Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytteluksus!!!


Rune

Anbefalte innlegg

Hehe... nå var det vel ingen som tok poenget mitt... Jeg definerer det som en enorm luksus å ha 12 kvm på høyfjellet der det er BYGGEFORBUD i dag. Det er en privilegium som enhver kan misunne. Det er langt mer overkommelig å bygge ei 200kvm hytte i et regulert hyttefelt, økonomi hensyntatt. En slik størrelse går under betegnelsen "palass", selv om størrelsen vel er normal ifht reguleringsplaner rundt omkring. Selv om den gjengse hyttestørrelse om dagen er langt mindre enn dette.

Og dette har lite eller ingenting med fete bankkontoer å gjøre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vi er forskjellige. Friluftsliv er MYE MER enn snøhule, 12kvm og utedriter. Størrelsen på hytta, eller bekvemlighetene man har der, forteller absolutt ikke noe ifht hvordan man verdsetter friluftslivet....

Husker jeg var i radiodebatt om dette. Der mente programlederen at hvis en ville drive friluftsliv fra godstolen foran peisen med panoramavindu utover vidda, så kunne vel ikke jeg kommer her og komme her... Jeg tror at dette kaoset som nå slippes løs i fjellheimen absolutt forteller noe om hvordan man verdsetter friluftslivet. Bjørkebeltet bygges i stor grad ned, alpinanleggene er så store at vann/strøm rasjoneres i bygda osv.

Friluftsliv og verdier har allitd vært omdiskutert i dette landet, men selv i Stortingsmeldingen om friluftsliv er det fremhevet at det skal være ENKELT og IKKE-MOTORISERT. Næss og Faarlund sitt uttrykk "å gå inn i naturen" burde gi oss noen hint om hva som ligger i friluftslivet. Dessverre er det et så positivt ladet begrep, at alle vil eie det. Omtrent som "frihet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var i radiodebatt om dette. Der mente programlederen at hvis en ville drive friluftsliv fra godstolen foran peisen med panoramavindu utover vidda, så kunne vel ikke jeg kommer her og komme her... Jeg tror at dette kaoset som nå slippes løs i fjellheimen absolutt forteller noe om hvordan man verdsetter friluftslivet. Bjørkebeltet bygges i stor grad ned, alpinanleggene er så store at vann/strøm rasjoneres i bygda osv.

Friluftsliv og verdier har allitd vært omdiskutert i dette landet, men selv i Stortingsmeldingen om friluftsliv er det fremhevet at det skal være ENKELT og IKKE-MOTORISERT. Næss og Faarlund sitt uttrykk "å gå inn i naturen" burde gi oss noen hint om hva som ligger i friluftslivet. Dessverre er det et så positivt ladet begrep, at alle vil eie det. Omtrent som "frihet".

6 timer i skitrekk er fullverdig boltring i friluft etter min mening. Om man da avslutter kvelden i ei hytte på 100kvm etter en deilig dusj og en bedre middag forberedt på annet enn bål; gjør det en til at man verdsetter friluftslivet mindre?? Eller om man bruker hele dagen i oppkjørte løyper, tar kortere eller lengre dagsturer med hytta som base (hele året), går skogsturer på flere timer og plukker sopp eller bær, eller går på jakt med hytta som base?? Står i elva hele dagen for å vente på ruggen?

Jeg ser overhodet ingen sammenheng mellom størrelsen på hytta og hvordan man liker eller bruker naturen.

Stortingsmeldingen, tull. Mitt friluftsliv på Smøla (et par tre uker i året) innbefatter båt med påhengsmotor, vi drar ut på stordønningen for å få storfisk. DET er FRILUFTSLIV fullverdig med noe som helst annet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Enig der.

Friluftsliv er friluftsliv, om du omså drar Canada på tvers med natoplanker og ludvigsekk eller drar på en lengre skutertur med siste nytt fra Yamaha eller Ski-Doo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

Mitt poeng er at friluftslivet smalner med den utviklingen vi ser nå:

Jeg kan være med på at 6 timer i skianlegg er en friluftsopplevelse. Poenget mitt er at mange av disse ungene ikke er i stand til å drive med annet friluftsliv, og at vi dermed får en uheldig innsnevring av friluftslivsbegrepet. Dette er det viktig å reflektere litt over. Unger som er vant til å være ute å drive et enkelt friluftsliv klarer seg greit i et alpinanlegg en dag. Mitt poeng er at det ikke nødvendigvis er like enkelt andre veien. Har noen av dere prøvd å tatt med unger som bare har stått i alpinanlegg og sovet på digre hytter med boblebad mmm på snøhuletur med oppakning?

