Gå til innhold
  • Bli medlem

Flåttbitt.


Shaug

Anbefalte innlegg

Har vært på en liten tur idag og kom hjem med ikke mindre enn 5!!!! flåtter. 3 på beina og to på brystet.

Jeg er ikke den som er hysterisk når jeg får flott på meg, menfor å være på den sikre siden så fjerner jeg dem. Det jeg gjør er å brenne dem først med lighter, deretter fjerner jeg dem med pinsett, så barberer jeg området med høvel, og deretter hiver jeg på litt sprit :wink:

Hva er korrekt framgangsmåte for å fjerne disse svina? Og hva er eventuellt faremomenter etter et flåttbitt. Har hørt noe om at dersom det kommer en rød ring rundt bittet så er det fare på fære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 flott, det må'n si!! hehe :wink:

Det jeg har har fått med meg når det gjelder flott er at det ikke er noe spesielt farlig. Etter å ha vært ute i skogen der flotten ferdes, så tar man en rask sjekk og ser om man har flott på seg, hvis det er tilfellet så er det bare å rive de ut med en gang og ferdig med det.

Når det gjelder disse røde ringene som du snakker om, så er dette tegn på at det er noe litt mere alvorlig. En liten andel av flotten kan nemlig gi deg borelose, eller hva det nå heter...Det er først når man treffer på en flott av denne typen at det er fare på fære. Så altså, ser man røde ringer rundt bittet, så er det bare å oppsøke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 flott, det må'n si!! hehe :shock:

Når det gjelder disse røde ringene som du snakker om, så er dette tegn på at det er noe litt mere alvorlig. En liten andel av flotten kan nemlig gi deg borelose, eller hva det nå heter...Det er først når man treffer på en flott av denne typen at det er fare på fære. Så altså, ser man røde ringer rundt bittet, så er det bare å oppsøke lege.

Andelen som har denne smitten er ikke så liten . Jeg har hørt alt fra 20% til 40%. Så karen som fikk 5 flått på seg , skulle altså statistisk ha hatt en av de smittede. Og 5 flått er ikke mye, hvis man færdes i områder med mye flått. Der jeg jakter hjort og rådyr , en av de store øyene i Ryfylke , er det mye flått. Og etter en typisk jakthelg i september /oktober har jeg med meg 3-4 flåtter hjem til Stavanger. De oppdager jeg når jeg leter etter dem etter dusjen. Og jeg har enda tilgode å ikke finne alle , når jeg er på jakt etter dem. For det er det som er løsningen på problemet. Å finne dem og fjerne dem inne 24 timer. Jeg har lest meg til at hvis man fjerner dem innen det første døgnet , så har de ikke rukket å overføre smitte.

Jeg har sikkert fjernet 30 flått i løpet av høsten 2005, og jeg er like frisk.

Jeg har også prøvd ett kjerringråd og spiste en fedd hvitløk om morgenen før jeg gikk i skogen. Dette gjorde jeg 2 helger , og ingen av disse helgene fikk jeg noen flått på meg. Jeg tror det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I delar av Sverige kan man även få TBE (skogflåttencefalitt), som en allvarlig hjärnhinneinflammation, av flått, och det lär ha förekommit några fall i Agderfylkene. Man ska undvika att klämma på flåtten när man tar bort dem, eftersom man då kan klämma ut infekterat tarminnehåll i såret. Det finns specialverktyg för att ta bort flått, men jag vet förstås inte vad som går att få tag på i Norge. Den avbildade fästingplockaren (fästing=flått) som jag köpt på Clas Ohlson i Göteborg är mycket effektiv. Man drar den längs huden så att man drar fästingen åt sidan och den tar även med sig de små som kan vara svåra att ta med pincett.

post-479-133474427178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekene i norge selger en flåttpinsett fra 3M.

Etter selv å ha blitt smittet (to flått bortgjemt mellom ballene og låret, :shock: ) og en antibiotikakur etter ferie i Danmark er pinsetten alltid med.

Siste gang brukt etter skogplanting i Romsdalen hvor vi plukket bort kanskje 10 flått fra oss og unga, den funker bra. Viktig å ikke klemme på flåtten, samt fjerne den raskest mulig. Å brenne, smøre den inn med fett osv tror jeg ikke er nødvendig. Ett tips er at flåtten kan være djevelsk liten - så sjekk nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ikkje verna seg heilt mot flått fullt ut, men ein hindrar mykje ved å gå med langbukser, noko som dekkjer det meste av overkroppen og om naudsamt støvlar, sjølv om det er over + 50°C. Dermed er det først og framst håret, hendene, nakken/halsen og kan henda brystet som bør sjekkast etter endt tur om dagen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.