Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordlige Midthmaradalstinder


morten

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en flott tur via Dyrhaugsryggen til de nordelige Midtmaradalstindane nå i august, men jeg trenger litt hjelp likevel.. Jeg ville gjerne visst litt mer om andre adkomster...vanskeligheter osv..

Noen med erfaring?

Lurer bl.a. på følgende:

Fra bandet mot Østre Ringstind og opp.. ???

Fra bandet og midtmaradalsbreen???

Fra Store Midtmaradalstind langs ryggen???

Hvor er beste adkomst med ski om vinteren / våren ????

Takknemmelig for all hjelp!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt alternativ dersom man skal på disse, men ikke Dyrhaugstindene, er å gå opp fra Ringsdalen til mellom Søre Dyrhaugstind og Nordre Midtmaradalstind. Her har jeg gått ned, og det var helt fint, sikkert den enkleste adkomst om vinteren.

Fra Store Midtmaradalstind må man forbi et område med pinakler. Jeg tror det kreves klatring selv om man omgår disse, men her er jeg ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bandet mot Østre Ringstind: Selve bandet er en smal egg som ikke nås særlig greit fra noen av sidene. Ruta ned fra Østre er bratt og utsatt, tau er nødvendig etter min mening. Fra bandet lett opp til toppen av Nordre Midtmaradalstind (N-1). Lettest å holde seg ut mot høyre og ikke eggen direkte. Sva og røys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Vet du om det ville være mulig å komme seg opp i skaret mellom Østre Ringstind og N-1 fra øst, fra Stølsmaradalsbreen?

I Thommessen står det jo at det skal være greit å komme seg opp på Nordtoppene fra vest, men det virker litt rart...

Gikk i sommer hele Dyrhaugsryggen og nå virker det litt surt å måtte gå hele ryggen igjen =). Kneet var mørt allerede på Søndre Dyrhaugstind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal klare å komme deg opp der ja. Det er sva, men jeg mener å huske at det ikke var for bratt. Tittet på noen bilder her, men jeg hadde ikke noe helt fra brekanten, bare litt oppafor. På vårsnø går det nok greit, det er ikke lange biten med bratt heller.

Fra vest virket det også for meg ganske bratt, tror Thommessen tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Tror du det da er mulig å runde Østre Ringstind og gå opp breen nordøst for denne på ski i juni? Ser ruta på bildet på sida di:

Der fant du et beskrivende bilde ja :lol: Jo, det tror jeg går greit. Selvfølgelig er breer aldri trygge, så jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det. Men jeg hadde helt sikkert prøvd den turen. Vi får håpe det faller mer snø i vinter slik at breene blir tryggere enn de var i vår.

2) Hvor går desidert letteste rute opp på Østre Ringstind? I sørflanken?

Der tar du utgangspunktet i Ringsskar mellom Østre og Midtre. Fra skaret 200 meter østover og derfra rett opp mot toppen, jevn stigning til topps. Den ruta kan du også følge om våren, men da helst med litt fin vårsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for det!

På breer i vest-Jotunheimen på våren føler jeg meg veldig trygg med ski på beina, selv om jeg helst ikke går alene. Mer redd for evt. rasfare i østsida under Ringstind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rappelert ned fra skaret mellom Østre Riingstind og Nordre Midtmaradalstind og ned på Stølsmaradalsbreen. Da var det en bred bergschrund mellom fjellet og breen og vi rappelerte ned i denne og gikk under breen på en hylle langs fjellet til vi kom opp på breen og kunne fortsette nedover denne. Forholdene når det gjelder overgangen mellom fjell og bre kan jo variere veldig fra år til år og kan derfor ikke predikteres. Lavskar nås greit både fra Midtmaradalsbreen og fra Stølsmaradalsbreen, men derfra og opp forbi pinnaklene kjenner jeg ikke vanskelighetsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Siste Mai klatret vi fra lavskaret opp nordre midtmaradalstind. det var litt ekelt med snø i ruta og telemarkstøvler. noen steder med III som ved vinterforhold trenger sikring. om sommeren er ruta nok mye lettere.

når det gjelder adgang til lavskaret så har jeg dårlige minner. opp fra stølmaradalssiden var det bratt snøheng men grei. ned til skagastølssiden var det farlig (vi hadde ski på ryggen og brukte ikke stegjern). derfor sikret vi ned skråningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Har gått Midtmaradalsryggen, gjekk opp fra Ringsdalen mellom Austre og Midtre Ringstind kryssa Stølsmaradalsbreen og opp i Lauvskar. Litt bratt og plundrete opp her men går greit. Det seies at det har vert reinsdyr der (derav navnet....) Gjekk derifra til dei sydlige toppane, (ikkje følg ryggen, må ned ei snørenna i vestsida). Tilbake gjekk me ned på Sølsmaradals-breen fra den sydligste toppen for å sparatid. Me gjekk oppigjenn i Lauvskar og fulgte ryggen forbi pinakklane (noe klatring), vidare til Store Midtmaradalstind. Me gjekk ned igjenn i Ringsdalen i passet mellom Store Midtmaradalstind og Søre Dyrhaugstind. (Droppa planen om å fortsetta over Dyrhaugsryggen....blei langt nok!)

Me gjekk i Juni på beina (uten ski!), turen kunne nok gått på ski fram til me hadde kryssa Stølsmaradalsbreen men me brukte tau så det er kanskje ikkje å anbefala. Opp til passet mellom Søre Dyrhaugstind og Store Midtmaradalstind kan nok gå greit, litt bratt dåg. Men dette vil nok vera kortaste veg for å komma opp på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.