorfor kan det ikke opprettes helikopterflyging opp på Snøhetta også kanskje? Det ville vært enkel tilgang på attrativt området. Betalingsvilligheten er der, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på snøhetta? da kjørte du vel bil inn til snøheim for så å gå opp fjellet.

Jeg har en drøm å gå på toppen av snøhetta. Da blir det 17mai. Jeg gikk veien som går til snøheim i et annet ærend enn gå på toppen. Der jeg går mest i fjellet og topper er mange andre plasser her i norge.

Du kan jo hive deg med på en tur å se om du klarer å holde følge. ( i fjell utenom stier)

Selvsagt har jeg vært på snøhetta. Veien var stort sett igjensnødd så det ble å gå et godt stykke ja. Nå skal jeg vente med å ta de siste 2k toppene der inne til de har fjernet eller stengt veien slik at det blir litt mer tur ut av det. Jeg går ikke så mye på stier da det stort sett ikke er stier på toppene jeg går på. Slik du skryter av formen din så kan jeg ikke skjønne problemet med at de fjerner veien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått med deg meningen med å fjerne Snøheimvegen, Svein. Argumentet er ene og alene for å bedre vilkårene for villreinen. Det har lite eller ingen ting med å hindre folk enkel tilgjengelighet til attraktive steder. Villreinen omkring Dovrefjell er av helt spesiell opprinnelse, og er ekte genetisk villrein, imotsetning til andre rein-stammer i Norge. Noen mener vegen kan opprettholdes, samtidig som det tas hensyn til villreinen på forskjellig vis.

Jeg har derimot en klokkeklar mening om at den bør fjernes, først og fremst for generelt å begrense tilstrømningen av folk. Om du tror det først og fremst er lokalbefolkningen som bruker vegen, så får du jaggu ta deg en tur opp dit å undersøke. Det er møteplass for en gedigen mengde trøndere og østlendinger.

Med den voldsomt frie linja du går for, Svein, kan jeg godt skjønne hvorfor det slippes til heli-skiing på Sunnmøre og andre plasser på nordvestlandet. :lol::P

Se her: http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070303/LOKALNYTT/103030037/1164/CUPQUIZ

Hvorfor kan det ikke opprettes helikopterflyging opp på Snøhetta også kanskje? Det ville vært enkel tilgang på attrativt området. Betalingsvilligheten er der, garantert.

Du har rett i mye. Men det du tar virkelig feil i sammen med kontorrottene på tinget er at rein ikke sjeneres i det heletatt av bilveien. Og helikopter kjøring i villreinområde gjør rein urolig og er mye værre en den bilveien som er der i dag. Da bør du gå i fjellet å studere reinen mere. Det gjelder spesielt Bjørnøy.

Hvis veien stenges så blir det mere folk istedenfor biler på turen innover mot snøhetta og områdene rundt. Tenk på alle luktene mennesket da legger igjen seg mitt i reinstrekkene. Dette er noe tinget ikke har tatt hensyn til. Hadde de hatt litt mere vett enn å snu på papirer så hadde de hørt på de som virkelig bryr seg om villreinen. De aller fleste som i dag går på snøhetta eller områdene rundt kjører bil nesten helt inn til parkeringa ved snøheim og undgår konflikt med rein. Før gikk veien helt inn til snøheim, men så fikk byråkratene lite å gjøre og måtte sette igang ei stor papirmølle for å stenge veien 2 km før snøheim og lagde ei stor parkering midt i reinstrekket. For noe forbanna tull av uvitende, som ikke tenker før vettet renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har jeg vært på snøhetta. Veien var stort sett igjensnødd så det ble å gå et godt stykke ja. Nå skal jeg vente med å ta de siste 2k toppene der inne til de har fjernet eller stengt veien slik at det blir litt mer tur ut av det. Jeg går ikke så mye på stier da det stort sett ikke er stier på toppene jeg går på. Slik du skryter av formen din så kan jeg ikke skjønne problemet med at de fjerner veien :P

Er det skadelig å være på høye topper med lite luft? du må da skjønne at formen ikke har noe med denne bilveien å gjøre. Men det å ikke gjøre det værre for dyrelivet enn det det er allerede.

Vi kan gå fra Drivdalen, opp på snøhetta og ned til lesja kanten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har jeg vært på snøhetta. Veien var stort sett igjensnødd så det ble å gå et godt stykke ja. Nå skal jeg vente med å ta de siste 2k toppene der inne til de har fjernet eller stengt veien slik at det blir litt mer tur ut av det. Jeg går ikke så mye på stier da det stort sett ikke er stier på toppene jeg går på. Slik du skryter av formen din så kan jeg ikke skjønne problemet med at de fjerner veien :P

Er det bare topper i valdres du går på? Synes jeg ser deg gå fra valdres til snøhetta :P

Det går jo vei fra valdres så det blir vel for tungt å gå til noen topper langt unna da. :P

Du kan jo ikke bruke veiene eller stiene.

