Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtagrø


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere om det nye bygget på Turtagrø egentlig?

Jeg synes det er trist at de ikke rekonstruerte hotellet slik det var før. Skikkelig synd. :!: Jeg synes ikke det nye bygget er spesielt stygt, men det er så rart - passer liksom ikke inn! Liker mye bedre annekset som står bak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det nye hotellet er flott og passer godt inn i fremtiden. Vi trenger ikke bare bygge gammelt heller. Hotellet har en stil som helt sikkert vil falle i smak for flere etter hvert. Det er bare at forandringene i forhold til det gamle er forholdsvis store. Innvendig kjenner du deg vel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Der er jeg ikke enig, selve grunnen til at Turtagrø er så sagnomsust er jo historien og stemningen som er holdt i hevd i mer enn 125 år! Er det noe sted der historien er viktig, så er det jo nettopp Turtagrø! Man kan jo ikke da bare slippe løs fjåsete arkitekter som tegner et moderne bygg, synes det er fint, og bare drite i norges kulturhistorie. At et bygg ser fint ut, er jo ikke i nærheten av å oppveie tapet av den gamle stemningen! Bygget ser jo ut som en blanding av en ubåt og en hoppbakke!

Holmenkollen kapell, for eksempel, ble brent, men der klarte man å bygge et nytt som ser helt identisk ut! Da glemmer en fort at kapellet en gang ble tent på av en satanist. Nå vil i hvert fall jeg hver gang jeg kjører forbi Turtagrø minnes hvor tragisk det er at hotellet brant. Her er det altså ikke bare penger som gikk tapt, men også en del av historien til Jotunheimen, en del av sjelen til Hurrungane!

En annen ting er at de har klart å presse den rare hytta inn i webkamerabildet - irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det nye hotellet er stilig. Jeg er ikke avhengig av at fortiden hele tiden skal henge igjen. Historien blir ikke borte selv om hotellet ikke ser likedan ut. Navnet Turtagrø lever videre.

Det er forferdelig trist at det gamle hotellet brant ned, mest av alt alle de uerstattelige verdiene som hotellet inneholdt. Men når jeg i dag ser på det nye hotellet og tenker på at det var mulig å bygge det opp igjen (økonomisk), så er jeg rett og slett bare imponert. Hotellet er moderne, men historien er ikke borte. At noen ikke liker moderne bygg plager ikke meg, men for all del: ikke alle nye bygg er pene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes mange moderne bygg er flotte, men det passer seg ikke å bygge moderne på akkurat den tomta!

For meg var Turtagrø litt som en stavkirke. Nå er den borte. Om 125 år er kanskje det gamle bygget glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig med Espen. Kim, du eier ikke respekt. Det var en meget sørgelig dag da jeg fikk høre at Turtagrø var brent ned, og det gjør fortsatt uendelig vondt å tenke på det. Turtagrø var liksom like uforanderlig og nydelig som selve fjellet. Det historiske suset der var så tydelig at man nærmest ble lamslått på flere hundre meters avstand. Å sitte på trappa og speide mot fjellene var en guds gave til meg, arme menneske.

Det spiller ingen rolle om en hipp byrotte av en arkitekt synes det nye huset er stilig. For meg kunne de like gjerne bygget en kebab-sjappe. Sorry at jeg blir forbanna, men det var faktisk blasfemi å ikke gjenoppbygge Turtagrø som det var. Både Fantoft stavkirke og Holmenkollen kapell ble gjenoppbygget i sin gamle form etter brann, og det burde man gjort med Turtagrø også. Din tankegang, Kim, vitner om total mangel for kjærlighet til det Turtagrø en gang var.

Og mens jeg er i det grinete hjørnet: Det stikker i hjertet at fjellene ligger der kalde og skumle, og jeg ikke får gått inn dit på lett fot på lenge. Hva skal man gjøre om vinteren? Jeg liker ikke kulde. Er det mulig at jeg brukte så mye som en dag i lavlandet da det var sommer i fjellet? Jeg angrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg blir forbanna, men det var faktisk blasfemi å ikke gjenoppbygge Turtagrø som det var. Både Fantoft stavkirke og Holmenkollen kapell ble gjenoppbygget i sin gamle form etter brann, og det burde man gjort med Turtagrø også. Din tankegang, Kim, vitner om total mangel for kjærlighet til det Turtagrø en gang var.

Turtagrø ville aldri ha blitt det samme, uansett om man hadde bygget en eksakt kopi. Stemningen og historiesuset i det gamle bygget forsvant til himmels sammen med røyken... Når det er sagt, så var heller ikke selve bygget noen arkitektonisk perle. I så måte mener jeg at anekset har større verdi. Det var tragisk at hotellet brant ned, men mest pga. bygningens historie og innhold.

Jeg støtter helt og fullt beslutningen om å bryte fullstendig med det gamle, og heller bygge et hotell av vår tid. Nostalgien kan heller pleies med bilder fra en svunnen tid. Dagens hotell "speiler" fjellenes form, og har fått en hovedfasade som vender seg ærbødig mot landets 3. høyeste og kanskje flotteste topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tankegang, Kim, vitner om total mangel for kjærlighet til det Turtagrø en gang var.

Du tar nok helt feil, Tom. Du må nok lære deg å forstå folk bedre og ikke kritisere så mye på tynt grunnlag. Det er til å ta seg nær av.

Og mens jeg er i det grinete hjørnet: Det stikker i hjertet at fjellene ligger der kalde og skumle, og jeg ikke får gått inn dit på lett fot på lenge. Hva skal man gjøre om vinteren?

Ekte friluftsfolk sitter ikke og griner for at fjellet har fått på seg vinterfrakken. Jeg synes fjellet er utrolig nydelig på denne tiden, det kreves bare mer for å kunne ferdes i fjellet. Fjellet må oppleves fra alle sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.