Gå til innhold
  • Bli medlem

Denali


pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Tur til Denali (McKinley), 6194 meter må meldes/søkes nasjonalparken minst

60 dager i forkant. Sesongen er mai og juni. Det er derfor på tide å starte

forberedelsene nå, dersom turen skal skje til våren.

Jeg legger ved noen bilder fra min tur ifjor, en kort og en fullstendig (lang)

turrapport kan leses (begge er illustrert med mange bilder) på:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Petter

post-237-13347444997_thumb.jpg

post-237-133474449988_thumb.jpg

post-237-133474450004_thumb.jpg

post-237-133474450012_thumb.jpg

post-237-133474450019_thumb.jpg

post-237-133474450028_thumb.jpg

post-237-133474450036_thumb.jpg

post-237-133474450046_thumb.jpg

post-237-133474450056_thumb.jpg

post-237-133474450065_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dersom man har litt erfaring og organiserer dette selv, behover

det ikke bli saa galt. Vi brukte omalg 10.000 per person paa

flytur Bergen -> Anchorage -> retur. I tillegg brukte vi i underkant

av 10.000 til som da dekket ALT det andre, inklusive en ekstra uke

i staten Washington (og 2 fjell der), se tur-rapport. Hele turen varte

noyaktig 4 uker, saa de siste 10 kan tenkes paa som 2.500 per uke.

Det koster jo litt en maaned uansett hva/hvor man gjoer/er..

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det ikke er så vannvittig dyrt.

Du kommer ikke utenom flytur (7.000-10.000), flytur basecamp 2.000-3000 og noen parkgebyrer og transport til og fra Talkeetna (1000-2000).

Men hvis du ikke regner med innkjøp av utstyr (som er jo en investering i framtid) er det stort sett det. Man klarer ikke å bruke en krone eller dollar på samme turen. 30 dager i telt er ganske rimelig.

Du får kjøpt rimelig utstyr i anchorage. Jeg husker ikke navnet på butikken men folk der borte vet m den. Derimot får du ikke kjøpt en dritt i talkeetna. det må dere husker før dere dra dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det ikke er for sent allerede. Av miljømessige grunner er det nå lagt begrensninger på antallet tillatelser. Jeg lurer på om det er 1500 eller noe sånt og det er godt mulig alle er forlengst tatt.

Denali står uansett på min "vil ha"-liste. Jeg tror jeg hadde vurdert å akklimatisere på forhånd, eksempelvis i Colorado eller i Kaukasusfjellene. På denne måten slipper man 25-30 dager i telt sammenhengende, man kan akklimatisere seg på et ikke fullt så sykt kaldt sted og man får litt variasjon ved å besøke to ulike fjellområder. Å fly via Colorado og bli der en halvannen uke koster neppe mer en et par tusinger ekstra. Flybillett til Georgia fra Oslo t/r koster 5 lapper (med et sivilisert flyselskap) hvis man er tidlig ute. Equador hadde kanskje vært enda bedre (varmere vær, høyere fjell, samme tidssone, men dyrere flybilletter).

Utrolig flotte bilder forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik,

Det er nok ikke for sent. Det var snakk om maks 1500 permits en regel

som skulle starte i 2007. Imidlertid er det ikke noe info om dette iaar paa

den offisielle lenken (som man finner i min tur-beskrivelse). Det er derfor

sannsynlig at tiltaket har blitt utsatt.

Uansett, det har ALDRI vaert sokt om saa mye som 1500 "permits" tidligere,

rekorden er omlag 1300, den rekorden ble IKKE satt ifjor. Med andre ord,

det er ikke sannsynlig at dette er et praktisk problem i de neste aarene, selv

om tiltaket faktisk er satt iverk (noe som jeg ikke kan se er sannsynlig..)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde vurdert å akklimatisere på forhånd, eksempelvis i Colorado eller i Kaukasusfjellene. På denne måten slipper man 25-30 dager i telt sammenhengende, man kan akklimatisere seg på et ikke fullt så sykt kaldt sted og man får litt variasjon ved å besøke to ulike fjellområder.

