Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åsnes Sondre skidor anv lite men kört/plogat i några preparerade backar så lite slöa stålkanter.

Hur vassa behöver stålkanter vara känns lite runda där de slits vid plogning jfr med bakom bindning.

Hur slipa om ej har kantslip.

 

Skrevet (endret)
Håkan S skrev (16 minutter siden):

Åsnes Sondre skidor anv lite men kört/plogat i några preparerade backar så lite slöa stålkanter.

Hur vassa behöver stålkanter vara känns lite runda där de slits vid plogning jfr med bakom bindning.

Hur slipa om ej har kantslip.

 

Jeg har stort sett kjørt i årevis på mine fjellski og alpintski i isete bakker uten å trenge å slipe stålkantene.

De skal bli veldig sløve før sliping er nødvendig er min erfaring. Men jeg driver kun på hobbybasis, konkurransekjørere i alpint får nok skiene behandlet mellom hver konkurranse.

Jeg tør påstå at fjellski/turski aldri trengs å sliper, før de gir deg problemer. Ploging, skrensing og svinging på hard is er ingen problem.

De trenger ikke å være superskarp til vanlig turbruk, da er det lettere å skade seg.

Helt framme og bak på skien skal stålkantene være litt sløve slik at ikke skien hekter seg for lett.

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

Gir som regel kantene et drag og to regelmessig, og gjerne i kombinasjon med et lag voks. Sistnevnte er ekstra viktig nå når slush-sesongen nærmer seg 🙂

Slik sesongen har vært her i sørvest, med tildels lite snø og avblåste partier, blir det endel bruksmerker. En rift i stålkanten er merkbart under kjøring på fast snø og kan like gjerne fikses med en gang. Som med en kniv er er det enklere å holde kantene skarpe med regelmessig vedlikehold enn å måtte sette dem opp på ny når de har mistet formen helt. Da resulterer det gjerne i at du må fjerne ekstra mye materiale fra stålkanten for å få den rette vinkelen (selv bruker eg 87/0,5 grad på side/basekant på randoskiene). Men for en fjellski kan nok basekanten legges enda litt slakere.

Swix har noen enkle filer med mal/anlegg som ikke koster skjorta, og som fungerer helt greit. Kan til og med tas med i sekken på flerdagsturer. Litt lengde på mal/anlegg er til god hjelp for å holde retningen.

Skarpe stålkanter (uten rust...) er et must for å trø til litt ekstra i svingen eller i bratte traverser på panserføre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.