Jump to content
IGNORED

eilekkersnelle

monsmatglad
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er kommet nærmere den stang/snelle-kombinasjonen jeg skal kjøpe, men lurte på hvilken snelle jeg skal ta når jeg har bestemt at det blir enten den ene eller andre av disse to:

Hidden Content

Hidden Content

hvilken av disse snellene er "best"?

hilsen mons

Her er det ikke tvil. Stradicen. Det er en ny modell av året og helt oppdatert på teknologi. Bruker selv fjorårets modell av denne og er meget fornøyd.

Eneste ulempe med denne snella er at det bare følger med en spole. For meg er ikke den ulempen så stor, da jeg alltid fisker med 0.13mm powerpro og sjelden bytter spole.

Fisker med ei eldre twinpower fb 2500, og er sinnsykt fornøyd, velsmurt maskineri:)

Men skulle jeg ha valgt mellom disse to smykkene, måtte det nok blitt stradicen!

Dessuten er det jo som du skriver! En rålekker snelle!

Gå for den med frontbrems ;)

Begge har frontbrems. 

Twin Poweren har begge deler. Uten at noen til nå har forstått hva som er poenget med det.

Til TS: Hvis du er komfortabel med den høye utvekslingen til Stradicen, så går du for den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Dave_12
      Hi, har kjøpt meg 9fot stang 3-15g. Tenker å kjøpe Shimano Stradic Ci4+ men usikker om jeg skal kjøpe 1000 eller 2500. Hva anbefaler dere?
      Tenker på fjellvann fisk. Ørret.
    • By Dave_12
      Hei, Har tenkt meg å kjøpe Explorer G4 3-15g for fjellvann fisk (ørret) med sluk, spinner. Hva slag haspelsnelle  anbefaler/ passer dere til den her type stang?

Takk.
    • By a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (
      Hidden Content
      ) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay ( Hidden Content
      ). Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

Og joda, ting roterer fint etterpå  :

Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy