Gå til innhold
  • Bli medlem

Raslet - Kalvehøgdi (13-14.05.2006)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Hadde fått leie hytte på Beitosølen som vi berukte som base. Vi var Blondi, Bamse Brakar, Rødtopp og meg. Største prioritet lå å komme oss til Kalvehøgdi og Nordre Kalholotind. Jeg og Bamse Brakar hadde også som mål å test ut hvordan det var å gå langt med randonee-ski.

Lørdag morgen var været greit, men variabelt. Det var noen få kuldegrader, men sola varmet når den var fremme. I løpet av dagen hadde vi alt fra vindstille og sol til kuling og snøfokk. Det var bra med snø på Valdresflya. På morgenen var det skare som bar og vi gikk raskt opp fra Valdresflya til Raslet. Tjernet på 1798 moh var blått av overvann. Vi rundet det og gikk vidre til Mugna. Østre Kalvehøgdi var sur på oss i dag og pøste på med snø og vind. Det var når vi sto på Store Kalvehøgdi at vinden roet seg og solen kom frem igjen. Utsikten fra Kalvehøgdi er stor bare man får muligheten til å se den, men Jotunheimen i nord og vest og Østlandet i sørøst. Tok en matbit på mens vi sto her å så utover. Deretter var det av med feller og kjøre slalom i flott stil ned til flata før Nordre Kalvholotinden (hvorfor nordre? - søre ligger rett øst). Så var det på med feller igjen og opp til selve toppen. Av med feller og ned igjen, på med feller og opp på Kalvehøgi igjen. På Østre Kalvehøgda tok vi av fellene for godt i tett snødrev (hva Østre hadde mot oss i dag vet jeg ikke, men noe var det). Når vi kom ned mot Raslet klarnet det opp igjen. Damene prøvde å krysse det før omtalte tjernet, men èn slo igjennom og fylte skiskoa med isvann. Det var veldig lite snø på Raslet og Kalvehøgda i forhold til normalt på denne årstiden, over ca 1700 moh var føret bra, men lavere nede var det skare som vi lett slo igjennom på ettermiddagen. 4 2k topper, 3 mil og 2000 høydemeter på randonee-utstyr gikk greit, men det var ikke mye futt i oss på kvelden.

Blondi og Bamse Brakar dro ned fra fjellet Søndag morgen. Været var mer stabilt og bedre. Rødtopp og jeg dro opp igjen til Flya og satte kursen mot Steindalen. Etter hvert delte vi oss og Rødtopp gikk til høyde 1853, mens jeg gikk opp breen øst for Rasletind. Begge rapporterte om fin utskt. Ned igjen fikk jeg utfordret meg skikkelig i bratt terreng, men skiene hadde ikke noe problem med å takle det. Spiste lunsj i en lun bakke ned mot Valdresflya

post-836-133474419006_thumb.jpg

post-836-13347441901_thumb.jpg

post-836-133474419016_thumb.jpg

post-836-13347441902_thumb.jpg

post-836-133474419025_thumb.jpg

post-836-13347441903_thumb.jpg

post-836-133474419035_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

Hei Langbein Rise,

Det ser ut på bildene fra fjorårets tur som de andre deltagerne ikke hadde Rando utstyr på denne turen. Hvilken praktisk forskjell synes du det er det å ha rando utstyr på en slik tur kontra å gå med fjellski med stålkanter? Det er vel ikke de mest ekstreme utforkjøringene i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var to på rando og to på fjellski. Meningen var å teste skiene i litt flatere terreng og det gikk greit. Jeg har ikke noe problem å holde bra tempo, selv om det er endel tyngre å gå på flatmark. I bratte motbakker synes jeg det er vel så lett å gå med randoski pga helløfterene som med fjellski. Det er flere fine nedkjøringer også i dette området. Ned fra Rasletind er det ett bra heng der mange kjører på rando og telemark. Nedkjøringene blir mye, mye artigere med kraftigere utstyr enn fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, 3 mil på Denali sko gikk greit? Har sett litt på de skoene, og syntes det så ut som en sko litt mer for nedkjøring, men kanskje jeg skal revurdere det..

Har Denali jeg også og var på Rasletind i fjor med dem, men jeg orket ikke å gå videre innover Kalvehøgda med sånt utstyr. Jeg ble anbefalt å kjøpe Scarpa Matrix, men de støvlene knirket så fælt når man gikk. Denali opplevdes som stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.