Gå til innhold
  • Bli medlem

Ylle underställ


Håkan S

Anbefalte innlegg

Vilka materialblandningar och Ḱonstruktionerˋhåller längst samt vilka är varmast de mest exklusiva har ´ribbstickning´eller kanaler på insidan kostar ofta dubbelt mot de enklaste.

I sommras hade jag ett xxl köpt ställ blått med lite mönster som det blev mycket små hål i ev av slitage av ryggsäck men även på ben 80/20 enkelskikt.

Nu köpt Ulvanng med syntet närmast kroppen och 80/20 merino/syntet ytterst gick runt med båda inne och kände ej någon skillnad i värme ej vägt men ev nya lite tyngre men borde väga mer och isolera sämre med syntet innerst ifh till vikt ev måste man ha vindtätt skikt även vid test inne för att märka någon skillnad.

Kan ev vara så att med syntet innerst vid tex träning med högre värme alstring fungerar bäst och vid tex fjälltur så är merino bäst?

Men tid åkt jag mkt med´tävlingsskidor´då fungerade syntet bra med ett tunnt linne i´ polöst´ syntet material som tog upp svett ovanpå och ett ställ med vindtäta skikt framtill och mer ventilation på ryggen bra även vid -10-15 gr men krävde att man bytte kläder eller dushade före man körde hem.

På vår vinter då jag endast varit på tur i fjällen så kan ju 100% syntet duga och ev ylleställ på natten om man sover i tält.

Men om man kommer till ett vindutsatt område får man åka utan rast till lä eller ha en jacka med sig ev vindsäck om man ska ta matrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Woolpower 200g når det er kaldest. For meg fungerer det ned til -25 med kun skall utenpå. Men selvfølgelig ikke nok om en skal stå på isen og se på en bandykamp i den temperaturen.

Er slitesterkt, blir litt slappt, og man vinner definitivt ikke "ta seg godt ut foran peisen" konkurransen i det.

 

I temperaturer fra -5 til -12 bruker jeg HH Lifa Merino. Med mindre det er kraftig vind holder det med en tynn vindjakke/skijakke. Det doble laget stopper "restvinden", dvs i raske nedoverbakker opplever jeg ikke at "blåser inn" på samme måte som en trøye med bare ett lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en del forskjellig. Tynt, tykt, netting, ull, syntet og ekstra tykt polartec.

Spør du meg gjør alt omtrent samme nytten, uansett pris. Jo tykkere det er jo varmere er det, og jeg synes både ull og syntet er omtrent like varmt når det er blitt fuktig også.

Ull lukter mye mindre enn syntet, syntet tørker kanskje en anelse fortere.

Forskjellen mellom de to ellers er svært liten, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ulvang (för övrigt mkt trevlig och duktig  person)jag har på prov är 200 gr 50 fifty 2.0 det andra beg har ett dam namn,att ull luktar mindre så länge det ej är genomvått och får vara så ett tag.

På 16 D tror jag att jag max tvättade 1 g ev ej men en fleec tröja luktade hemst och fick tvättas som ni såg på bilderna jag har på turrapporter ev pga att jag anv det enbart direkt mot kroppen och det var varmt några dagar i början på turen.

Nästa gång troligen syntet ställ på sommaren men ev pga att syntet vid träning tvättas varje gång och vid vandring så ofta det är torkväder ev det gamla i ull och micro T-shirt anadas med små hål i tyget.

Syntet har jag fått några enklare varianter i Julklapp men betydligt sämre än de HH jag har el Craft och endast en Lifa som luktar trots tvätt och vädring ev någon nedbrytning i materialet men då 10-tals år gammal.

(Utanför ämnet kan jag nämna att en skjorta i fint Linne tyg är det bästa köpet någon gång att ha på sommaren svalt och luftigt,)

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.