Gå til innhold
  • Bli medlem

Bretau


Erik

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 år senere...

Kjøp 60 meter som du kapper i to.

Da har du 30 meter når dere er 2-3 personer.

Er dere flere skjøt sammen til 60 meter.

Bør ha 30 meter når dere er kun to. Dvs 15 meter i mellom med knuter + 15 meter kveil som sistemann kan rigge talje og heisesystem ved redning.

Når tre i tauet etablerer 2.mann standplass som 3.mann kopler seg innpå med slynger og dermed frigjør 15 meter tau som benyttes til redning av 1.mann.

Når dere bare går to eller tre i tauet bør det benytte sele (lavere trekkpunkt) skal dere ha en sjanse til å stoppe ett fall fra 1.mann. Ved brystsele er det stor sannsynlighet for at dere blir dratt fremover og følger med hodet først etter ned i sprekken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 60 meter som du kapper i to.

Da har du 30 meter når dere er 2-3 personer.

Er dere flere skjøt sammen til 60 meter.

Bør ha 30 meter når dere er kun to. Dvs 15 meter i mellom med knuter + 15 meter kveil som sistemann kan rigge talje og heisesystem ved redning.

Når tre i tauet etablerer 2.mann standplass som 3.mann kopler seg innpå med slynger og dermed frigjør 15 meter tau som benyttes til redning av 1.mann.

Når dere bare går to eller tre i tauet bør det benytte sele (lavere trekkpunkt) skal dere ha en sjanse til å stoppe ett fall fra 1.mann. Ved brystsele er det stor sannsynlighet for at dere blir dratt fremover og følger med hodet først etter ned i sprekken :?

Må man ikke ha ekstra tau foran og bak? Etter som hvis første man faller så har bakerste man ekstra tau til å heise opp og hvis bakerste mann faller så har første man ekstra tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60 m heltau når jeg går i 2-er lag. Da bærer vi 20 m hver, og har 20 m mellom hverandre. Det er såklart litt vekt, men det syns jeg man må tåle når en først drar på en sånn tur. 3-er lag blir det samme, bare 15 m mellom hver + 15 m å bære for fremste og bakerste. 4-er lag opp til 12 syns jeg går greit på ett tau uten å bære noe foran og bak. Men såklart, man velger utstyr etter oppfattet risiko og konsekvens. Tror jeg hadde spart randotauet til en eventuell redning hvis jeg var i toerlag, og heller holdt god avstand.

Enig i at man bør bruke sittesele ved breferdsel, men jeg mener også at brystselen hører med. Enten rigger man til komplisert knute og karabinsystem for å kun få belastning nede med mindre man henger opp ned. Eller man fester brystselen i sentralløkka og får samme effekten. Ulempen er at man da ikke kan klippe seg ut av én av delene om gangen ved kleskifte og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ha ekstra tau foran og bak? Etter som hvis første man faller så har bakerste man ekstra tau til å heise opp og hvis bakerste mann faller så har første man ekstra tau.

Mitt svar var minimumsrigging basert på trådstarters krav om at vekt var helt avgjørende og for sånn i tilfelle tilfeller.. dvs at tauet mest sannsynlig blir liggende i sekken. Skal man ta en tur hvor man vet det er mye sprekker og høyere risiko så får man rigge deretter.

Hvilke sjapper i Hamar/Lillehammer-området selger bretau ?

Lillehammer : Intersport på Lilletorget. Gir rabatt for bl.a. DNT medlemmer. De selger f.eks ProMountain med tykkere strømpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.