Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalper i solnedgang


Svein

Anbefalte innlegg

Ville bare dele det flotte lyset over Sunnmørsalpane nå i kveld med dere. Hadde meg en kort tur på Emblemsfjellet, gikk opp skiheistrassen og fikk tatt noen brukbare bilder i skumringen. Ble faktisk overrasket over at snøen opp på fjellet bare hadde ei syltynn skorpe. Så det bør være gode skiforhold i fjellet nå :) Om enn litt lite snø noen plasser...

Jeg må vel navngi toppene på bildet :(

Molladalstindane med Jønshorn og Randers topp er de mest iøynefallende til høyre.

De skarpe toppene litt til venstre for midt i bildet er Langenestinden (høyest) og Høgenipa ytterst på utløperen mot Hjørundfjorden (som er mest dekket av skogen... dessverre).

Til venstre for Molladalstindane stikker Sætretindane opp, jeg tror det må være Søre-.

Den ruvende toppen til venstre, fremst, er Sylvkallen. Dalagubben er bakerst på ryggen til høyre for.

Høyeste toppen helt til venstre er Skårasalen, populær vårskitur - forståelig nok.

Hitfor Skårasalen, til venstre for Sylvkallen, er Holmshornet.

Så er der litt småtopper innimellom også :)

post-283-133474410737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var kjappere enn meg, men når du nøyer deg med ett, så har jeg 20-30 :)

(It's not always quantity that matters...)

Var på Leirvågfjellet med fri sikt innover Hjørundfjorden (jeg også). Pluss at jeg gikk bananas med zoom linse på vei fra Hareid til Sulesund før jeg gikk opp Leirvågfjellet.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk på å gå på enten Leirvågfjellet eller Solevågsfjellet i dag jeg også, men endte opp på fjellet rett bak huset. Var der til det var mørkt, fikk også tatt noen Spjelkavik-Moa by night bilder. Det kom sigende noen skyer i området Runde-Godøya og ødela solnedgangsmotivet jeg hadde blinket ut :(

Aaahhhh... det er nok Kolåstinden ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulp....

Hehe.. turen er enkel, spesielt fra Ramoskaret. Fra Molladalen er det litt mer utfordring, men ikke vanskelig der heller. Jeg har en bildeserie fra en tur 1.aug -04 liggende ute. Den gikk opp fra Ramoskaret og ned igjen Molladalen. Året før dro jeg med svoger fra det flate sørland på denne toppen, var noen oj'er - men det gikk bra :) Vi gikk da opp/ned Molladalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ulp....

Her er en bildeserie som viser de 2 rutene som Svein merket på bildet. Oppgang fra Barstadvik over Rametinden og retur ned Molladalen. Litt klyving er der, men ikke noe vanskelig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Arnt og Svein nøyer seg med å ta bilder av fjell, har jeg faktisk vært på fjellet. Kameraet var dessverre opptatt i dag, men de fleste kan nok tenke seg at det var en flott dag :D .

Turen gikk til Skjortehornet via Vellesetra. Det var utrolig lite snø, og veien oppover var bar flere steder. Oppe på Vellesetra(400 moh.) var det ca. 30 cm. snø, men det var betraktelig mer over 600 meter.

På mandag var det glimmrende føre ved Fjellsetra, men trolig var det gårsdagens vind som hadde tatt knekken på det :( . Det var hard vindpakket snø hele veien, og fra Vellesetra og nedover hadde det vært mildt.

Det er bra at det endelig har blitt fint vær, men nå er det på tide med mere snø snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Arnt og Svein nøyer seg med å ta bilder av fjell, har jeg faktisk vært på fjellet. Kameraet var dessverre opptatt i dag, men de fleste kan nok tenke seg at det var en flott dag :D .

Turen gikk til Skjortehornet via Vellesetra.

Det er bra at det endelig har blitt fint vær, men nå er det på tide med mere snø snart.

Jeg var på fjellet, 300moh ;) Skulle gjerne vært høyere...

Du var ikke tenkt det på Klovetinden?

Kom noen snøfnugg nå i kveld når jeg kjørte gjennom Velledalen, men neppe nok til å utløse pudderalarmen :D Håper på nedbør i morgen og sol til søndag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Du var ikke tenkt det på Klovetinden?

Hadde føret vært bra skal du ikke se bort i fra at det hadde blitt en tur opp i mot Klovetinden. Den øverste delen er imidlertid klyving, og jeg tror ikke jeg hadde brutt meg på det aleine nå som det er mye snø og is på berget. Uansett måtte jeg hatt isøks og kanskje også stegjern for å komme opp den bratte siden til Klovetinden nå. Det var knallhardt.

Klovetinden er en fantastisk skitur på våren, men da må det mer snø til nede på setra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skikkelig stegjernsføre.. ;)

Ja. Det vil jeg påstå. Det var litt løsere enkelte steder, men oppe på ryggen under Klovetinden var det beinhardt. Det var ingen problemer med å komme opp dit jeg var, men skulle jeg gått lengre strekninger over på 35-40 grader måtte jeg minst hatt isøks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.