Ikke vondt ment, men du bør tenke på dyrelivet også. Det er ikke bare å tenke på seg selv for å bestige fjelltopper. Rein i norge er som sagt utryddningstrua og den dagen det går så langt at rein ikke klarer å formere seg så blir alle fotturister inkl. deg utestengt fra områdene, nemlig for å redde bestanden og unngå forstyrrelser. Da blir det kjedelig å gå kun på anviste plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått med deg meningen med å fjerne Snøheimvegen, Svein. Argumentet er ene og alene for å bedre vilkårene for villreinen.

I stedet for å gjenta, så slutter jeg meg til Fuglehunden og OH sine innlegg om at gang-ferdsel vil forstyrre mer enn bilkjøring. Du har selv framhevet den gode luktesansen villreinen har. Det er ikke vanskelig å tenke seg at den vil bli temmelig stresset når kommer trekkende i retning stien og kanskje må snu og trekke med vinden... Ved bilkjøring legger en ikke igjen lukt på de 15km mellom E6 og Snøheim.

Når det gjelder andre argumenter som har vært diskutert her: "veien er stygg", "for mye folk" jfr 17.mai feiring og "mer villmark" så er det andre som har trukket fram disse. Siden, ifølge deg selv, villreinen er kronargumentet, har jeg sagt at alle andre argument bunner ut i vikarierende motiver. Folk vil ha fjellet på sin måte tilpasset seg selv og hvordan de mener naturen skal være og hvordan friluftsliv skal praktiseres. Bare les, både denne tråden og avstemmingen jeg satte opp vedr samme tema. Villreinen diskuteres knapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått med deg meningen med å fjerne Snøheimvegen, Svein. Argumentet er ene og alene for å bedre vilkårene for villreinen. Det har lite eller ingen ting med å hindre folk enkel tilgjengelighet til attraktive steder. Villreinen omkring Dovrefjell er av helt spesiell opprinnelse, og er ekte genetisk villrein, imotsetning til andre rein-stammer i Norge. Noen mener vegen kan opprettholdes, samtidig som det tas hensyn til villreinen på forskjellig vis.

Jeg har derimot en klokkeklar mening om at den bør fjernes, først og fremst for generelt å begrense tilstrømningen av folk. Om du tror det først og fremst er lokalbefolkningen som bruker vegen, så får du jaggu ta deg en tur opp dit å undersøke. Det er møteplass for en gedigen mengde trøndere og østleninger.

Veldig enig med deg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har derimot en klokkeklar mening om at den bør fjernes, først og fremst for generelt å begrense tilstrømningen av folk. Om du tror det først og fremst er lokalbefolkningen som bruker vegen, så får du jaggu ta deg en tur opp dit å undersøke. Det er møteplass for en gedigen mengde trøndere og østlendinger.

Dovrefjell kommer til å fortsette å bli en møteplass for folk som vil gå i fjellet. Fjerning av veien vil ikke endre dette. Det som endres er mønsteret til folk, istedet for dagsturer vil folk ta ei overnatting eller to. Legger du sammen antall personer og multipliserer dette med antall timer de befinner seg i området, så vil du nok raskt se at belastningen ikke blir mindre. Skal gi deg et enkelt regnestykke:

Med vei, dagstur, topptur på Snøhetta, varighet ca 6-7 timer i snitt vanlig turtempo

Uten vei, topptur Snøhetta, ei overnatting, varighet minst 20 - 24 timer.

Jeg vil si det slik at dersom antall personer i området reduseres til en tredjedel (de som tidligere gikk dagstur), så vil belastningen ifht villreinen være relativt lik. Det tror jeg neppe blir tilfellet, her er det ikke mange som tenker...

Med den voldsomt frie linja du går for, Svein, kan jeg godt skjønne hvorfor det slippes til heli-skiing på Sunnmøre og andre plasser på nordvestlandet. :lol::P

Se her: http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070303/LOKALNYTT/103030037/1164/CUPQUIZ

Hvorfor kan det ikke opprettes helikopterflyging opp på Snøhetta også kanskje? Det ville vært enkel tilgang på attrativt området. Betalingsvilligheten er der, garantert.