Nå kan det selvsagt sies at dette SKAL være for de FÅ, men så er jo fakta de at en kan fort komme i en situasjon der det ikke bare er å gå i badstua, skru på ovnen og voila står maten på bordet... Fjellet stiller også krav til de som bruker det, og hvor lenge tar det før vi glemmer hva vi skal svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig enig med Svein her!

At friluftslivet smalner er jeg svært uenig i! Alldri før har vel ulike typer aktiviteter vært som nå.

- Kiting

- Sykkel i div former.......

- Kajakk i div former

- Ski og brett i div former

- Klatring i div former

osv osv osv....

Selv har drevet svært mye med "såkalt tradisjonelt friluftsliv" i telt og snøhule, men jeg syns det blir direkte frekt av meg å sette dette forran annen type friluftsliv.

Ser man på den ufattelig lille prosentandelen av landets befolkning som har drevet "Tradisjonelt friluftsliv" jevnlig de siste 50 årene, tror jeg heller vi skal være glade for nye friluftslivsaktiviteter som kan lokke folk ut.

Poenget må jo være å få folk (barn som voksne) i aktivitet, om det er i elva, klatreveggen eller skibakken er likegyldig................. og hva er nå egentlig så fordømt viktig og svært med snøhuletur?

Joda, NF har mange vettuge tanker og besitter selvfølgelig svært mye kompetanse, men de fleste av oss kjører heller ikke folkevogn fra 60tallet langs veiene lenger...........kanskje skal vi heller ikke være så bakstreversk når det gjelder friluftsliv nå i 2006 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Lars her. Folk skal absolutt kamuflere all slags "lyssky" aktiviteter som friluftsliv, bare fordi de foregår utendørs. Jeg står selv i alpinanlegg om vinteren(utenfor løypene), men vil ikke definere det som friluftsliv. Men det er en flott aktivitet for det.

Hvis jeg slår opp teltet en meter fra bilen så er det camping, ikke friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min familie synes vi er noen bra friluftsfolk!!

Vi går veldig mye i fjellet, jakter og fisker.

Barna kjører slalom og Snowboard i alpin annlegg og offpist!

Barna går på ski og de kjører snøskuter :evil:

Hvor mange mil mine bare legger igjen i fjellet i løpet av ett år har jeg ingen anelse

om, men det at det er mange det er det!

Men vi har enda ikke overnattet i en snøhule!!

Barna kunne nok tenkt seg det de..... Men helt ærlig så har ikke jeg noe lyst til det :wink:

Synes det er godt å sitte inne å varme seg jeg etter en lang og fin tur :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

Unger som er vant til å være ute å drive et enkelt friluftsliv klarer seg greit i et alpinanlegg en dag. Mitt poeng er at det ikke nødvendigvis er like enkelt andre veien. Har noen av dere prøvd å tatt med unger som bare har stått i alpinanlegg og sovet på digre hytter med boblebad mmm på snøhuletur med oppakning?

La meg spørre.... hva er poenget med at selve overnattingen skal være så vanvittig enkel/primitiv når man likevel skal ha førsteklasses utstyr mv for å utøve friluftslivet?? Hvis poenget er å lære barna våre hvordan man kan overleve på egenhånd med enkle midler, som du vel kanskje antyder, så er det vel neppe nok å lære de å bære tungt for så å overnatte i snøhule...? Maten og fyrstikkene kommer vel fortsatt fra Rema? og klær og annet "standard overlevelsesutstyr" fra sportsbutikken?

Uten at det er noen som helst kritikk av Ragnar:

Jeg har sporadisk fulgt med hans NPL-tur. En kjempemessig opplevelse, friluftsliv på sitt beste (vil veldig mange si), trening i overlevelse, takle situasjoner på egenhånd, kun seg selv å stole på (stort sett) osv osv. Jeg har også sett utstyrslisten for turen.... Den er ikke akkurat kort... eller primitiv/enkel. Hvordan ser oppakningen din ut på snøhuletur? Eller på en lang kajakktur? Er den like enkel som overnattingen???

