Gå til innhold
  • Bli medlem

Softhellpanelene i Lundhagsbukser


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

Har en Lundhags Avhu (1. gen) som er en tynn og fin herjebukse. Softshellpanelene på knær og bak er sorte, og tar til seg ganske mye varme fra sola. Panelene er og veldig tynne, så snu/fukt og til dels vind går veldig raskt gjennom. Kikka litt på Makke og de nåværende XXL-modellene, og kjente ingen forskjell på stretchpanelene. Makke skal i følge Lundhags selv ha bedre softshelstoff enn de øvrige modellene, men er det noen som har sammenlignet i faktisk bruk? Lysere farge er jo en fordel når det er varmt i været, men til vår/sommer/høst ville det vært en fordel om softshellpanelen var noe mer værmotstandige enn på gamle Avhu. Dog ikke vanntette, for Svalbard HD kan blir noe klam med de vanntette panelene den har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, ost said:

Avhu trodde jeg at er husmodell for XXL, basert på Makke. 

Jeg bruker Makke om sommeren og tidlig skuldersesong, Makke Pro på sen skulder/vinter. Betraktelig mer vindbestandig i Pro. 

Ja, Avhu er/var en modell levert til XXL. I likhet med Traverse, Mantjeh, Ramse, og noen nåværende Fulu-modeller. 

Makke Pro ser nice ut. Når Svalbard HD ryker nå jeg se litt på den.

Føler du at fukt fra snø, fuktig treverk og lignende trekker rett gjennom softshellen i Makke? Har en Fjellreven Älv som består av kraftig softshell med G1000-forsterkning bak og på knær. Trekker selvfølgelig noe vann, men ikke med den umiddelbare våte følelsen jeg får av Avhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg impregner mine Traverse V1 (Authentic) med Nikwax cotton proof på høsten. Jeg synes impregneringen også funker på softshell panelene. (Traverse 2 tror jeg har tynnere materialer)

Bruker vaskemaskinen siden den har eget "outdoor" program der middelet tilsettes etter en skyllesstopp uten sentrifugering.

Kan være verdt et forsøk på de du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Jeg impregner mine Traverse V1 (Authentic) med Nikwax cotton proof på høsten. Jeg synes impregneringen også funker på softshell panelene. (Traverse 2 tror jeg har tynnere materialer)

Bruker vaskemaskinen siden den har eget "outdoor" program der middelet tilsettes etter en skyllesstopp uten sentrifugering.

Kan være verdt et forsøk på de du har.

Hmm, ja. 

Tanken var mest å finne ut av om der er noen praktisk forskjell mellom softshellen på Makke og XXL-modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 24.10.2023 den 18.43):

Føler du at fukt fra snø, fuktig treverk og lignende trekker rett gjennom softshellen i Makke?

Ikke rett igjennom, men det er ikke noe skallbukse så det vil bli gjennomtrekk av fuktighet. Pro-buksa er langt mer vindbestandig enn vanlig Makke, og gir også følelsen av å være varmere, uten at den er noe mer foret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.