Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltmatte


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen år siden 4mm Evazote matte fra Exped. Dette ble et fast innslag på de kaldere turene, høst og vinter og mange tilfeller på sommeren. Men den gikk fort i stykker og jeg prøvde meg på Exped multimat. Fungerte greit men ikke mer siden det var flere  løse matter sydd løst inn i en duk. 

Spørsmål: Hvorfor er ikke en slik matte på si 2x3 meter sammensveiset/limt sammen med en tynn duk av nylon/polyester (den som ikke krymper eller utvider seg?) å få på markedet?! Om man ligger under en tarp på vinteren eller i en lavvo på høsten denne matten rett og slett genial. 

Sikkert ikke noen unik ide men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette skulle bli suksess om det kommer på markedet....??

Tar forresten patent på den her og nå🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kjenner til disse. Men Multimat er dyr  og unødig "komplisert". Exped Doublemat Evazote kan man rive i stykker med fire fingre. 

Spørsmålet var  hvorfor det ikke finnes en tynn og lett Evazote/skummatte forsterket med nylon eller polyester duk limt, eller "sveiset" på ene siden. En slik matte er jeg sikker på at hadde solgt som brød om folk hadde fått øynene opp for den. PÅ en vintertur kan du dekke til et stort område utenfor liggeunderlaget med et lett isolerende materiale. Eller hele bunnen på tomanssteltet. Veier ikke stort heller. Evazote multimat på 100x200 veier 260g.

Hmmmm kanskje jeg bare  fantaserer😄                                                            

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (9 timer siden):

Ja kjenner til disse. Men Multimat er dyr  og unødig "komplisert". Exped Doublemat Evazote kan man rive i stykker med fire fingre. 

Spørsmålet var  hvorfor det ikke finnes en tynn og lett Evazote/skummatte forsterket med nylon eller polyester duk limt, eller "sveiset" på ene siden. En slik matte er jeg sikker på at hadde solgt som brød om folk hadde fått øynene opp for den. PÅ en vintertur kan du dekke til et stort område utenfor liggeunderlaget med et lett isolerende materiale. Eller hele bunnen på tomanssteltet. Veier ikke stort heller. Evazote multimat på 100x200 veier 260g.

Hmmmm kanskje jeg bare  fantaserer😄                                                            

Det du egentlig ber om er 3-5mm neopren. Kjøpes på ebay eks. og limes eller syes sammen. ;) 
 

Finnes med nylon på ene siden eller begge sider.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at Multimat er produktet du er etter, selv om du sier det er for komplisert. Eventuelt så må man lage selv. Det kan ikke være det aller vanskeligste prosjektet om man lærer seg å sy teknisk materiale.

Jeg vurderer Multimat Duo selv, eller to stk. i så fall for å dekke liggeunderlag/teltgulvet (trio blir for smått), men lurer litt på teksturen i yttertrekk-materialet. Er det typ. teltduk eller mer som Exped down/synmat yttertrekk som er litt mer komfortabelt? Ellers er jo Jervenduk med vattering ovelegent til teltgulvbruket og gir en fin og lun følelse, men det er også super overkill og unødvendig tungt å dra på så lenge det kun blir brukt som teltgulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Engelsen said:

Det du egentlig ber om er 3-5mm neopren. Kjøpes på ebay eks. og limes eller syes sammen. ;) 
 

Finnes med nylon på ene siden eller begge sider.

Neopren er vel fryktelig tungt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kent-Ole Larsen said:

Takk for tips men, har prøvd slike.

De er glatte og blir fort slitt i stykker. De er også stygge😄

Mer en slik med lett skummaterial limt på:

https://www.ebay.co.uk/itm/403985302654?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110018%26algo%3DHOMESPLICE.COMPLISTINGS%26ao%3D1%26asc%3D20210609144404%26meid%3D1749f96bd0e04dd3b66c10a6cdb474c2%26pid%3D101196%26rk%3D1%26rkt%3D12%26sd%3D354852701525%26itm%3D403985302654%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DPromotedCompV5WithHighAdFeeWithKnnRecallV1PostRankerMode1%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c101196.m2219&amdata=cksum%3A4039853026541749f96bd0e04dd3b66c10a6cdb474c2|enc%3AAQAIAAABIG%2FKEDlqLdMpXK6LXw6GlU56Zw4wYURwylzXypLdrkDpqX4rhH%2FdtS8EQDFtwWB%2B%2BiGXe%2FXDQbbG4mzv%2Bu0HzH1k60NrMtDO437Ol2mqJWKeVYt6iobVHBVQiXZfR1KMIEpm%2FBVFWqn8wgUut3ixSJA9O69au75m4LC6bK%2Fq5t5IylQXFjfQ%2BMXDEsovBftzAoDQbHwNHj3SwLa%2F8wwtd3KCOjd%2BGP2V5h6iyhnyjptBF1HEGWLEVjP684yUgTT7oc6NBgbc4Y8G1cYzycSYPCFgQk711nIHJRjX8VGHGj%2BasPro3pEgej5GJH%2FX677hqW%2Br1PMs1ICUY4ZW17auGzmIb4oX2pSlhgTRwp3VFutJaOUJAqgmYwidoxRBJwArpQ%3D%3D|ampid%3APL_CLK|clp%3A2047675

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sneakyowl said:

Jeg tror også at Multimat er produktet du er etter, selv om du sier det er for komplisert. Eventuelt så må man lage selv. Det kan ikke være det aller vanskeligste prosjektet om man lærer seg å sy teknisk materiale.

Jeg vurderer Multimat Duo selv, eller to stk. i så fall for å dekke liggeunderlag/teltgulvet (trio blir for smått), men lurer litt på teksturen i yttertrekk-materialet. Er det typ. teltduk eller mer som Exped down/synmat yttertrekk som er litt mer komfortabelt? Ellers er jo Jervenduk med vattering ovelegent til teltgulvbruket og gir en fin og lun følelse, men det er også super overkill og unødvendig tungt å dra på så lenge det kun blir brukt som teltgulv.

Har brukt min Multimat mye, så bør vel ikke klage. Men at mattene ligger løst, må stadig rette de opp slik at de ikke bretter seg inn er tungvint. Det er også flere matter med mellomrom som gjør isolasjons effekten dårligere. Blir også fort våt/klissete på grunn av dette. 

Neste blir kanskje Evazote doublemat med en gammel tarp limt på. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (3 timer siden):

Neopren er vel fryktelig tungt? 

Ikke den neoprenen jeg har kjøpt fra e-bay. Mener jeg kjøpte 2-3mm tykk. Velten tilsvarer ca mykt skumunderlag med små luftceller.

Ellers er det mange som bruker isolasjonsmatter fra byggevaren, som i teorien er billig celleplastunderlag man skjærer til og teiper sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.