Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til 4pers + hund


veroe

Anbefalte innlegg

Endelig fått mannen med på tanken om å ta med oss unga på telttur. Han er fra en «teltfamilie» å har vegra seg litt for å reise på tur med telt igjen. 😅

Vil ikke gå så innmari høyt i pris. i førsteomgang blir det kort avstand fra bil eller allfarsvei på Sunnmøre omegn. Vurderer et Urberg 4-person trekking tunnel tent - https://www.outnorth.no/urberg/4-person-trekking-tunnel-tent
Ser det er nytt, men noen som har erfaring eller kan anbefale noe i den banen? Vi er to voksne, to barn under 4år å en medium str hund (typ flatcoat størrelse) som gjør at vi må ha fortelt. Bikkja klarer ikke for livet av seg å ligge stille så greit å kunne ha den i forteltet om natta. Greit at det tåler litt vann å at vekta ikke et så alt for høy.

I verste fall ender det opp med at jeg reiser alene med bikkja og unga får et hagetomt på sikt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, vi er en familie på 4. som har Bergans Wiglo LT4, vet det også er mange andre barnefamilier her inne som bruker det teltet. Ser det er dyrt akkurat nå. Men det finnes ofte på tilbud til 3000-4000,- https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/bergans-wiglo-lt4?gclid=EAIaIQobChMIrKiu8_C86AIVmOiaCh0VeAKvEAAYAyAAEgImKPD_BwE-green

6050_WigloLT4PersTent_Red_closed.jpg

Pluss

- Det har god takhøyde, slik at barn kan stå inne i teltet.

- 3 Innganger slik at dere slipper å gå over hverandre.

- Lyst å fint inne. Heng opp en liten teltlykt så blir det veldig koslig.

- Vi har god plass til 4 stk. Hadde ikke hatt noe problem å få plass til en hund også.

Minus

- Teltet har lite fortelt, så det er ikke så veldig optimalt å kle av seg før en går inn hvis det er ordentlig dritvær i forhold til et tuntelt.

- Liten plass å fyre i forteltet, hvis dere skal telte på vinteren.

- Ganske tungt, så du bærer det ikke veldig langt... Men min erfaring med barn på tur er at det blir ikke de lange turene uansett. Da en må ha med mye utstyr og mat.

 

Jeg har ingen erfaring med Urberg som du linker til. Men jeg tenker at telt er noe av det viktigste å legge litt penger i når dere er på tur, så det å kjøpe et kvalitetstelt brukt istede for å kjøpe ett billig nytt hadde jeg iallafall gjort. Men jeg bruker også et 4-mannstuntelt (Hilleberg Keron 4GT) når vi er på tur, men da hovedsaklig om vinteren/dårlig vær.

Men det er mye en trenger av soveposer, liggeunderlagt, kjøkken osv i starten, så prøv og lån og få tak i ting brukt i starten. Det blir fort veldig dyrt ellers.

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (20 minutter siden):

Hei, vi er en familie på 4. som har Bergans Wiglo LT4, vet det også er mange andre barnefamilier her inne som bruker det teltet. Ser det er dyrt akkurat nå. Men det finnes ofte på tilbud til 3000-4000,- https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/bergans-wiglo-lt4?gclid=EAIaIQobChMIrKiu8_C86AIVmOiaCh0VeAKvEAAYAyAAEgImKPD_BwE-green

6050_WigloLT4PersTent_Red_closed.jpg

Pluss

- Det har god takhøyde, slik at barn kan stå inne i teltet.

- 3 Innganger slik at dere slipper å gå over hverandre.

- Lyst å fint inne. Heng opp en liten teltlykt så blir det veldig koslig.

- Vi har god plass til 4 stk. Hadde ikke hatt noe problem å få plass til en hund også.

Minus

- Teltet har lite fortelt, så det er ikke så veldig optimalt å kle av seg før en går inn hvis det er ordentlig dritvær i forhold til et tuntelt.

- Liten plass å fyre i forteltet, hvis dere skal telte på vinteren.

- Ganske tungt, så du bærer det ikke veldig langt... Men min erfaring med barn på tur er at det blir ikke de lange turene uansett. Da en må ha med mye utstyr og mat.

 

Jeg har ingen erfaring med Urberg som du linker til. Men jeg tenker at telt er noe av det viktigste å legge litt penger i når dere er på tur, så det å kjøpe et kvalitetstelt brukt istede for å kjøpe ett billig nytt hadde jeg iallafall gjort. Men jeg bruker også et 4-mannstuntelt (Hilleberg Keron 4GT) når vi er på tur, men da hovedsaklig om vinteren/dårlig vær.

Men det er mye en trenger av soveposer, liggeunderlagt, kjøkken osv i starten, så prøv og lån og få tak i ting brukt i starten. Det blir fort veldig dyrt ellers.

Vi har egentlig alt utenom primus og telt. Telting blir hovedsaklig på vår/sommer/høst når været og temperaturen er ok, på det grunnlaget gubben lot seg overtale 😅 Vi er veldig mye på tur ute i skog og mark til vanlig, gjerne flere dager på rad men må jo hjem for å sove. Har sjekka bruktmarkedet men ikke allverden som frister av det på Finn vertfall. Skal høre hva svigerfar har liggende, han har en bråte med telt, men frykter det er tålelig gammelt å temmelig tungt. I senere tid har han telta alene å det frister lite å splitte oss i ulike telt når de er så små

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.