Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart til Garmin


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp gått til innkjøp av Garmin Astro 320 og ønsker å kjøpe kart til disse. Så langt jeg ser finnes hele 1:50000 serien (hele Norge, Topo Experience Pro V3) til omlag 1300 kroner. Alternativt 1:20000 (Topo Premium) til ca 1700 kr pr "kartblad"

Hovedbruken min vil være arbeid med hund (søk og spor) i tillegg til turvandring. I arbeid med hund er det aktuelt å zoome langt inn. Er nøyaktigheten og oppløsningen til Topo Premium verd prisforskjellen i forhold til Topo Experience Pro V3? Jeg må i tilfelle kjøpe 2-3 kartblad av Topo Experience Pro V3.

Jeg har en gammel GPS med 1:50000-kart (Topo Adventure?), og det har forsåvidt fungert bra til mitt bruk, men jeg kunne tenke meg bedre oppløsning og detaljrikdom.

Anbefalinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok ikke den rette til å uttale meg, da jeg ikke har værken den nye kartpakken med hele Norge i 1:50 tusen, heller ikke noen pakker med detaljering ned til 1:20 tusen. Har selv mange gamle pakker av Topo Pro, i 1:50 tusen. Min bror (som bor i samme kommune) har noen nye pakker i 1:20 tusen, har likevel ikke tatt meg bryet med å sjekke forskjellen. Men i enkelte områder, har jeg savnet bedre detaljering på jakt, spessielt i skog. Har også flere bekjente som bruker hundepeiler. Men har var kommet til at jeg ikke vil betale det ekstra, for å få den detaljeringen, som jeg kun har bruk for i enkelt områder.

Jeg forstår likevel problemet, da kart i 1:50 tusen skuler mange detaljer. En av dem er kupperingen i terrenget, som jeg savner. Eks. så får en normalt ikke med høydeforskjeller på 10 - 30 m og er det bratte kupperinger/skråninger, kan det være en fordel å få slikt frem på kartet. Og det kommer ikke (i liten grad) frem på 1:50 tusen. Men jeg vet ikke om stier, småvann, skog/kratt, o.l., kommer noe berdre frem, eller mer nøyaktig. Da de nye 1:20 tusen kom, mener jeg at det var kun DELER av kartpakken (enket områder) som var i 1:20 tusen, ikke hele pakka, i følge Garmin. Og da fortrinnsvis sentrale skogsområder og steder det ofte var mye folk. Men, dette kan du lese om hos Garmin.

Det er enkelte her som kan mye om kart og gps, kanskje de kan svare deg mer perssist. Men tror det er flere jegere (og som bruker enhet med hundepeiler), hos Kammeret.no. Så det er også et sted å søke råd, angående forskjeller. Kanskje en ide å nevne områder du er interessert i, da det kan være forskjeller fra område til område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.