Ikke fordi jeg har tenkt meg til Denali, men hvorfor trenger en så lang akklimatiseringstid der, når en kan bestige Kilmanjaro som bare er mellom to- og trehundre meter lavere, på fire fem dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har vært på noen av dem, så har jeg fått det for meg at det er som følger:

Selv om Denali kun er 200m høyere enn Kilimanjaro må man ta akklimatiseringen mye mer alvorlig. Det skyldes:

- Luften er tynnere i artiske strøk enn langs ekvatoren

- Oppstigningen er mye tyngre (snø hele veien istedenfor bar mark).

- Man sover i telt, ikke hytter, noe som for enkelte gjør at man ikke sover så godt og ikke akklimatiserer seg så fort.

- Man tar med seg mat og brensel for 3 uker og må bære det selv.

- Man må drasse med seg det tyngste og verste vinterutstyret.

- Været kan være dårlig noe som tærer på kreftene.

Dette er to helt forskjellige fjell og Kilimanjaro er en tur i parken i forhold til Denali.

Man kan ikke ta noen sjanser. Sitter man først fast oppe i høyden pga av en storm og uten at man er bra nok akklimatisert så har man et problem. For å ha noen krefter igjen på toppdagen må man være godt akklimatisert og også ikke helt utslitt etter å ha labbet gjennom snøen i dagesvis i stor høyde og i kaldt vær. Da kan det være greit å være akklimatisert på forhånd, ha med seg mat og brensel for f.eks. kun 2 uker og ikke bli utslitt av bære- og transportetappene (fordi man allerede er akklimatisert for den høyden).

En annen sak er at det fleste, etter min mening, bruker for kort tid på Kilimanjaro. Man bør ikke ta toppdagen før dag 7, det vil si minst 6 dagers akklimatisering mellom 3000 og 5000 m før man tar toppstøtet. Når folk kun bruker 4-5 dager så er det ikke rart så mange ikke kommer seg opp og enda fler klager over hvor slitsomt det var. (Selvfølgelig vil enkelte som er i meget god form, og også akklimatiserer seg lett, ikke ha problemer med kun 4-5 dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

.

Erik er inne paa mange faktorer, jeg var der ifjor og kan kanskje

komme med noen oppfatninger:

1) Denali regnes (nest etter Everest) som den nest toffeste/vansklige av

de 7 summits.

Erik har rett i at Kili er "a walk in the park" sammenlignet med Denali

2) Hoyden (dvs lufttrykket) kan svare til 2-3 hundre meter hoyere enn Kili, i mai dersom am

dette skyldes den lavere temperaturen, ikke mye annet som det svirrer mange

rykter om.

3) Jeg tror likevel ikke at akklimatisering paa forhaand er spesielt smart,

cdette skyldes flere forhold:

a) I Colorado er det sno i mai dersom man skal over 3500 meter og det maa man dersom

man skal akklimatisere..

:roll: Vaeret er en viktig faktor paa Denali, man risikerer aa ligge vaerfast UTEN flyvaer i flere

dager i Talkeetna, dette er bare noen faa hundre meter over havet og man kan lett

miste akklimatiseringen mens man venter paa flyvaer..

c) Transportettappene op til Basin camp paa ca 4300 meter tar tid, denne tiden kan med

fordel brukes tilaa akklimatisere under veis.

d) Uansett maa / boer man vente i Basin Camp for aa faa et BRA vaervindu. Dette gir mer

akklimatisering i en god hoyde , 4300 meter er BRA for akklimatisering..

4) Ellers er jeg HELT ENIG med Erik i at folk flest bruker for KORT tid paa Kili, jeg ahr vaert

paa endel hoye fjell og aldri sett flere hoydesyke ennpaa Kili, dette skyldes stort sett

for rask oppstigning. Mange syke som faar turen delvis odelagt, kunne hatt en MYE bedre tur

dersom man hadde lagt paa 1-2 dager ekstra...

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper de betraktninger dere har kommet med. Jeg hadde også hørt om dette med lufttrykket, og dette har jeg stusset på. Da Denali ligger nærmere jordsentret (pga flattrykt jord), skulle en forvente sterkere tyngdekraft og dermed høyere lufttrykk enn på lavere breddegrader.

Jeg er fullt klar over at Kilimanjaro er en tur i parken i forhold til Denali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.