Gå til innhold
  • Bli medlem

(Klær, sko og fjellstøvler) - Bergans Antarctic Expedition Jacket


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

En lett vindjakke som passer for bruk på fjelletJeg så lenge etter en vindjakke jeg kunne bruke på skiturer på fjellet. Den måtte være lang nok til å dekke rumpa og ha en skikkelig hette. Det var også viktig at jakken pustet bra, mens vanntetthet ikke var noe jeg så på som viktig. Jeg går stort sett på ski når det er godt under null. Jeg har allerede gått på skitur i goretex-jakke og jeg syntes ikke det fungerte spesielt bra.

Bergans Antarctic er en jakke i nylon som veier ca 700g, og går i størrelse large godt nedenfor rumpa på meg, og jeg er 192cm høy. Jakken kan virke litt "billig" når man tar den på seg, ettersom stoffet er veldig mykt og ganske tynt. Den følelsen ga seg med en gang jeg kom ut på skitur. Jakken er veldig behagelig å ha på, ikke stiv i det hele tatt og har gode luftemuligheter under armene i tillegg til at man kan åpne glidelåsen foran. Kjekt når man skal opp noen bratte bakker, så man ikke blir for varm.

Ettersom jakken er laget i nylon, så puster den bra, og føltes ikke klam på den turen jeg gikk, selv om jeg svettet endel (litt for varmt kledd). Jeg har en tilsvarende jakke i nylon, men tynnere stoff (Bergans microlight) og hvis den blir våt, så tørker den svært hurtig, ettersom stoffet ikke holder på noe særlig vann. På den tynne jakka, så slo vannet igjennom på skuldrene etter 15 min i en kraftig regnskur, så vanntett er den ikke, men vannavvisende. Mao, hvis man har noe litt tykkere isolasjon under, så blir man neppe kald.

Jeg vurderte også Norrøna Svalbard Arktis som er en jakke i 100% bomull og som jeg vet faren min har hatt i ca 15 år nå uten at den egentlig er slitt noe nevneverdig. Ulempene med den er at den er litt tyngre, stivere, og trekker til seg vann hvis man svetter mye og er treg til å tørke.

Jakka får litt trekk for å ha masse sømmer som ser unødvendige ut og fordi sømmene/limingen ser litt slurvete ut. Microlight-jakka som er vesentlig billigere har mye færre sømmer det kan bli problemer med. I tillegg synes jeg glidelåsen var litt kranglete.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, og forventer å få brukt jakka i mange år framover.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.