Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski for nybegynnere.


Shaug

Anbefalte innlegg

Min måte å gå toppturer på har hittil vært å gå opp med fjellski/truger, feste skiene på sekken og stå på snowboard ned igjen.

Men jeg har i senere tid blitt mer og mer interessert i å lære meg telemark. Og er med dette ute etter en "nybegynnerpakke" som jeg kan bruke til toppturer. Gå opp og stå ned, uten å måtte drasse med det tunge brettet.

Noen som har noen anbefalinger av ski/bindinger/sko? Som ikke er altfor dyrt. Jeg lurer på om det kanskje kunne holdt med noen kraftige fjellski. Men jeg er ikke sikker.

Som sagt jeg er ny på dette feltet. Mine ferdigheter på ski er ca "norm"

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leser litt rundt på forumet og finner mye interessant. Men ingenting som svarer på spørsmålet mitt.

Jeg tror ikke du har lett så veldig godt da, men jeg kan gjøre et forsøk. :D

Som nybegynner på telemark mener jeg det er viktig å ikke plage seg selv alt for mye. Å beherske telemarkteknikk i bratte bakker er en stor nok utfordring i seg selv, og det finnes nå et godt utvalg av utstyr som egner seg for å kjøre fort og bratt med telemark.

Da snakker jeg om relativt brede (alpin)ski, med kraftige bindinger av wire/platetype, samt høye plaststøvler.

For å få maks utbytte bør disse delene passe godt sammen. Hvis du skal gå mye bortover, og/eller ikke skal kjøre så bratt nedover, så kan du godt vurdere fjellski, gjerne sammen med et par lærstøvler (Varg Skavl el.lign). Det fungerer, men hvis det er nedturingen som er motivasjonen så ville jeg valgt kraftigere utstyr. Det er også mye mer morsomt hvis du vil kjøre litt i skianlegg.

Jeg mener støvlene er den viktigste delen når du begynner. De skal passe foten din. Prøv forskjellige støvler og kjøp den som passer best. Jeg ville satset på en støvel som gir bra med støtte, men samtidig ikke er altfor stiv. Scarpa T2X, Crispi CXP/XP, Garmont Syner-G/Ener-G er aktuelle modeller. Scarpa hvis du har smal fot, Garmont hvis den er bred. Jeg har Crispi-føtter :)

Legg penger i støvler, så kan du heller kjøpe et skipar med bindinger brukt til å lære på. Skiene bør ikke være noe særlig lengre enn deg selv, og kan gjerne være rundt 80mm på midten, men det er egentlig ikke så nøye. Bredere ski flyter letter i løssnø, men kan være tyngre å kante. Om bindinger finnes det også mange meninger, men det tror jeg er en vanesak. Rottefella Cobra, G3 Targa, Linken og andre er stort sett gjennomtestede bindinger som fungerer. Siden du vil bruke dem på tur er det jo greit at vekten er lav. Hæl-løftere bør du også ha til bindingene. Og så feller.

Den nyeste trenden på binding-fronten er telemark-bindinger med gå-modus for oppoverturen. Disse er festet med et ledd foran på bindingen, slik at det ikke er noen motstand fra støvel og binding på vei opp. Før nedturen låses bindingen ned, og bindingen fungerer som en vanlig telemark-binding. Selv sverger jeg til slike bindinger, etter å ha brukt det i fjor. Her ventes Rottefella å komme med en tour-plate til Cobra-bindingen, mens de som finnes nå er G3 Targa Ascent, Black Diamond O1 og 7tm Power Tour.

Hva er Randonne?

Det er fransk, for "kan ikke stå på telemark". :wink:

Fra spøk til alvor, det er alpine tur-bindinger, som fungerer med løs hæl på vei oppover, på samme måte som forklart over. På toppen låses hælen ned, for å kjøre ned med alpinsvinger. Best egnet for å gå bratt opp, og kjøre bratt nedover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget utfyllende svar.

Jeg har fjellski, så tror jeg går for en ren telemarksski. Med en god støvel.

Satser på å kjøpe ny støvel, og brukte ski/bindinger.

Vil ikke legge så sinnsykt mye penger i den første pakken. Kan heller kjøpe fetere utstyr når jeg begynner å få litt peiling.

Finnes det telemarkski for nybegynnere? som feks er lett å svinge med, lav vekt etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellski, så tror jeg går for en ren telemarksski. Med en god støvel.

Satser på å kjøpe ny støvel, og brukte ski/bindinger.

Vil ikke legge så sinnsykt mye penger i den første pakken.

Bindinger kan du flytte over til den nye skia du kjøper. Jeg ville kjøpt en stødig og god/stødig binding påmontert ei ikke altfor høy plate. Og heller byttet ut til tykkere plate når du var klar for å kante skiene tøffere. 20mm er sånn midt på treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt Linken bindinger fra en kompis. Han sier at jeg skal bare smelle til og kjøpe de med en gang.. De skulle visstnok være bra.

Men hva bør jeg gjøre? Kjøpe en "billig" pakke eller smelle til med skikklig utstyr med en gang?

Noen anbefalinger på ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt Linken bindinger fra en kompis. Han sier at jeg skal bare smelle til og kjøpe de med en gang.. De skulle visstnok være bra.

Men hva bør jeg gjøre? Kjøpe en "billig" pakke eller smelle til med skikklig utstyr med en gang?

Noen anbefalinger på ski?

Linken er ihvertfall en torsjonsstiv og kraftig binding som ikke vil utgjøre noen begrensning i forhold til ski og teknikk.

For å kunne anbefale en ski burde man egentlig vite litt mer om høyde, vekt, fysikk og ikke minst hvilke snøforhold man stort sett har Men generelt vil en relativt myk ski med rund fleks passe bra til telemark. En stivere ski krever mer tyngde, fart eller krefter for å svinge. En (for) myk ski vil derimot føles ustabil og blafrete når man kommer opp i fart, og på vanskelig føre.

Noen populære modeller: Rossignol B2/B3, Dynastar Legend 8000, Atomic TM:X/Kongur..

Helt sikkert mulig å finne noen bra tilbud på fjorårets ski, som ofte bare har endret utseende til årets modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rossignol B3 er ein god allround ski som er like god i lausnø og fungerer godt i eit skianlegg. Dei er ikkje so veldig tunge og dei er ganske lettkjørte..Eg ville kjøpt G3s targa accent telemarkbindinger med "gåmodus" lette å gode bininger..Ca pris for ski og bindinger er rundt kr 8000(fullpris).Men det er muleg å få dei mykje billigere vis du bestiller dei fra utlandet..Gode å trygge internett sider her er:www telemark-pyrenees.com og www.sport-conrad.com..da har du ein god start på din telemarks karriere..god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg så noen Fischer Boundless Wax ski i dag... 2900,- Har aldri sett de før, men de har hvist eksistert noen år.

Aner ikke kvalitet men lett va de! Noen som har prøvd de? Så det va noen få innlegg her på forumet, men det va tynt!

Jeg sverger no fortsatt til truger og snøbrett til de rene topp-turene, så jeg går nok for Åsnes Combat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått skiutstyret på plass, kan jeg anbefale telemarkstur til Store Ringstind i mai/juni. Det finnes ikke mange bedre opplevelser en mann kan ha (med klær på).

Jeg har kjøpt meg nytt toppturutstyr for vinteren. Rossignol B3/Linken/Scarpa T2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.