Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørretfiske i Jølster og Aurefestivalen


Gabs88

Anbefalte innlegg

Jølster skryter på seg at Jølstravatnet, og vassdraget kanskje er det beste ørretfisket i hele Europa.

 

Til de av dere som har fisket der, var det bra? Er det slik at man klarer å få fisk fra land eller er det bare dorging som gjelder?

 

Er det mye fisk? Variert størrelse? Eller bare storfisk?

 

Og ikke minst, hvordan er det der sent i Mai og tidlig i Juni, omtrent når Aurefestivalen arrangeres.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så lenge siden jeg var der at svaret mitt egentlig ikke er verd noe, men vi hadde godt fiske fra land i og nær innløpsosene på forsommeren. 
Ellers er det jo elvefiske i Jølstra som gjelder. Fantastisk fiskeelv! Det er (eller var i alle fall) fisk i alle størrelser i vannet, men storørreten må man helst i båt for å få, men kan også fås i osene om man er heldig. 

Google jølstermetoden. Det er veldig effektivt og spennende markfiske i strømmende vann. Det forutsetter vading, for man kaster ikke langt med så lett agn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 4/24/2023 at 11:32 AM, Lompa said:

Et så stort uttak borger også for fin snittstørrelse på fisken. 

Prøvde meg nå de siste dagene, ikke så mye å skryte av for min del. :(

1 fisk og et napp i Jølstravatnet. Prøvde meg med Packraft i et annet vann i nærheten, der ble det en fisk som var på men som ble mistet. Den ene som ble med hjem var blek i kjøttet og veide ca 400g, smakte også veldig godt etter at den var røkt. :)

Er nok litt tidlig enda, men tenkte å prøve meg på nytt 27-29 Juli. :) Kanskje ting går litt bedre da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.