Gå til innhold
  • Bli medlem

Redning på bre


Anbefalte innlegg

Jeg gjennomførte et brekurs i løpet av sommeren og har tenkt å prøve en bretur mens vi har den siste rest av sommer. Når jeg gjennomgikk kurset sammen med mine kamerater oppdaget vi at det var visse "hull" i kunnskapen, dette gjelder det viktigste, nemlig redning.

Spørsmålene er: i et tre-manns taulag hvor første mann får et fall i sprekk, bruker andremann prusiken som allerede er på tauet for å avlaste dette? (ankerstikk på en lang prusik og sikrer denne?)

Eller tar han frem en ny prusik og fester denne foran den som allerede er der?

Når tredjemann beveger seg fremover på klemknute, tar han prusiken av tauet etter at han har festet den sammenbundne korte og lange, som andremann har gjort klar, i karabinen? Eller lar han denne henge til han skal bevege seg bakover igjen? (i breboken står det at andre- og tredjemann bytter prusikker, men andremann har vel ikke bruk for flere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ta med tre korte, så slipper du å tenke så mye... det viktigste her er jo uansett stramt tau?

Det gjør jeg uansett, men ville likt å gjort det etter boka først som sist, også med tanke på hvis man skal ta metodekurs senere, gammel vane vond å vende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ville likt å gjort det etter boka først som sist...

Hva er "etter boka"? Det er flere måter å gjøre dette på, og jeg anbefaler deg å lære deg flere, slik at man kan gå sammen med folk med forskjellig bakgrunn uten å måtte krangle om hva som "er riktig". Dessuten er det forskjell på taulagenes kunnskap og erfaring, forskjell på tilgjengelig utstyr og forskjell på blåis og is med snø på. Man trenger etter min mening en verktøykasse med teknikker.

Selv har jeg hatt stort utbytte av å lese Any Selters' "Glacier Travel & Rescue" og "Freedom of the Hills". Det er mye å plukke opp i slike bøker som man med fordel kan prøve ut før man trenger det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "etter boka"? Det er flere måter å gjøre dette på, og jeg anbefaler deg å lære deg flere, slik at man kan gå sammen med folk med forskjellig bakgrunn uten å måtte krangle om hva som "er riktig". Dessuten er det forskjell på taulagenes kunnskap og erfaring, forskjell på tilgjengelig utstyr og forskjell på blåis og is med snø på. Man trenger etter min mening en verktøykasse med teknikker.

Selv har jeg hatt stort utbytte av å lese Any Selters' "Glacier Travel & Rescue" og "Freedom of the Hills". Det er mye å plukke opp i slike bøker som man med fordel kan prøve ut før man trenger det......

Har Selters sin men da vil jeg påstå at breboka er bedre, men det er jo til en viss grad subjektivt og bestemt av ferdighetsnivå også.

Jeg vet det kan gjøres på flere måter, og akkurat nå vil jeg ihvertfall prøve å lære meg EN, derfor spørsmålene. Forutsetningen for at det skulle bli krangling på grunnlag av ulike teknikker er at man innehar kunnskaper om minimum EN teknikk. Taulaget gikk sammen på kurs og har samme erfaringsgrunnlag så der skulle det ikke oppstå noe dissent.

Takker for innspillene men hadde vært fint om noen svarte på de faktisk stilte spørsmålene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene er: i et tre-manns taulag hvor første mann får et fall i sprekk, bruker andremann prusiken som allerede er på tauet for å avlaste dette? (ankerstikk på en lang prusik og sikrer denne?)

Eller tar han frem en ny prusik og fester denne foran den som allerede er der?

Når tredjemann beveger seg fremover på klemknute, tar han prusiken av tauet etter at han har festet den sammenbundne korte og lange, som andremann har gjort klar, i karabinen? Eller lar han denne henge til han skal bevege seg bakover igjen? (i breboken står det at andre- og tredjemann bytter prusikker, men andremann har vel ikke bruk for flere?)

På første spørsmål ville jeg i alle fall valgt å avlaste tauet med prusiken som allerede er på tauet, for fortest muilg å avlaste og sikre det. Men, jeg har ikke lest breboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første spørsmål ville jeg i alle fall valgt å avlaste tauet med prusiken som allerede er på tauet, for fortest muilg å avlaste og sikre det. Men, jeg har ikke lest breboka :)

Det er noe av problemet, ikke noe av litteraturen omhandler dette, heller ikke de underliggende prinsippene. Men jeg tror jeg har det inne likevel, som jarle påpeker er prinsippet at tauet skal være stramt (med eller uten prusik), og at vi er sikret gjennom tauet og/eller prusik hele tiden?

Anbefaler ellers breboka, mye interessant, glasiologi, orientering osv. dessuten fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"In fact, knowing more ways to haul can be a burden because in a tense situation rescuers can lose valuable time deciding which method to use, and different methods can even be confused with one another."

Selters, Andy, 1999. Glacier travel & crevasse rescue. The Mountaineers:Seattle. s.97.

Tror nok jeg lærer meg en teknikk fullgodt før jeg eventuelt "eksperimenterer videre." :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den metoden jeg har lært:

Når 1. mann faller i sprekk, kaster 2. og 3. mann seg ned med øksen i isen for å stoppe videre fall.

2. mann skrur ned en isskrue og fester den i den prusik 2. mann allerede benytter, og avlaster dermed tauet.

Når 2. mann har avlastet tauet beveger 3. mann seg frem til 2. mann og videre frem til sprekken. 3. mann benytter sin prusik på vanlig måte, dvs han sørger for tauet mellom 2. mann og sin egen prusik alltid er stramt.

3. mann fester en ny iskrue i isen, fester der inn enden på tauet (1. og 3. mann har alltid ekstra tamp på tauet) og kaster tauet ned til 1. mann. Før 3. mann kaster ned tauet fester han en skrukarabin i tauet, slik at det er enklere å kaste ned og enklere for 1. mann å få tak i tauet.

1. mann tar tak i tauet og kopler tauet inn i sin sele med skrukarabineren.

3. mann heiser opp 1. mann, 2. mann følger på med prusiken slik at tauet mellom 1. mann og 2. manns prusik alltid er stramt.

Ved sne benyttes sneanker i stedet for isskruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.