Til din orientering så har jeg ikke myndighet til å bestemme heli-skiing eller ikke. Du tillegger meg her en mening jeg ikke har, jeg har ikke noen "voldsomt fri linje". Skal jeg begynne å skrive at du ikke liker nasjonaldagen vår pga det du skrev tidligere? Det blir akkurat like dumt. Området hvor veien ligger i ligger utenfor nasjonalparken. Hvis det er slik at dette området er av nasjonal interesse så får en utvide nasjonalparken. Hvis ikke så så får en holde kjeft og la lokaldemokratiet få bestemme hva som er best for området. De bør ha førstehåndskunnskap og førstehåndsinteresse av å forvalte området på best mulig måte.

Ifølge denne http://www.friluftsliv.no/index.php?a=846

"Også beredskapsmessig er det svært viktig å bevare bilvegen. På Snøhetta ligger nemlig Midt-Norges viktigste sambandsinstallasjon, sier ordfører Erland A. Løkken. "

Er dette den som er på hovedtoppen? Hva skjer med den nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjell kommer til å fortsette å bli en møteplass for folk som vil gå i fjellet. Fjerning av veien vil ikke endre dette. Det som endres er mønsteret til folk, istedet for dagsturer vil folk ta ei overnatting eller to. Legger du sammen antall personer og multipliserer dette med antall timer de befinner seg i området, så vil du nok raskt se at belastningen ikke blir mindre. Skal gi deg et enkelt regnestykke:

Med vei, dagstur, topptur på Snøhetta, varighet ca 6-7 timer i snitt vanlig turtempo

Uten vei, topptur Snøhetta, ei overnatting, varighet minst 20 - 24 timer.

"Også beredskapsmessig er det svært viktig å bevare bilvegen. På Snøhetta ligger nemlig Midt-Norges viktigste sambandsinstallasjon, sier ordfører Erland A. Løkken. "

Er dette den som er på hovedtoppen? Hva skjer med den nå?

Ja Svein, og i tillegg kommer Snøheim som DNT hytte, som vil trekke folk innover. Dette var jo èn av hestehandlene som ble gjort av sentrale myndigheter.

Hadde sentrale myndigheter virkelig hatt ryggrad, og stått for den tilsynelatende "inngrepsfrie" meningen, skulle de vel ikke godtatt DNT hytte heller da?

Ja, det er den som står på hovedtoppen.

Utifra hva jeg har hørt fra tidligere kolèger, har flytting vært vurdert, men den strategiske plasseringen på Snøhetta har visstnok vært avgjørende for opprettholdelse.

For egen regning, en flytting ville kanskje fjernet grønne flekker et annet sted da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare topper i valdres du går på? Synes jeg ser deg gå fra valdres til snøhetta :lol:

Det går jo vei fra valdres så det blir vel for tungt å gå til noen topper langt unna da. :P

Du kan jo ikke bruke veiene eller stiene.

Ikke vondt ment, men du bør tenke på dyrelivet også. Det er ikke bare å tenke på seg selv for å bestige fjelltopper. Rein i norge er som sagt utryddningstrua og den dagen det går så langt at rein ikke klarer å formere seg så blir alle fotturister inkl. deg utestengt fra områdene, nemlig for å redde bestanden og unngå forstyrrelser. Da blir det kjedelig å gå kun på anviste plasser.

Jeg har ikke noe i mot hovedferdselsårene vi har i landet. Så jeg kommer til å kjøre til hjerkin og gå derifra. Selvsagt tenker jeg på dyrelivet. Når jeg ser rein i fjellet (og det gjør jeg ofte) så går jeg rundt for å ikke forstyrre dem. Dette går som regel greit da reien ofte er lett å få øye på. De tar det med ro så lenge de ser at jeg ikke kommer i mot dem. Hvis reinen er så utrydningstruet som det du mener, hvorfor skal du på død og liv jakte på dem da? Tipper reinsflokken ikke blir mindre forstyrret når det smeller og en rein går i bakken. Reinen tåler nok noe forstyrrelse, men det avhenger veldig på årstiden. Ikke glem at den dagen foturister blir nektet adgang fordi bestanden er fartruende lav, så vil det bli forbud mot reinsjakt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot hovedferdselsårene vi har i landet. Så jeg kommer til å kjøre til hjerkin og gå derifra. Selvsagt tenker jeg på dyrelivet. Når jeg ser rein i fjellet (og det gjør jeg ofte) så går jeg rundt for å ikke forstyrre dem. Dette går som regel greit da reien ofte er lett å få øye på. De tar det med ro så lenge de ser at jeg ikke kommer i mot dem. Hvis reinen er så utrydningstruet som det du mener, hvorfor skal du på død og liv jakte på dem da? Tipper reinsflokken ikke blir mindre forstyrret når det smeller og en rein går i bakken. Reinen tåler nok noe forstyrrelse, men det avhenger veldig på årstiden. Ikke glem at den dagen foturister blir nektet adgang fordi bestanden er fartruende lav, så vil det bli forbud mot reinsjakt også.

Da er det en selvfølge at jakta stopper. Hvis du ikke forstår det så jaktes det i dag for å forvalte stammen. Det har ikke noe med at de er truet. Hvis det hadde vært millioner med rein så hadde de fortsatt vært like mye truet. Det handler om gener og litt om klima som tar bort den avkjølende snøen i høyden som rein er helt av hengig av. Og de insiktene varmen tar med seg. Insekter er farligere enn ei blyspisskule.

Jeg ler av de som legger igjen innlegg her som ikke vet noe om fakta. Litt artig er det at det er kjente også :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av deg når du sier at det handler om gener og at man derfor MÅ jakte. Ja det handler om gener men vi har en kar som hette Darwin som fant ut at i naturen gjaldt regelen survival of the fittest. Dyr med dårlige gener taper automatisk kampen mot de med bedre gener. Slik har det vært i millioner av år. Derimot har jegere før i tiden ofte gått etter de flotteste og største dyra noe som har ført til at både fisk og hjortedyr er mindre enn før i tiden. Sarek nasjonalpark er et godt eksmpel på hvordan naturen forvalter seg selv hvis den får være i fred for mennesket. Der finnes den samme elgrasen som i Norge, forskjellen er at den er en del større siden de aldri har blitt utsatt for jakt av betydning. Samme eksempler finner vi både med reinsdyr fisk osv. Jo Gjende skjøt store mengder villrein i Jotunheimen og han gikk alltid etter de flotteste dyra. Etter dette ble villreinstammen mindre og individene svakere. Når det gjelder klimaet kan det bli reinens bane uansett hvilken tiltak vi måtte finne på å sette inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av deg når du sier at det handler om gener og at man derfor MÅ jakte. Ja det handler om gener men vi har en kar som hette Darwin som fant ut at i naturen gjaldt regelen survival of the fittest. Dyr med dårlige gener taper automatisk kampen mot de med bedre gener. Slik har det vært i millioner av år. Derimot har jegere før i tiden ofte gått etter de flotteste og største dyra noe som har ført til at både fisk og hjortedyr er mindre enn før i tiden. Sarek nasjonalpark er et godt eksmpel på hvordan naturen forvalter seg selv hvis den får være i fred for mennesket. Der finnes den samme elgrasen som i Norge, forskjellen er at den er en del større siden de aldri har blitt utsatt for jakt av betydning. Samme eksempler finner vi både med reinsdyr fisk osv. Jo Gjende skjøt store mengder villrein i Jotunheimen og han gikk alltid etter de flotteste dyra. Etter dette ble villreinstammen mindre og individene svakere. Når det gjelder klimaet kan det bli reinens bane uansett hvilken tiltak vi måtte finne på å sette inn.

Må man jakte pga gener? Hvor dum er du egentlig. Bra du ike vet så mye om rein så slipper du å tenke så mye over ting. Hvis du parer elg i sarek med den vi har i norge så vil det bli lite med kalv du. Genene passer ikke. Og rein har dårlige gener pga liten stamme og innavl. Neste gang tenk før du svarer på tema du ikke vet stort om. Men det er sant at de med størst gevir blir skutt. Det er de som skulle gått igjen å para seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av deg når du sier at det handler om gener og at man derfor MÅ jakte. Ja det handler om gener men vi har en kar som hette Darwin som fant ut at i naturen gjaldt regelen survival of the fittest. Dyr med dårlige gener taper automatisk kampen mot de med bedre gener. Slik har det vært i millioner av år. Derimot har jegere før i tiden ofte gått etter de flotteste og største dyra noe som har ført til at både fisk og hjortedyr er mindre enn før i tiden. Sarek nasjonalpark er et godt eksmpel på hvordan naturen forvalter seg selv hvis den får være i fred for mennesket. Der finnes den samme elgrasen som i Norge, forskjellen er at den er en del større siden de aldri har blitt utsatt for jakt av betydning. Samme eksempler finner vi både med reinsdyr fisk osv. Jo Gjende skjøt store mengder villrein i Jotunheimen og han gikk alltid etter de flotteste dyra. Etter dette ble villreinstammen mindre og individene svakere. Når det gjelder klimaet kan det bli reinens bane uansett hvilken tiltak vi måtte finne på å sette inn.

Tror nok elgen i Sarek jaktes på like mye som andre elger i Sverige. Om det er forbud i Sarek-parken, så trekker elgen ut av området på høsten og inn i områder der det jaktes. At dyrene er store er bare ett resultat av at de lever lengre nord. Det er en kjent sak at dyrene blir større etter hvor langt nord de lever. De har også spesielt gode sommerbeiter og feter seg opp på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de jaktes ikke på. Det var et ut i naturen program som handlet om dette. De har i historisk tid ikke blit utsatt for jakt av hverken samer eller svensker, noe som resulterte i større og sterkere individer. En annen ting er at de av samme grunn ikke er redd mennesker og kan være svært skumle og overraske. Når jeg ser elg i skogen så stikker de av, men der kunne de komme løpende etter deg. Ikke alle dyr blir større til lengre nord du kommer. Svaldbard rein er mindre enn fastlandsreinen for ikke å gi for stort varmetap. Verdens største reinsart lever i skogen nesten helt ned til norøst USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å gjenta, så slutter jeg meg til Fuglehunden og OH sine innlegg om at gang-ferdsel vil forstyrre mer enn bilkjøring. Du har selv framhevet den gode luktesansen villreinen har. Det er ikke vanskelig å tenke seg at den vil bli temmelig stresset når kommer trekkende i retning stien og kanskje må snu og trekke med vinden... Ved bilkjøring legger en ikke igjen lukt på de 15km mellom E6 og Snøheim.

Når det gjelder andre argumenter som har vært diskutert her: "veien er stygg", "for mye folk" jfr 17.mai feiring og "mer villmark" så er det andre som har trukket fram disse. Siden, ifølge deg selv, villreinen er kronargumentet, har jeg sagt at alle andre argument bunner ut i vikarierende motiver. Folk vil ha fjellet på sin måte tilpasset seg selv og hvordan de mener naturen skal være og hvordan friluftsliv skal praktiseres. Bare les, både denne tråden og avstemmingen jeg satte opp vedr samme tema. Villreinen diskuteres knapt.

Du konkluderer altfor lett her, Svein. Garanterer at reinen merker deg på lukten selv om du sitter i bil.

Til sammenligning kan en se situasjonen på rv.27. over Venabygdsfjellet. Denne er f.eks. eneste fjellovergangs-vegen mellom Hamar-Elverum og E6 over Dovre som ikke er vinterstengt i dette langstrakte fjellområdet. I flere tiår har villreinen i Rondane vært oppdelt i to stammer, en i sør og en i nord. Denne vegen er barrieren for reinen, og det er sjelden å se rein i omkring vegen.

Jeg lurer bare på hvor du egentlig bør lete etter vikarierende motiver, Svein???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man jakte pga gener? Hvor dum er du egentlig. Bra du ike vet så mye om rein så slipper du å tenke så mye over ting. Hvis du parer elg i sarek med den vi har i norge så vil det bli lite med kalv du. Genene passer ikke. Og rein har dårlige gener pga liten stamme og innavl. Neste gang tenk før du svarer på tema du ikke vet stort om. Men det er sant at de med størst gevir blir skutt. Det er de som skulle gått igjen å para seg.

Du må da steike med være blåst :wink: Det er jo akkurat samme elgrasen. Har lest om et gammelt forslag om innføring av nordamerikansk elg til Norge for å få større dyr å jakte på. Dette ble det ikke noe av da de var redd de skulle parre seg med norsk elg og dermed utrydde vår elgart. Så det må nok mye større genetiske forskjeller til for at de ikke skulle fått avkom. Det samme gjelder Karibu, nordamerikansk rein som også er større enn vår rein. Du innrømmer til og med at det er de med størst gevir som blir skutt. Dine argumenter om forvaltning av reinstammen ved hjelp av jakt faller i grus :lol: Jeg tror du får lese litt om gener før du utaler deg om det temaet. I andre deler av verden er det ikke uvanlig at de flyr inn et individ av en art for å gjøre stammen genetisk friskere og motstandsdyktig. Da er det viktig å finne et individ som kommer fra et sted langt unna den andre stammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de jaktes ikke på. Det var et ut i naturen program som handlet om dette. De har i historisk tid ikke blit utsatt for jakt av hverken samer eller svensker, noe som resulterte i større og sterkere individer. En annen ting er at de av samme grunn ikke er redd mennesker og kan være svært skumle og overraske. Når jeg ser elg i skogen så stikker de av, men der kunne de komme løpende etter deg.

Du må ikke tro blindt på all "propaganda" som sendes i diverse program på NRK. Elgene har lange sesongmessige trekk. Sarek området er veldig frodig og attraktivt beiteområdet. Ikke rart om de virkelig store/sterke dyrene hersker i området og presser vekk svakere dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.