Stortinget kan gjerne vedta at friluftslivet skal være enkelt og umotorisert. Den som VIRKELIG vil leve ut friluftslivet har ikke anledning til det, for det så gjennomregulert. Man kan leve på fisk fra sjøen, men ikke fra vann/vassdrag/elver pga da må du først løse fiskekort. Jakte kan man heller ikke, uten jaktkort/fellingsløyve/tillatelse. I tillegg er det kun anledning til å beskatte naturen innenfor bestemte perioder. Planter du poteter/grønnsaker, får du en grunneier på nakken eller et eller annet oppsyn. Ikke kan man sette seg opp ei tømmerkoje hvor man vil, for da må man først søke byggeløyve.... om man da i det hele tatt får lov til å bygge der - det avhenger vel om området er regulert til "boligformål" eller "fritidsbolig". Eller kanskje der vokser en sjelden plante der du ville sette opp tak-over-hodet-for-nødvendig-overlevelse, eller at der går et hjortetråkk, eller at reinen kan bli forstyrret av "menneskelig nærvær".

Siste var vel litt på siden ifht temaet, men er ikke et slikt vedtak i utgangspunktet som det meste av politikken: Et spill for galleriet? Dit men ikke lenger? For vi har jo allerede vedtatt at vi som mennesker skal leve i flokk, i et sivilisert samfunn der vi bytter varer og tjenester som vi måler verdien av i kroner, der fellesskapet er viktigst, fellesskapet bestemmer over individet gjennom alle mulige slags lover og reguleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg slår opp teltet en meter fra bilen så er det camping, ikke friluftsliv.

Blir du med på Smøla, i motorbåt, vi dorger inn et par fine ørreter. Vi går i land på en holme og telter 1m fra båten, fyrer opp et bål og spiser selvberget mat. Neste dag skyter du ei gås som tilberedes på nytt bål (skytes med motorisert våpen :wink:, ikke pil-og-bue). Er det friluftsliv? Eller definerer du det annerledes om du rodde båten?? Eller kom i kajakk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snevert syn av mange her :roll:

At en ikke bedriver friluftsliv fordi en er i nærheten av folk, bebyggelse, biler o.s.v. er som å høre på Tom når han sier at han er på fjorden når han står inne på Pyttegga i Tafjordfjella... :P

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette her er blitt en litt pussig diskusjon, der vi snakker om friluftsliv som noe opphøyet fantastisk noe men samtidig setter strenge rammer for hva det er og hvem som kan si de driver med det. Jeg syns ærlig talt det er litt uinteressant om en fisker ikke syns jeg driver med friluftsliv når jeg kjører på ski eller klatrer, eller omvendt.

Det som burde berøre oss alle er hvordan påvirker "vårt" friluftsliv ANDRE. Bygg for all del hyttepalasser der det er plass, Norge er et stort land og jeg bryr meg lite om du har boblebad eller ei på "hytta" di, men når det går utover områder som brukes til andre ting begynner det å skurre. Bygg gjerne alpinanlegg, men ikke la det gå utover uberørt natur. Så lenge alpinanleggene ikke spiser seg innover sårbare fjellområder er det fullt mulig å både stå på ski og dra på snøhuletur.

Vi kan godt klage over at unge idag ikke mestrer det tradisjonelle friluftslivet, men da er det et par ting vi bør huske på. Det er foreldrenes ansvar å overføre de verdiene de selv mener er viktige. "Samfunnet" kan ikke anklages for at barn ikke har vært på snøhuletur. Og, det er faktisk mye barn mestrer idag som vi og våre foreldre ikke mestret. Et moderne samfunn stiller krav til mye annet enn akkurat å kunne fyre bål og sette opp telt.

Dette ble litt uryddig, men jeg sitter på jobb og kan ikke bruke for mye tid :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du med på Smøla, i motorbåt, vi dorger inn et par fine ørreter. Vi går i land på en holme og telter 1m fra båten, fyrer opp et bål og spiser selvberget mat. Neste dag skyter du ei gås som tilberedes på nytt bål (skytes med motorisert våpen :P, ikke pil-og-bue). Er det friluftsliv? Eller definerer du det annerledes om du rodde båten?? Eller kom i kajakk??

Dette nærmer seg faretruende OT, men la gå.

