PopulĂŠrt innlegg REJOHN Skrevet 6. oktober 2021 PopulĂŠrt innlegg Skrevet 6. oktober 2021 Regn, vind og regnbuer. Tiden gĂ„r fort, og plutselig er vi oktober, og hĂžsten er nesten over. Vinteren stĂ„r for tur. Oktober er en mĂ„ned hvor det hvert Ă„r er frost og snĂž noen dager. Som oftest forsvinner snĂžen ganske fort, og om det er frost, sĂ„ tiner det pĂ„ dagen og fryser pĂ„ om natten. SĂ„ lang i Ă„r har det ikke vĂŠrt antydning til frost. Det har muligens vĂŠrt en dag hvor det har vĂŠrt ned mot null pĂ„ natten, men ikke mer enn det. Det er ikke vinter, men vinteren kan komme pĂ„ et kort besĂžk. Det er sĂ„ avgjort heller ikke sommer. Vind og regn og lav temperatur er ikke Ă„ spĂžke med. YR blir brukt til Ă„ bestemme dagen for tur. Yr vartet opp med «ekstremvarsel». Vind med storm i kastene og nedbĂžr i mengder. Store mengder. Det kunne se ut som det var et «vĂŠrvindu» bĂ„de pĂ„ lĂžrdag og mandag. For sĂžndagen var vĂŠrmeldingen skikkelig trist, med vind og regn. NĂ„ kunne det passe bra med en litt lengre tur innover. Det har ikke blitt sĂ„ mange ganger jeg har fĂ„tt anledning til Ă„ bli flere netter pĂ„ BlĂ„fjellenden. En dag ekstra ville ogsĂ„ gi meg anledning til Ă„ fĂ„ gjort noen av jobbene som har ligget pĂ„ vent. Etter som Ă„rene gĂ„r blir det mer og mer klart at «overskuddet» fort blir brukt opp. Jobbing etter Ă„ ha gĂ„tt innover â en tur pĂ„ to og en halv time - med tyngre sekk en vanlig, er tungt. Selv uten «vintervĂŠrmelding» ble det til at jeg kledde meg med vinter klĂŠr. Det vil si lang under og ekstra lag mellom ullblusen og Gore-Tex jakken. I sekken lĂ„ det vind og vanntett lue, og vanntette hansker. Lette, tynne strikke hansker, er alltid med, som regel flere par. Jeg blir lett kald pĂ„ hendene, og da er tynne hansker greie Ă„ ha med. Det regnet sĂ„ vidt pĂ„ parkeringsplassen, men temperaturen var i nĂŠrheten av ti grader. Det var i hvert fall ikke vinter. Vinden kom fra sĂžr, og jeg ville fĂ„ vĂŠret bakfra. Det er i grunnen greit Ă„ ha vĂŠret fra den siden. Det blir liksom en litt bedre tur da. Etter en skikkelig tĂžrr sommer var det nĂ„ kommet en god del regn, mer mer skulle det bli. Det var greit Ă„ komme fram, men jeg gikk forsiktig. Det var glatt i sorpa. Et stykke oppover kom det regn, men ogsĂ„ sol. Jeg fikk fĂžlge av regnbuer en god del av turen over heia, det var med andre ord regn og sol om hver andre. Det kom en gjeng i mot. Tre karer med tunge sekker, de hadde valgt Ă„ overnatte inne i stede, som planlagt, i telt. PĂ„ turen fra FlĂžrli til BlĂ„fjellenden hadde de vĂŠret midt i mot, og var bĂ„de vĂ„te og kalde da de kom til hytta og valgte Ă„ overnatte inne. Jeg var ikke spesielt vĂ„t eller kald da jeg mo ned til BlĂ„fjellenden. Mor og datter hadde kommet fra Sandvatn, og de hadde hatt mye dĂ„rligere vĂŠr enn meg. Det hang vĂ„te klĂŠr lagvis rundt ovnen. Jeg jobbet bĂ„de lĂžrdag etter turen inn, og en god del av sĂžndagen. En del arbeid som har ligget ugjort, ble endelig tatt tak i. Det kom noen nye lemmer i stien mot Hunnedalen, og skille«gardiner» pĂ„ hemsen i annekset kom pĂ„ plass. I tillegg ble det ogsĂ„ en runde med rydding og renhold. Det regnet natt til mandag, og pĂ„ morgenen var det grĂ„tt, uten en glĂžtt av lysning i skydekket. Jeg savnet virkelig vĂŠrmeldingen. Det kunne vanskelig bli stor verre, sĂ„ jeg ventet noen timer. Det ble opphold inne i mellom, sola kom faktisk igjennom, men det varte ikke lenge fĂžr det igjen regnet. Tilsynelatende ble det bedre etter hvert, og jeg bestemt meg for Ă„ ta ut neste gang det kom en lysning i sĂžr. Jeg fikk nesten opphold opp bakken, men over heia ble det vind, regn og sure forhold. VĂŠret kjennes alltid mer om det kommer rett i mot og regn og vind kjennes i ansiktet. Selvsagt kom det skikkelig slagregn pĂ„ det hĂžyeste punktet. Det dĂ„rligste vĂŠret kommer alltid Ăžverst. Heldigvis ble det omtrent opphold det siste stykket mot bilen, og jeg slapp Ă„ sette meg inn med regn rennende fra klĂŠrne. En flott oktobertur, nĂ„ gjelder det bare at snĂž og frost holder seg vekk en stund til, slik at det blir mulig med flere turer innover i Ă„r. 10 Siter
REJOHN Skrevet 6. oktober 2021 Forfatter Skrevet 6. oktober 2021 latitude skrev (1 time siden): SĂ„ flott đ latitude Mange takk. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.