Villreina Skrevet 13. juni 2015 Skrevet 13. juni 2015 Hei, jeg kom over en kjempefin kjele i garasjen (en del skatter igjen etter forrige huseier vi ikke hadde hjerte til å kaste). Den ser helt fin ut, bortsett fra et slags belegg inni. Det farger ikke av i kaldt vann. Har ikke kokt den opp enda. Den har nok medt trolig ligget brakk mellom 20 og 40 år, ser brukt ut, men ikke velbrukt. Er det noe spesielt jeg bør vaske den med, eller noe annet jeg bør gjøre før jeg tar den i bruk? Bikkja drakk av den iallefall Siter
7homas Skrevet 13. juni 2015 Skrevet 13. juni 2015 Sånn ble/ blir en alukjele jeg har også. Mener jeg bare vasket den ren med stålull Siter
Bjørn J Skrevet 13. juni 2015 Skrevet 13. juni 2015 Bland eddik og vann ca 1:1, og la det koke noen minutter. Ta av kjelen og la det stå en times tid. Tøm ut og kok opp med rent vann. Siter
Villreina Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Skrevet 14. juni 2015 Takk for tips, da skal vi prøve det Siter
Philipp Skrevet 15. juni 2015 Skrevet 15. juni 2015 Jeg ville ikke anbefale å bruke syre på aluminium, siden aluminium angripes av syrer. Prøv gjerne den andre veien og fyll kjelen med en liten pakke bakepulver (eller annen hydrogenkarbonat), hell oppi kokende vann og la stå i en halv time. Skyll godt ut. Hilsen, Philipp Siter
Lompa Skrevet 15. juni 2015 Skrevet 15. juni 2015 Enig med siste taler! Eller kjør den i oppvaskmaskinen. Siter
Hege P. Skrevet 15. juni 2015 Skrevet 15. juni 2015 Er ikke dette vanlig oksidering da? Trangiakjelene ser også sånn ut etter et par gangers bruk.. Siter
Villreina Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Skrevet 19. oktober 2015 Prøvde litt forskjellig, både oppvaskmaskin og bakepulver. Noe belegg / misfarging er det, men blir veldig god kaffe på den i allefall Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.