Ett sted må grensa gå. Jeg er ikke så opptatt av om det jeg driver med er friluftsliv eller ikke, bare jeg liker det. Jeg hadde gjerne blitt med i motorbåt fremfor å ro. Hvis det derimot skal søkes om midler eller tilskudd fra kommunene eller andre steder mener jeg at det er et poeng at man har en klar definisjon. For meg høres det mest naturlig ut at den definisjonen er uten motorisert ferdsel og at du faktisk må bevege deg litt for egen maskin.

En scooterklubb kan gjerne få penger, men ikke som friluftsorganisasjon(ikke tenn på alle pluggene nå, SRX :roll: ).

Dette høres kanskje litt sært ut, men der mener jeg at grensa burde gå.

Jeg velger å snu Svein sitt spørsmål på hodet: Jeg slår opp teltet mitt på Bogstad camping i en uke. Er det friluftsliv?

Hva med hvis jeg bor der i campingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::lol: Er man på camping så er man på camping :lol::lol::lol:

Sett opp teltet ditt i skogen du, så er du på fjelltur :P

Jeg synes ikke noen kan si at ditt eller datt ikke er friluftsliv!

Når mine barn var mindre så kjørte vi gjerne bil inn til ett lite fjellvann :D

Der fikk barna prøvd fiskelykken, og vi voksne fikk koblet litt av. Uten at vi måtte

bære oss til døde med oppakning og barn. Nå når barna har vokst så har turene gradvis blitt

lengre. Og jeg vil påstå at mine barn er bra frilufts gutter! De maser om turer, vil gjerne jakte ( ikke gammle nok anda til det). Og de vil heller på fjelltur ei helg enn noe annet. Mellomste gutten går bare under navnet fjellgutten og han er fast bestemt på at han skal ha seg jobb i SNO når han blir større :D

Selv om de ikke har ligget ute i snøhule så vil jeg nok påstå at de fint klarer å overnatte ute ei natt i fjellet

i en snøhule de selv lager. De går nå på skiturer i fjellet selv, og da har de bestandig med seg spade.

Barn må også få utfolde seg på ulike områder, og da kan man ikke si: Nei gutten min vi er fjellfolk vi og fjellfolk står ikke på snowboard i alpin anlegg.

Vi har altså en liten bu i fjellet som brukes flittig, en luksus for oss da vi slipper å drasse på telt.

Men jeg vet at hvis vi ikke hadde hatt denne bua så hadde nok turene blitt mindre. Jeg går ikke på tur med 3 barn X antall hunder for så å grave meg ned i snøen :roll:

Men jeg påstår alikevell at vi er gode friluftsfolk!! Og jeg er sikker på at mine barn får med seg sunne og viktige verdier videre i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å snu Svein sitt spørsmål på hodet: Jeg slår opp teltet mitt på Bogstad camping i en uke. Er det friluftsliv?

Hva med hvis jeg bor der i campingvogn?

Jeg er vel den som definerer friluftsliv vidt her.. :P Telter du på Bogstad og padler på Bogstadvannet, hvorfor ikke? Om du bor i hytte eller campingvogn, gjør det friluftslivet/friluftsopplevelsen på Bogstadvannet noe dårligere?? Telter du ved Molladalsvatnet i lag med 20 andre, minner det vel kanskje om en campingplass - med den forskjell at i stedet for å drite på vannklosett, må du lete etter en "ledig" stein... :roll:

Jeg synes ikke noen kan si at ditt eller datt ikke er friluftsliv!

Enig, enklere kan det ikke sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Jeg synes ikke noen kan si at ditt eller datt ikke er friluftsliv!

Neida. Men hvorfor skal alt på liv og død være det?

Problemet er, som jeg nevnte, hvis man skal søke om midler. Da er det viktig med en klar definisjon.

Jeg ville ikke likt at midler øremerket til friluftsliv(hvis det finnes noe slikt), gikk til motocrossklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Men hvorfor skal alt på liv og død være det?

Problemet er, som jeg nevnte, hvis man skal søke om midler. Da er det viktig med en klar definisjon.

Jeg ville ikke likt at midler øremerket til friluftsliv(hvis det finnes noe slikt), gikk til motocrossklubben.

Det er jeg enig i, motorcross er motorcross :roll:

Når det er sagt så trenger vel ikke folk å søke om midler til alt heller da!

Vet det er mange som søker om midler til restaurering av fjellbuer ol.

