Gå til innhold
  • Bli medlem

SignaTUR - RYGER?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Annonse

Jeg har gått nok så mange av disse rutene, men er usikker på hvilke opplysninger du savner (i forhold til det som blir oppgitt på STF sider.)

 

Dette er den klassiske langturen for oss i Rogaland. Det har vært turister i disse stien i over 100 år. I forhold til andre ruter og turer er flere av dagsetappene ganske drøye. Med sekk på opp mot 15-20 kilo kan det bli dryge dagsmarsjer om du velger å slå opp teltet i nærheten av hyttene. Tidlig i sesongen (før juli) kan det være mye snø omtrent til Ådneram eller Nilsebu.

Turen går i øde høyfjellsterreng uten en busk, og det kan gå dager der du ikke ser andre mennesker. Telefondekning er "sporadisk" - du må opp på toppene for å finne dekning.

Med store snøfenner til langt ut i august, er det viktig med GPS eller kart, og at du kan bruke disse. Det er lett å komme ut av stien, og her er en liten dal temmelig lik alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for svaret!

Vet du om det er noe muligheter for reproviatering underveis, sett bort fra DNT sine selvbetjente hytter? Slik jeg forstår det ved å lese kartet er Hunnedalsvegen den eneste veien og tettstedet man krysser, og det ser ikke ut som om det er noe matbutikk/postkontor ect der. Så ser ut som man må bære mat for ca 2 uker fra start, evt kjøpe inn på selvbetjente hytter.  

Ser ut som ruta er en blanding av grønne daler og øde høyfjellsterreng. Hvordan er det med mulighet for å slå opp telt i høyfjellsterrenget? Spør fordi jeg har gått enkelte ruter i høyfjellet, f.eks breheimen, hvor det har vært nesten klin umulig å finne brukbare teltplasser. 

Siden du har gått mange av disse rutene, er det noen av rutene du anbefaler spesielt?

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta går litt opp og ned. Ved Bleskestadmoen er det helt greit å telte. Det samme gjelder ved Jonstøl. De neste etappene er på høyfjellet, og det kan være vanskelig å finne en plass, men som regel...

Det er mat på STF sine hytte, men utvalget er begrenset, og alt blir brakt inn til hyttene før påske. Hunnedalen er bare hytter og det er en mil til Sinnes og Jokerbutikken eller litt mer til  Gilja og Jokeren der.

Jeg kan vel ikke anbefale noen dagsetapper frem for andre, men jeg ville merke meg de rutene som går ut, f.eks fra Krossvatn til Stranddalen og til vei, eller fra Grautheller og til vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
kristervo skrev (5 timer siden):

Hvordan er stiene på denne ruten? Er det såkalt flytsti, eller mye teknisk terreng? Jeg tenker da på steinete partier der det er vanskelig å løpe.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. (Mange som kommer fra andre steder i Norge, er ofte overrasket over hvor "tungt" terrenget er...)

Mye av turen går gjennom høyfjellsterreng. (Området ligger på det som kalles "Det subkambriske peneplan", men flatt  er det ikke.) Det er opp bakker og ned bakker, ofte ganske bratte og tunge bakker, men stien i seg selv er enkel å følge. Det finnes også åpne flater, der stien går på flatt fjell. (Lusaheiå)  Oppe på granitten er det oftest bare et tynt dekke med jord, så det er mye fjell, men også enkelte rasområder og myrhull.

"Stenete partier" (om du mener mye stein i stien) finnes, men er ikke vanlig. Terrenget er alt for varierende til å si noe "generelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei,vi planlegger ryger i sommer,har gått fleire andre signaturruter før. Der står 12 dager og 16 hytter. Hvilke hytter kan man hoppe over??

vi har 31/7 tom 13/8 og håper å rekke turen innenfor dette tidsrommet.

på forhånd tusen takk for svar😊

monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica S. skrev (5 timer siden):

 Hvilke hytter kan man hoppe over??

vi har 31/7 tom 13/8 og håper å rekke turen innenfor dette tidsrommet.

 

Jeg vet ikke hvor godt trent dere er, eller hvor vant dere er med tung bør og lange dagsmarsjer, men...

Etappene til STf (spesielt de i nord) er "gamle" og tidsangivelsen kan lett virke litt drøy i dag. De fleste etappene nord for Ådneram er på 5 eller 6 timer. og å hoppe over en hytte betyr da en dagsetappe på mer en 20 kilometer eller over ti timer.. Noe som i "mitt" terreng er ganske drøyt. Det er vanlig å hoppe over Hovatn - om noen hytter skal nevnes.

Lenger sør er det mulig å ta en lang dagsetappe fra Sandvatn direkte til Hunnedalen og så til Tomannsbu. (det går merket sti) og det er en grei dagsetappe å gå fra Støle forbi Kvitlen og direkte til Eikebrekka. (Det går også merket sti fra Støle til Stavtjørn som er på andre siden av tunnelen ved Stavtjørn.

 

Det er litt mye å kommentere hver etappe, men har du spørsmål, så kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.