Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivy bag fra Helsport


Dompappen

Anbefalte innlegg

Hei

Søkte litt og fant ikke en tråd for dette. Så jeg oppretter en ny!

Noen som har erfaring og bruker denne på tur?

Jeg har brukt fjellduken til helsport i mange år og dette har funker veldig fint. Men tenker på kjøpe en ny og større duk primært for korte pauser og som nødbivuakk i dårlig vær. Noe som jeg også kan bruke på dagsturer uten telt og sovepose.

Det jeg lurer på er:

1. Er det muligheter til å fyre med stormkjøkken/gass?

2. Hvor mye vann og vind tåler den?

3. Hvor mye plass er det, om du sitter alene får du med sekk og utstyr inn i den?

5. Er det mulig å overnatte i den om det er dårligvær og du ikke har tilgang til noe annet?

Tar også i mot tips om lignende produkter, men ikke tarp eller telt. Dette har jeg fra før.

https://www.helsport.com/no/telt/tarp-presenning/ly-bivy-bag/?code=7029981035699

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dompappen skrev (28 minutter siden):

Noen som har erfaring og bruker denne på tur?

Jeg har denne og bruker den til pauser og som nødbivuakk i sekken.

Dompappen skrev (28 minutter siden):

1. Er det muligheter til å fyre med stormkjøkken/gass?

Jeg ville aldri fyrt opp primus inni sekken. Tror ikke ventilasjonen er god nok, pluss høy risiko for antennelse pga løs duk. Du kan lett stikke hender og hode ut av glidelåsen og betjene primusen slik. 

 

Dompappen skrev (28 minutter siden):

2. Hvor mye vann og vind tåler den?

Vanskelig å si noe konkret. Det er jo en vindsekk, så den er laget for overlevelse under dårlige forhold. Opplevd varme vil nok variere med ventilasjon (hvor tett du strammer til). 

Dompappen skrev (28 minutter siden):

3. Hvor mye plass er det, om du sitter alene får du med sekk og utstyr inn i den?

Jeg synes faktisk posen er litt for stor for bruk av én person. Når det blåser blir det mye "ekstra" duk som blafrer og støyer.

Jeg har også den mindre utgaven "Helsport Bivy Bag", som jeg foretrekker når jeg er alene. Plass til to i den også, men det blir trangt og lite plass til bagasje. Her er det imidlertid bare to "luker", slik at man ikke får ut hode og to hender samtidig slik som i glidelåsen på LY. Derfor har jeg noen ganger brukt denne "opp ned" med beina ned i sekken og stramming rundt livet.

 

Dompappen skrev (28 minutter siden):

5. Er det mulig å overnatte i den om det er dårligvær og du ikke har tilgang til noe annet?

Vindsekker for overlevelse er jo damptette. Så du overlever, men får nok problemer med kondens. Den har jo ingen isolasjon, så det kan bli en kald opplevelse, spesielt hvis du heller ikke har underlag mot bakken.

For bruk alene (evt ren overlevelse med to) må jeg nok si at jeg foretrekker den mindre utgaven:

https://www.helsport.com/no/telt/tarp-presenning/bivy-bag/?code=7029988410086

En annen fordel med den større LY er at pakkposen sitter fast i duken og derfor ikke blåser bort.

 

Endret av eirikur
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.