Men skjønner ikke helt vitsen jeg da :P

Har iallefall betalt bua selv jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jammen ble "Hytteluksus" til en gedigen uenighet om hva friluftsliv er :P

Ja, en def på friluftsliv hadde kanskje vært på sin plass!

Spørsmålet er kanskje hvem som skal, eller har rett, til å def?

NF med hans meningsfeller............. eller på den andre siden (eller ytterkanten?) Svein?

Jeg tilhører Svein sin side!

Er det lov å spørre om landets største friluftslivsorg, DNT, driver "friluftsliv"?

Hytte til hytteturer, 3 retters middag, tørre klær og støvler neste dag osv.......

Selv om jeg personlig ikke benytter DNT`s fasiliteter i særlig grad, syns jeg det blir meningsløst og arrogant overbærende å ikke si at brukerne bedriver friluftsliv!

Kan jeg samtidig spørre om dere ihugga teltere og snøhuleboere noesinne har benyttet Porselensskåla på ei hytte, kanskje endog ventet en time ekstra for å nå hytta for samme ærend :roll: ...............eller blir rett og slett turen ødelagt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er nokk litt merkelig i min egen oppfatning av friluftsliv.

Hvis jeg tar på meg crosspotta (crosshjelmen) og raser en tur innover på sneskuter, så synes jeg ikke selv at jeg bedriver friluftsliv.

Men tar jeg med meg familien på skuter og drar på fjellet og ordner bål eller fisker på isen. Da syns jeg at vi bedriver friluftsliv.

Går jeg på ski innover på fjellet ---> Friluftsliv

Gå på ski i lysløypa ---> Ikke friluftsliv.

Kjøre telemark på fjellet ----> Friluftsliv.

Kjøre slalom i anlegg ----> Ikke friluftsliv.

All fisking på fjell og vann, som du må gå til (ikke kjøre til vann) ---> friluftsliv.

Fisking på sjøen ---> Ikke friluftsliv.

All jakt ---> Friluftsliv

Drar vi 500meter fra huset i påsken og griller og koser oss ----> Friluftsliv.

Gjør vi det samme på terassen i påsken ---> Ikke friluftsliv.

Synes selv det er rart jeg har slike definisjoner på hva jeg karakteriserer som friluftsliv og ikke, men slik er det. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper av nå, og tar til etteretning at dette ikke er mulig å diskutere uten at man kommer ut i altfor mye løssnø.

Da er det mye bedre å være på tur, og så tror jeg at det jeg har prøvd å få frem vil bli tydeligere og tydeligere ettersom årene går!

God tur! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper av nå, og tar til etteretning at dette ikke er mulig å diskutere uten at man kommer ut i altfor mye løssnø.

Da er det mye bedre å være på tur, og så tror jeg at det jeg har prøvd å få frem vil bli tydeligere og tydeligere ettersom årene går!

God tur! :)

:D:lol: Enig!!

Alle får vel ha sin oppfatning om hva friluftsliv er.

Jeg koser meg med min,.

PS: elsker også å kjøre raske båter ved sjøen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper av nå, og tar til etteretning at dette ikke er mulig å diskutere uten at man kommer ut i altfor mye løssnø.

Da er det mye bedre å være på tur, og så tror jeg at det jeg har prøvd å få frem vil bli tydeligere og tydeligere ettersom årene går!

God tur! :mrgreen:

Kanskje du kan svare konkret på hva som er poenget med at selve overnattingen skal være så enkel når man likevel skal ha førsteklasses utstyr mv for å utøve friluftslivet?? Jeg klarer ikke å se noen logikk i dette.

Du hevdet lenger oppe en sammenheng mellom "kaoset" med hytter mv og hvordan man verdsetter friluftslivet. Det er en drøy påstand som du gjerne må begrunne med annet enn at "du tror". Ta f.eks utgangspunkt i en påstand om at folk på generelt grunnlag anskaffer hytte for å komme nærmere naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Srx (Ron)
En scooterklubb kan gjerne få penger, men ikke som friluftsorganisasjon(ikke tenn på alle pluggene nå, SRX ).
:wink::wink: Neida, ingen planer om det. Men hvordan kan du tro noe slikt.

Synes ikke det blir rett heller.

Nå er det vell ikke så mye skuterkjørerne trenger midler til. Stikker for merking og parkeringsplass for bil, men det er vell ett kommunalt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.