Gå til innhold
  • Bli medlem

Pyreneerna 2014


marmotta

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Mange og flotte bilder av en utrolig vakker natur!

Kan man vandre og campe fritt i Pyreneene, eller er det restriksjoner?

 

Leste tidligere på hjemmesiden din at Hilleberg Akto var ditt foretrukne telt. Nå har du en Terra Nova (?) et eller annet? Hva vil du si er hovedforskjellen på de to teltene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genom tillkomsten av nya naturparker i Spanien  har det blivit strängare regler för tältning på många håll. Här är allt jag vet i frågan:

 

http://www.huthyfs.com/pyrcamp.html

 

På den här turen fick jag alltså avstå från tältning i Posets-området - så sent på sommaren är det otrevligt att vänta till 20 med att resa tältet.

I Frankrike lyckades jag två gånger hitta läger precis utanför gränsen till PNP. Sista natten var jag dock i PNP och fick vänta till 19. Då hade solen gått ned bakom bergen - tur att föregående natt varit blåsig, så att tältet var torrt. 

 

 

Laser Comp är 6 hg lättare och mindre skrymmande än Akto, vilket är trevligt när jag packar på morgonen. De elastiska fästena gör det faktiskt lättare att sträcka  än Akto, när man kommit underfund med hur man ska göra. Jag har bytt de titankrokar som följer med mot Hillebergs V-pinnar, de bästa jag vet. Jag behöver 10, men har alltid 12 med på turen. Kopplingarna mellan ytter- och innertält har en benägenhet att lossna under transporten, men är lätta att fästa tillbaka. Akto är mycket vindtåligt - jag har ännu inte legat i Lasern i hård vind så jag vet inte vad det tål. Jag litar på vittnesbörd från folk som använt det på TGO i Skottland. Tälten känns ungefär lika rymliga. Jag har alltid lagat frukost i absiden i mitt Akto (341 morgnar!) och fortsatt den vanan - som fabrikanten givetvis varnar för - i mitt Laser. Jag använder förtås gas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info! Og, det virker jo som overkommelige telte-regler på begge sider av grensen. Jeg driver nå å planlegger et par vandreturer neste år - blant annet til Dartmoor i England. Den synes "bankers" her og nå. Har også vurdert Snowdonia-området i Wales, men er litt sugen på å komme meg til kontinentet. Bildene fra din tur i Pyreneene fristet veldig; vakker og variert natur. Pyreneene er nå en "bubblare" :-)

 

Jeg har Hilleberg Unna som jeg har begynt å bruke, fortrinnsvis i skogsområdene. Har en MLD TrailStar som primært brukes over tregrensen, men ønsker meg et telt med mindre "fotavtrykk". Akto er så langt den ledende kandidaten, blant annet på grunn av Hillebergs utrolige gode kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Skal lese meg litt opp på Laser Comp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner som bor i Spania store deler av året har sagt at det er vanskelig å skaffe kart over området, særlig i de spanske delene. Har du noen gode internetsider på kart for planlegging, og noen tips på å skaffe de kartene i papirformat man trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ju samlat på mig kartor på alla möjliga ställen under mina resor och har alltså svårt att ange något riktigt bra ställe att handla. Jag har tittat på en del websidor  http://www.huthyfs.com/maps.html

och det var inte lätt att hitta på dem.

 

Franska sidan täcks av en serie från IGN,numrerad 1-10 från väst till öst. Jag skulle säga att 3-9 täcker de egentliga bergen på fransk sida, 1-2 täcker de baskiska kullarna, och 10 området närmast Medelhavet. Det finns också en serie numrerad 22-24 (elller kanske 21-24, jag har lite dålig ordning just nu), som verkar tillkommen i samarbete mellan IGN och Institut Cartogràfic de Catalunya - desa kartor täcker de östra delarna på spanska sidan. Sen finns en hel del kartor från Editorial Alpina, asv mycket skiftande kvalitet.  Kartbutiken i Stockholm, 

http://www.kartbutiken.se/ , har en del, kanske idé att ringa dem. Jus nu hittar jag bara en karta över Andorra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.